3648
Sök

etanolkonvertering volvo 245 b230f

6 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#1
hej nån som vet hur man kan få en b230f att gå på e85 relativt billigt?
vad behövs bytas o.s.v?
tacksam för svar:)

1 661 Inlägg
16 februari 2008
#2
Om det inte är för kallt så går det köra på E85 utan att göra nånting, Fartzan provade en hel sommar, fast det lönar sig ju inte så mkt eftersom den drar ca 30% mer.

Annars är det en bränsletrycksregulator du behöver så den klarar trycka in allt extra bränsle.
Sedan finns det hundra olika debatter ifall det sliter på slangar gummin och skit.
Jag säger att det håller ett tag iallfall. smile
Senast redigerat av Hardjim (16 februari 2008)

6 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#3
okej:) jag ska bara ha bilen tillfälligt tills besiktningen i juli så slitage gör inte så mkt men var kan man få tag i en bränsletrycks regulator då?

1 661 Inlägg
16 februari 2008
#4
Hmm, sök lite finns på de flesta bilsidor. Hittade nån på ridetech t ex.
mer info finns på: http://www.etanol.nu/

Driifter;)
1 630 Inlägg
16 februari 2008
#5
går byta spridare ananrs.. e nästan billigare.. iaf beg än ny btr

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

46 Inlägg
17 februari 2008
#6
min stackars bensinpump (740) tog skada av att köra på e85, men med lite 2taktsolja (ca 1deciliter) för varje fulltank fixade det problemet=)

The one and only
1 091 Inlägg
18 februari 2008
#7
volvoz skrev:
okej:) jag ska bara ha bilen tillfälligt tills besiktningen i juli så slitage gör inte så mkt men var kan man få tag i en bränsletrycks regulator då?

Du har redan en bräsletrycksregulator på motorn redan wink Ta en hylsa på varje sida om den och sätt den i skruvstädet o tryck ihop den 2-3mm så har du höjt soppatrycket tillräckligt för att det ska gå att köra på E85 smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 februari 2008
#8
jag körde 50/50 i min 740 och den gick jävligt illa då
orkade inte varva mer än 3500 så jag tänker då aldrig tanka sån där etanol skit igen
men har även åkt i en 940 där han körde på 100% etanol och den gick redigt bra då smile


SMR | SM Racing
280 Inlägg
24 maj 2010
#9
Kanske lite segt att ta upp denna tråden igen men...

Om man nu vill ha en "miljövänlig" 740 som går på E85.
Vad behövs göras ?

Vad behövs göras för att bilen skall kunna köras fulltid på E85 (Vinter som Sommar)
Vad behövs bytas
Kan man Miljöbilsklassa bilen? (Få den att gå genom betalstationerna i sthlm gratis)

//Emil


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 maj 2010
#10
Grim_reaper_SwE skrev:
Kanske lite segt att ta upp denna tråden igen men...

Om man nu vill ha en "miljövänlig" 740 som går på E85.
Vad behövs göras ?

Vad behövs göras för att bilen skall kunna köras fulltid på E85 (Vinter som Sommar)
Vad behövs bytas
Kan man Miljöbilsklassa bilen? (Få den att gå genom betalstationerna i sthlm gratis)

//Emil

Du behöver främst mappa om ditt sprut och inte bara bränsle och tändtabell utan även choke, accpump, etc.  Enklaste sättet att lösa det är att kasta ut originalsprutet och montera eftermarknadssprut och sedan mappa det i rototest och sedan under årets gång mappa kallstart vid olika temperaturer etc.  Inte så avancerat som det låter, men det är en del att sätta sig in i eftersom du som förare bör vara den som mappar om du inte vill köpa 100timmar av någon trimfirma á ~1000kr.

Få den "laglig" är så pass kostsamt att man beskriver det som omöjligt. Du behöver bland annat göra nya körcykelprov på rätt institut för att få den godkänd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
24 maj 2010
#11
BOSCH 0 280 150 785 310cc/min @ 3.8
funkar ypperligt som sneak konv.
Enda som behövs ytterligare är någonform av kallstarts motstånd som "lurar" styrenheten. Antingen motstånd med knapp eller en vridbar pott funkar också. funkar dock utan också när det är över 10+.

Vill man vara seriös så kör man på Torpis tips.


415 Inlägg
24 maj 2010
#12
volvoz skrev:
hej nån som vet hur man kan få en b230f att gå på e85 relativt billigt?
vad behövs bytas o.s.v?
tacksam för svar:)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=179385



Sök