3353
Sök

En strömkabel till två slutsteg?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
4 maj 2009
hmm, kom på att det finns ju kabelstrumpor också som man kan klämma runt, dock kan jag inte vilka areor de finns till, å sedan tror jag det blir mer till nackdel i detta fallet då det käns som om anliggande yta kommer bli mindre... hmm, glöm vad jag sa...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2009
Jag har 2st såna "ringar" över som man sätter på kabeln för att den ska passa i en mindre hållare. Innerdiameter 8.9mm, ytterdiameter 10.25mm. Om det kan vara nåt smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

542 Inlägg
6 maj 2009
lmoberg skrev:
lmoberg skrev:
Drönirettab skrev:

REF-7521 kan ge ut 2x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar i klass AB. Räknat på 55% verkningsgrad så drar det ca 36A vid full RMS, det är avsäkrat med 30A så det kan nog stämma någorlunda. 10mm2 kabel räcker gott och väl, får avsäkras upp till 50A.

JBL GTO-754 kan ge ut 4x142WRMS i 2 Ohm och 14,4V inspänning, arbetar också i klass AB. 55% verkningsgrad ger ca 72A i strömförbrukning vid full RMS, enligt manualen så kan det dra 85A som mest. 21mm2 kabel räcker och blir över, får avsäkras upp till 100A.

Om använder två 21mm2 kablar ca 1m långa från en delning, det borde ju klara strömmen då mina steg inte använder mer ström än vad 21mm2 klarar av.

Hittade en 16mm2 kabel i gömmorna. Funkar det att använda den istället för 21mm2? Kommer ju bara vara ca 1m från delningen till slutstegen.

Hur stor säkring ska jag använda för att säkra av den mindre kabeln?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 maj 2009
lmoberg skrev:
lmoberg skrev:
lmoberg skrev:

Om använder två 21mm2 kablar ca 1m långa från en delning, det borde ju klara strömmen då mina steg inte använder mer ström än vad 21mm2 klarar av.

Hittade en 16mm2 kabel i gömmorna. Funkar det att använda den istället för 21mm2? Kommer ju bara vara ca 1m från delningen till slutstegen.

80A

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Elektriker
139 Inlägg
6 maj 2009
Lardi skrev:
ja har en sådan...

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=15644

först har ja en 50mm2 från batteriet i fram till skuffen i bak.. där delas den upp till 2 st 25mm2 tror ja dom är på.. å bägge kablarna där säkrar man av så man får en säkring till vardera steg.. funkar kanon.. går göra lika dant med jordblocket.. fast då behövs de onte avsäkras...

Varför? Dyrare o sämre!
varför inte dra vardera jordkabel till vardera jordpunkt?
bättre jordningsförmåga + att du slipper lägga pengar på jordplint m.m.
/ Freddan smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

542 Inlägg
6 maj 2009
Lonefox skrev:
lmoberg skrev:
lmoberg skrev:

80A

Kan man använda 80A till en steget och 50A till andra eller måste dom vara lika stora?

7 241 Inlägg
6 maj 2009
lmoberg skrev:
Lonefox skrev:
lmoberg skrev:

80A

Kan man använda 80A till en steget och 50A till andra eller måste dom vara lika stora?

80A är MAX vad du får använda på den kabeln...

SQ
1 343 Inlägg
6 maj 2009
Freddah850 skrev:
Lardi skrev:
ja har en sådan...

först har ja en 50mm2 från batteriet i fram till skuffen i bak.. där delas den upp till 2 st 25mm2 tror ja dom är på.. å bägge kablarna där säkrar man av så man får en säkring till vardera steg.. funkar kanon.. går göra lika dant med jordblocket.. fast då behövs de onte avsäkras...

Varför? Dyrare o sämre!
/ Freddan smile

visserligen va detta ingen jordplint utan säkringsdosan som matar strömkabeln.. in 50mm2 ut 4x25mm2..

va de gäller jorden så har iaf ja nu 2st jordpunkter som går till en plint för att va på säkra sidan.. tänk om nån börjar ärja så man får dålig kontakt.. inte så skoj om man bara drar rakt till steget då...

Ljudnörd!

72 Inlägg
6 maj 2009
kan man bara skarva inputen och (kommer ej på va det heter) de sladra som ger ljudet till slutsteget från sterion ? till det andra slutsteget där bak.
Senast redigerat av fabbeps (6 maj 2009)

7 241 Inlägg
6 maj 2009
Lardi skrev:
Freddah850 skrev:
Lardi skrev:
ja har en sådan...

Varför? Dyrare o sämre!
/ Freddan smile

visserligen va detta ingen jordplint utan säkringsdosan som matar strömkabeln.. in 50mm2 ut 4x25mm2..

va de gäller jorden så har iaf ja nu 2st jordpunkter som går till en plint för att va på säkra sidan.. tänk om nån börjar ärja så man får dålig kontakt.. inte så skoj om man bara drar rakt till steget då...

Själv funderar jag på en sånhär:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15650
Blir ngt mindre kablar totalt sett med en sådan.

Elektriker
139 Inlägg
7 maj 2009
Lardi skrev:
Freddah850 skrev:
Lardi skrev:
ja har en sådan...

Varför? Dyrare o sämre!
/ Freddan smile

Visa ett exempel på att det har börjat ärja inne i en bil!
uffersig så är det rätt så händigt att ha en ström och en jordplint, om man ska koppla ur o in var o varannan dag smile

Elektriker
139 Inlägg
7 maj 2009
fabbeps skrev:
kan man bara skarva inputen och (kommer ej på va det heter) de sladra som ger ljudet till slutsteget från sterion ? till det andra slutsteget där bak.

Jodå, det finns sådanahära skarvar. Men hur lång kabel har du? 5m borde räcka framifrån o bak smile
Det är ju både enklare att ha EN hel kabel, o desutom sägs det att det kan bli sämre ljud utav skarven smile

Ring till någon affär o fråga vad just de rekomenderar, det tror jag ger dig mer "kött på benen" än att fråga på forum, då alla har olika åsikter smile
Lycka till/ Freddan

4 693 Inlägg
7 maj 2009
Freddah850 skrev:
fabbeps skrev:

Jodå, det finns sådanahära skarvar. Men hur lång kabel har du? 5m borde räcka framifrån o bak smile
Det är ju både enklare att ha EN hel kabel, o desutom sägs det att det kan bli sämre ljud utav skarven smile

Ring till någon affär o fråga vad just de rekomenderar, det tror jag ger dig mer "kött på benen" än att fråga på forum, då alla har olika åsikter smile
Lycka till/ Freddan

kan tillägga att den sladden heter RCA/lågnivå

Booyakasha!

Sök