3528
Sök

allmänt Scania snack Bild På nya R-Serien Topline!.

7 277 Inlägg
30 januari 2009
#401
JimpeBoy skrev:
Usch, Mercedes! tongue

Hellre Merca än inget jobb alls wink
Sen är det en -08 så jag dör inte utav att köra den, haha.


529 Inlägg
30 januari 2009
#402
Brains skrev:
JimpeBoy skrev:
Usch, Mercedes! tongue

Hellre Merca än inget jobb alls wink
Sen är det en -08 så jag dör inte utav att köra den, haha.

Nä det är ju sant. Men personligen tycker jag att merca ligger ljusår efter Volvo och Scania när det gäller det mesta.

Fast snart måste man nog själv byta märke också, ska få en R560 i början av april.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

7 277 Inlägg
30 januari 2009
#403
JimpeBoy skrev:
Brains skrev:
JimpeBoy skrev:
Usch, Mercedes! tongue

Hellre Merca än inget jobb alls wink
Sen är det en -08 så jag dör inte utav att köra den, haha.

Nä det är ju sant. Men personligen tycker jag att merca ligger ljusår efter Volvo och Scania när det gäller det mesta.

Fast snart måste man nog själv byta märke också, ska få en R560 i början av april.

Oja, det håller jag verkligen med om!
Utöver att den min är betydligt slöare än polarens volvo 440, jag kör en 480, så dricker den iaf en halvliter/mil mer.
Sen växellådan är jävligt dum ibland, växlar inte upp eller ner som den ska. Skulle inte förvåna mig om jag fick motorstopp en dag med den...
Tycker också att jag spinner nå oerhört mycket med den, måste alltid lätta på boggihjulen.

Men farthållaren med avståndsregleringen är riktigt bekväm, det måste jag verkligen ge merca ett plus för.

Däremot instrumenteringen anser jag att volvo ligger långt efter, gillar inte deras pensionärsknappar ett dugg!


529 Inlägg
30 januari 2009
#404
Brains skrev:
JimpeBoy skrev:
Brains skrev:
Hellre Merca än inget jobb alls wink
Sen är det en -08 så jag dör inte utav att köra den, haha.

Nä det är ju sant. Men personligen tycker jag att merca ligger ljusår efter Volvo och Scania när det gäller det mesta.

Fast snart måste man nog själv byta märke också, ska få en R560 i början av april.

Oja, det håller jag verkligen med om!
Utöver att den min är betydligt slöare än polarens volvo 440, jag kör en 480, så dricker den iaf en halvliter/mil mer.
Sen växellådan är jävligt dum ibland, växlar inte upp eller ner som den ska. Skulle inte förvåna mig om jag fick motorstopp en dag med den...
Tycker också att jag spinner nå oerhört mycket med den, måste alltid lätta på boggihjulen.

Men farthållaren med avståndsregleringen är riktigt bekväm, det måste jag verkligen ge merca ett plus för.

Däremot instrumenteringen anser jag att volvo ligger långt efter, gillar inte deras pensionärsknappar ett dugg!

Nä, växellådan på Merca är inte den allra bästa här i världen, det håller jag med om. Samt att dom har en tendens att suga i sig ganska mkt soppa. Har aldrig kört någon med avståndsreglering men det låter ju onekligen som en bra funktion.

Jag själv tycker nog mer om Volvo faktiskt, men det kanske beror på att jag har kört mest Volvo. Körde en R500 i några månader men den tyckte jag inte alls om, sen var det ganska mkt strul med den.
Får se hur det går att anpassa sig till den nya bilen.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

dj_dinmamma
3 februari 2009
#405
Brains skrev:
Kassa bilder men det gick inte att få något bättre med mobilen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wkzuf2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wc2g4d.jpg

ser bra ut för att vara stjärna..smile

7 277 Inlägg
4 februari 2009
#406
Och om en halvtimme ska man dra iväg upp till hudik och hassela big_smile
Halt, kallt och mörkt! Precis som det ska vara wink


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#407
lysena såg ju bekväma ut big_smile men hur är väghållningen i den?
Brains skrev:
Kassa bilder men det gick inte att få något bättre med mobilen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wkzuf2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wc2g4d.jpg

Erik H

244 Inlägg
5 februari 2009
#408
Några bilder på farsans dragbil

Innan lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56746/562353_hiucm8.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/archive/56746/562354_5mfa0y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56746/562355_87md20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/56746/562356_0dt27g.jpg

samt en liten film smile



291 Inlägg
5 februari 2009
#409
DouZter skrev:
Några bilder på farsans dragbil




Denna var manlig... tongue

7 277 Inlägg
6 februari 2009
#410
v80_ecke skrev:
lysena såg ju bekväma ut big_smile men hur är väghållningen i den?
Brains skrev:
Kassa bilder men det gick inte att få något bättre med mobilen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wkzuf2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wc2g4d.jpg


Jadu, jag tycker att den är lite småvinglig med boggin uppe iaf. Men det är väl dom flesta.
Däremot tycker jag den spinner väldigt, väldigt ofta!

Körde förövrigt 80 mil igår, lyckades få ner snittet till 3.93L/mil big_smile


1 161 Inlägg
7 februari 2009
#413
Brains skrev:
v80_ecke skrev:
lysena såg ju bekväma ut big_smile men hur är väghållningen i den?
Brains skrev:
Kassa bilder men det gick inte att få något bättre med mobilen.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wkzuf2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wc2g4d.jpg


Jadu, jag tycker att den är lite småvinglig med boggin uppe iaf. Men det är väl dom flesta.
Däremot tycker jag den spinner väldigt, väldigt ofta!

Körde förövrigt 80 mil igår, lyckades få ner snittet till 3.93L/mil big_smile

Spinner mkt det gör ju alla lastbilar med automat tycker jag..
Kör nu en Volvo FH med I-Shift (I-Skit) o den spinner som satan samma sak med en Scania med opticruise jag körde ett tag..
Däremot så verkar Allison vara bättre för vinterkörning farsan har en som han påstår inte ska spinna lika mkt som opticruise bilen han körde ett tag..

7 277 Inlägg
7 februari 2009
#414
__hogberg__ skrev:
Spinner mkt det gör ju alla lastbilar med automat tycker jag..
Kör nu en Volvo FH med I-Shift (I-Skit) o den spinner som satan samma sak med en Scania med opticruise jag körde ett tag..
Däremot så verkar Allison vara bättre för vinterkörning farsan har en som han påstår inte ska spinna lika mkt som opticruise bilen han körde ett tag..

Tycker det låter konstigt att automatare ska spinna mer än manuella, det bör väl främst ha med viktfördelning att göra?
Jag kör iaf på manuella läget nu med mercan, soppa förbrukningen har gått ner en hel del och man undviker alla dumma växlningar den kan göra ibland.

Hur kör man "billigast" när det finns mycket backar?
Låt oss säga att det kommer en backe där man vet att man kommer upp på nuvarande växel dock kommer man sänka varven till drygt 1000, är det bättre då att ligga kvar på samma växel eller bör man växla ner så den ligger stadigt på drygt 1400-1500 med lite högre hastighet?


170 Inlägg
7 februari 2009
#415
Brains skrev:
__hogberg__ skrev:
Spinner mkt det gör ju alla lastbilar med automat tycker jag..
Kör nu en Volvo FH med I-Shift (I-Skit) o den spinner som satan samma sak med en Scania med opticruise jag körde ett tag..
Däremot så verkar Allison vara bättre för vinterkörning farsan har en som han påstår inte ska spinna lika mkt som opticruise bilen han körde ett tag..

Tycker det låter konstigt att automatare ska spinna mer än manuella, det bör väl främst ha med viktfördelning att göra?
Jag kör iaf på manuella läget nu med mercan, soppa förbrukningen har gått ner en hel del och man undviker alla dumma växlningar den kan göra ibland.

Hur kör man "billigast" när det finns mycket backar?
Låt oss säga att det kommer en backe där man vet att man kommer upp på nuvarande växel dock kommer man sänka varven till drygt 1000, är det bättre då att ligga kvar på samma växel eller bör man växla ner så den ligger stadigt på drygt 1400-1500 med lite högre hastighet?

Ja den går ju billigare om man seg drar den än att hålla varven uppe!
brukar själv växla ner vid 1100 ungefär
Men det går ju som sagt inte lika snabbt! Fast det tjänar man igen i utförsbackarna:p


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
#416
haha jo utförsbackarna ger ju en fart big_smile
BULLIS87 skrev:
Brains skrev:
__hogberg__ skrev:
Spinner mkt det gör ju alla lastbilar med automat tycker jag..
Kör nu en Volvo FH med I-Shift (I-Skit) o den spinner som satan samma sak med en Scania med opticruise jag körde ett tag..
Däremot så verkar Allison vara bättre för vinterkörning farsan har en som han påstår inte ska spinna lika mkt som opticruise bilen han körde ett tag..

Tycker det låter konstigt att automatare ska spinna mer än manuella, det bör väl främst ha med viktfördelning att göra?
Jag kör iaf på manuella läget nu med mercan, soppa förbrukningen har gått ner en hel del och man undviker alla dumma växlningar den kan göra ibland.

Hur kör man "billigast" när det finns mycket backar?
Låt oss säga att det kommer en backe där man vet att man kommer upp på nuvarande växel dock kommer man sänka varven till drygt 1000, är det bättre då att ligga kvar på samma växel eller bör man växla ner så den ligger stadigt på drygt 1400-1500 med lite högre hastighet?

Ja den går ju billigare om man seg drar den än att hålla varven uppe!
brukar själv växla ner vid 1100 ungefär
Men det går ju som sagt inte lika snabbt! Fast det tjänar man igen i utförsbackarna:p

Erik H

7 277 Inlägg
8 februari 2009
#417
Förra veckan fick vi körförbud på ena trailern.
Halvår gammalt och nerslag på bromsarna, 2 utav 3 axlar hade för dålig bromsverkan och den 3dje låg precis på gränsen.

Jag gissar på att det är någon inte visste hur man bromsar i nerförsbackar....

Skulle inte ens förvåna mig om det är chefen min som har gjort det, han använder inte retarden eftersom då växlar bilen ner och får så höga varv. Det kan ju inte vara ekonomiskt wink


170 Inlägg
8 februari 2009
#418
Brains skrev:
Förra veckan fick vi körförbud på ena trailern.
Halvår gammalt och nerslag på bromsarna, 2 utav 3 axlar hade för dålig bromsverkan och den 3dje låg precis på gränsen.

Jag gissar på att det är någon inte visste hur man bromsar i nerförsbackar....

Skulle inte ens förvåna mig om det är chefen min som har gjort det, han använder inte retarden eftersom då växlar bilen ner och får så höga varv. Det kan ju inte vara ekonomiskt wink

du får säga te han att den är till för att andvändas:p
Vi brukade ha problem med att bromsarna kärvade ihop på släpet!
för vi andvände retardern för mycke=) men borde bli bättre nu när man har skivbromsar på släpet å inte trummor


1 062 Inlägg
9 februari 2009
#419
DouZter:  Den Scanian ser jag varje dag i Stockholm, är det din far som kallas "Burggreven" månne?  Är väl Kentas gamla bil?  Häftigt bygge som attan, hoppas den rullar länge!

"You Go, we go!"

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg

Sök