2621
Sök

Skillnad på Saab 9000 2.3T och 2.3Ltt?

98 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena,

jag undrar om någon har koll på vad som skiljer 2.3T och 2.3Ltt åt motormässigt, har hört att det bara ska vara mjukvaran men har sökt och inte hittat något vettigt svar.

Är tacksam för svar..


Smålänning
7 887 Inlägg
12 februari 2008
#2
LTT saknar mangnetventil original. Vet inte om det är som på OG900 att turbon skiljer, men tror inte det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 299 Inlägg
12 februari 2008
#3
De e ungefär 30hk som skiljer, och att de e ena är högtrycksystem (2.3T) och de andra lågtrycksystem (2.3Ltt). De går att konvertera en 2.3Ltt till 2.3T.

Var det detta svar du sökte lr va de mer vilka delar som va annorlunda du menade??


90 Inlägg
12 februari 2008
#4
MV

Koppling

Drivaxlar

98 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#5
Tackar för alla svar!
Har just köpt en 9000 som är mappad hos strömquist racing och 3tums system mm. sen upptäckte jag att det är en Ltt i papperna, denna borde då alltså vara konventerad till fulltryckare?

Den laddar ca: 1,4 bar och går betydligt bättre än orginal om de hjälper er svara.
Senast redigerat av AnderssonM (12 februari 2008)


1 019 Inlägg
12 februari 2008
#6
AnderssonM skrev:
Tackar för alla svar!
Har just köpt en 9000 som är mappad hos strömquist racing och 3tums system mm. sen upptäckte jag att det är en Ltt i papperna, denna borde då alltså vara konventerad till fulltryckare?

Den laddar ca: 1,4 bar och går betydligt bättre än orginal om de hjälper er svara.

Ja, det är somsagt bara magnetventilen och programmet i boxen som skiljer rent motormässigt.


4 299 Inlägg
12 februari 2008
#7
AnderssonM skrev:
Tackar för alla svar!
Har just köpt en 9000 som är mappad hos strömquist racing och 3tums system mm. sen upptäckte jag att det är en Ltt i papperna, denna borde då alltså vara konventerad till fulltryckare?

Den laddar ca: 1,4 bar och går betydligt bättre än orginal om de hjälper er svara.

De e inte helt säkert. Kolla upp vad som är bytt och påbyggt.


98 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#8
Okej, tack för all hjälp! Får kolla upp vad som är gjort med den.


5 710 Inlägg
13 februari 2008
#9
twin_cam skrev:
LTT saknar mangnetventil original.

OM motorn inte har värmeplattor......då sitter det MV på en LTT oxo.

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
13 februari 2008
#10
Om jag kommer ihåg det rätt så sitter det aerokoppling på 2,3T, vilket gör att den tål lite mer effekttuttag.


2 164 Inlägg
13 februari 2008
#11
På en Ltt är de i blocket ingen skillnad mot Ftt varianterna på 2x4 blocken med trionic 5,5
De som skiljer är MV och kopplingen.
I kraftöverföringen är de ju medbringare och drivaxlarna som är skillnaden med.

Men de är lätt att byta.

De går att ffå dit en aero/200hk koppling på en Ltt om man bara har rätt svänhjul. De är de som är de viktigaste.

Mellan Aero och 200hk är de turbon som skiljer med.
Programvaran skiljer ju men de är lätt att uppdatera.

Oftast vid trimmade Ltt är de MV och avgassystem man byter så får man bra effekt.
Ska man ha mer än 380/390 Nm i en ltt så är ju en aero koppling med svänhjul att föredra om man inte satsar på en annan typ av lamell.

IC är alltid att rekomendera att byta även vid små effekt utag för att man ska få effekten att hålla i sig längre och inte sjunka på grund av för höga temperaturer.

MVH

F


Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
18 april 2008
#12
Är inne på att köpa 9000 2.3t och detta var precis det jag sökte.. vad menar ni med MV? MjukVara eller MagnetVentil?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

12 086 Inlägg
18 april 2008
#13
Magnetventil

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
18 april 2008
#14
Vad skulle det kosta att göra om den från ltt till ftt då? *nyfiken* smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

2 164 Inlägg
18 april 2008
#15
NeOx skrev:
Vad skulle det kosta att göra om den från ltt till ftt då? *nyfiken* smile

En MV + slangsats + programvara.
ca 1200:- för MVn och programvara kan du hitta begagnat för ca 1000:- och slangar kan du köpa bensin slangar du kapar i lämplig längd och sätter på.
De är de billigaste om du inte köper ett chip där allt ingår.

MVH

F


med lem
1 925 Inlägg
18 april 2008
#16
eller köper man en a50 som har magnetventil orginal smile har för mig att a50 har aero vxl-låda med ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 164 Inlägg
18 april 2008
#17
_fillan_ skrev:
eller köper man en a50 som har magnetventil orginal smile har för mig att a50 har aero vxl-låda med ?

Fel igen!
Alla med VP (värmeplattor) har MV orginal!
Alla efter ett vissst datum kan ha 240 kopplingen! De kom nån gång under -97
Lådan är samma på alla 2,3t (170hk, 200hk och 225hk)
Har för mig med att även 2,0t (150hk) har de med.
150hk och 170hk har svagare medbringare och drivaxlar.
200hk och 225hk har starkare medbringare och drivaxlar.
Lådan i sig är samma saker i dom.

MVH

F


493 Inlägg
29 april 2008
#18
Det som skiljer en Ltt och en Ftt är magnet ventilen och programvaran lätt och byta.

Magnetventilen köpte jag för 50kr och styrenheten från en aero för 400kr slangar köpte jag på en järnaffär kört så i 1 år funkar perfekt gick igenom besiktningen och allt med super värden big_smile

Fick tag på delarna från en som dom hade plockat ner på ett gymnasie (fordonsprogrammet) så jag vart riktigt nöjd med det big_smile behöver inte bli för dyrt kolla runt först innan man köper det dyraste. lol


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 april 2008
#19
Fredrik-79 skrev:
De som skiljer är MV och kopplingen.
I kraftöverföringen är de ju medbringare och drivaxlarna som är skillnaden med.

Är de samma drivaxlar på 2.0 ltt som på 2.3 ltt? Hur mkt sklijer det sig i hållbarhet mellan 2.3ltt och ftt?
Fredrik-79 skrev:
Mellan Aero och 200hk är de turbon som skiljer med.
Programvaran skiljer ju men de är lätt att uppdatera.

Grenrör med, aero har mitsu td04 och de andra t25 med undantag om aeron är en automat då den har t25...


5 710 Inlägg
29 april 2008
#20
bumpe skrev:
Grenrör med, aero har mitsu td04 och de andra t25 med undantag om aeron är en automat då den har t25...

Det är fortfarande samma grenrör......dock skiljer sig olje och vattenrör.

MVH Jonas
..............


Sök