2539
Sök

bygga extraktor och bygga downpipe själv. Flänsar!!??

302 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#1
tjena. jag tänkte bygga ett avgassystem till min bil själv. ändå från turbon. och eventuellt ett grenrör själv.

och nu undrar jag var man kan få tag på flänsar?  (alltså själva infästningsplattan till turbo/topplock.)

finns det någon som gör sånna och säljer här på garaget kanske?



------------------------------------------------------------------------------
downpipe

funderar på om det kanske fungerar att bygga infästning till turbon av ett plattjärn som man kapar till, borrar hål i.  sen en vanlig avgaspackning emellan.
tror ni det kan funka?


MVH Pälle

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 februari 2008
#2
kl-racing har mkt flänsar...
Annars tar du med dig en ritning och åker till din lokala cnc-nisse...


302 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#3
ok, tack! cnc? vad är det??   (känns som jag borde veta :S hehe)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 februari 2008
#4
Åk till din lokala fräsare/svarvare... CNC betyder något fint men är en avancerad teknik för att styra bla stora verktyg/maskiner...


302 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#5
aha!! nu förstod jag lite bättre...    jag anade nästan att du menade nått liknande.    ser att du är racing mekaniker....  har du nå trimtips till mej?

1 867 Inlägg
13 februari 2008
#6
www.klracing.se
Krister fixar dina flänsar, behöver du nåt som inte finns så maila, det mesta brukar gå att lösa.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Kung
191 Inlägg
14 februari 2008
#7
CNC står för "Computer Numerical Control" har egentligen ingenting med själva fräsningen/svarvningen att göra utan hur man kontrollerar maskinen med en viss teknik wink är själv en cnc-operatör smile


Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#8
Byggt grenrör innan? Kan tala om att det inte är lätt iaf smile

BMW-tok

302 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#9
näe jag har ju inte gjort det.... men nån gång måste ju vara den första.  men först och främst blir det downpipe..

har du byggt? så dela gärna med dej av dina erfarenheter smile

Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#10
Ja jag har gjort det. Det svårast är att få till en kollektor till grenröret. Dock är det lättare på en fyra än på en sexa. Jag gjorde om mitt grenrör två gånger, och då va det inte extraktor. Vill inte tänka på hur det är att få till lika långa rör första gången man gör ett grenrör. Tänk efter mer än vad du provar! Den är en konst att bygga eget. När du svetat kollektorn får du såga den rak. Sen när du gjort den så börjar du med att pungra upp det. När du pungtat det får du ta isär rör för rör och helsvetsa svetesen närmast kollektorn, efter det kan du pungta upp rören igen för att inse att röret du svetsade slagit sig så du får kapa om rören lite.. Sen får man hålla på så tills det är klart!

Bild på mitt!
http://i160.photobucket.com/albums/t162/Subidius/Bild334.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162/Subidius/Bild008.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162/Subidius/Bild329.jpg

BMW-tok

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
14 februari 2008
#11
Koop skrev:
www.klracing.se
Krister fixar dina flänsar, behöver du nåt som inte finns så maila, det mesta brukar gå att lösa.

Fixar inte Krister det så vore det konstigt! Han är lite av en MacGyver i bilkretsar! Har haft med honom och göra! Sjukt kunnig när det gäller bilar! Har han det inte så bygger han det!Och det håller! Kolla gärna in hans dumpar också! MvH Mikael

-Mike-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 februari 2008
#12
Bohlin skrev:
har du nå trimtips till mej?

Vikt är av elakartad typ och bör avlägnsas tongue

Jaga lite vikt, kostar oftast inget och ber både bättre väghållning, acceleration och bromsförmåga. För visst åker du alltid omkring med 30 kg reservhjul och skit? När fick du punka sist?

Vet ju inte riktigt vad du satsar på för effekt?

Antar att du läst "liftarens guide till 1.8T trim"?
Senast redigerat av bumpe (14 februari 2008)


Mekaniker
472 Inlägg
14 februari 2008
#13
Bumpe: Antar att du är ironisk?

BMW-tok

302 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#14
bumpe skrev:
Bohlin skrev:
har du nå trimtips till mej?

Vikt är av elakartad typ och bör avlägnsas tongue

Jaga lite vikt, kostar oftast inget och ber både bättre väghållning, acceleration och bromsförmåga. För visst åker du alltid omkring med 30 kg reservhjul och skit? När fick du punka sist?

Vet ju inte riktigt vad du satsar på för effekt?

Antar att du läst "liftarens guide till 1.8T trim"?

lätta bilen tänker jag inte göra.. då skunker ju bilens värde ganska så rejält.

och reservhjul kan ju vara ganska skönt att ha så man slipper bli stående ute efter vägen med punktering.

nepp det har jag inte läst. hittar den inte heller sad vad heter den?

1 661 Inlägg
17 februari 2008
#15
BMWKimmo skrev:
Ja jag har gjort det. Det svårast är att få till en kollektor till grenröret. Dock är det lättare på en fyra än på en sexa. Jag gjorde om mitt grenrör två gånger, och då va det inte extraktor. Vill inte tänka på hur det är att få till lika långa rör första gången man gör ett grenrör. Tänk efter mer än vad du provar! Den är en konst att bygga eget. När du svetat kollektorn får du såga den rak. Sen när du gjort den så börjar du med att pungra upp det. När du pungtat det får du ta isär rör för rör och helsvetsa svetesen närmast kollektorn, efter det kan du pungta upp rören igen för att inse att röret du svetsade slagit sig så du får kapa om rören lite.. Sen får man hålla på så tills det är klart!

Bild på mitt!
http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild334.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild008.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild329.jpg

Hehe, smaskens. Men det va en rolig utmaning iallfall att bygga kollektor. smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 februari 2008
#16
Bohlin skrev:
nepp det har jag inte läst. hittar den inte heller sad vad heter den?

Jag googlade på liftarens guide till 1.8t trim

Första träffen gav: http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=


28 Inlägg
18 februari 2008
#17
BMWKimmo skrev:
Ja jag har gjort det. Det svårast är att få till en kollektor till grenröret. Dock är det lättare på en fyra än på en sexa. Jag gjorde om mitt grenrör två gånger, och då va det inte extraktor. Vill inte tänka på hur det är att få till lika långa rör första gången man gör ett grenrör. Tänk efter mer än vad du provar! Den är en konst att bygga eget. När du svetat kollektorn får du såga den rak. Sen när du gjort den så börjar du med att pungra upp det. När du pungtat det får du ta isär rör för rör och helsvetsa svetesen närmast kollektorn, efter det kan du pungta upp rören igen för att inse att röret du svetsade slagit sig så du får kapa om rören lite.. Sen får man hålla på så tills det är klart!

Bild på mitt!
http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild334.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild008.jpg


http://i160.photobucket.com/albums/t162 … ild329.jpg

för att minimera risken att rören slår sig så får man ju fixa en bra jigg , även svetsa lite sen kyla med tryckluft sen svetsa ,kyla,svetsa,kyla.


2 117 Inlägg
18 februari 2008
#18
Bra råd som jag ska ta med mig när det är dax för mitt grenrör. Tackar man för smile


Mekaniker
472 Inlägg
18 februari 2008
#19
Zalle: Byggt något själv? Det är verkigen inte lätt.

När grenröret är upppungtat så är jiggen redan kastad då det va den man pungtade upp det efter. Därimot ska man ha grenröret fastskruvat mot toppen så mycket man kan så inte flänsen blir som en banan.

Kyla med tryckluftkan du göra mellan varige svets men då väntar jag heldre eller kyler med vatten.

BMW-tok

12 086 Inlägg
19 februari 2008
#20
Jag punkta ihop min collektor, sen va de bara o boosa, är de punktat ska de inte slå sig, måbli spänningar men de släpper när de blir glödhett av avgaser sen smile

Här är mitt första egengjorda turbogrenrör, måste säga att jag vart otroligt nöjd över det. Har man bara tillgång till bra svets, stor vinkelslip lr ännu bättre en kap och lite händighet kan man få ihop nå¨got snyggt. De här med längder är inte så jävla viktigt, visst har de betydelse, men vi snackar teoretiska optimala förhållanden som ändå aldrig stämmer i praktiken. För o göra ett turbogrenrör smidigast gör rören så korta som möjligt men bästa möjliga flöde.

http://www.garaget.org/gallery/archive/2637/13334/2637-63607.jpg
Senast redigerat av JapMax (19 februari 2008)


Sök