3499
Sök

allmänt Scania snack Bild På nya R-Serien Topline!.

Gangstuh
122 Inlägg
2 september 2009
#561
v80_ecke skrev:
Per broddes torpedare är riktigt snygga big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/629980_blgfvn.jpg
Per broddes T-scania

ekdalens maskinstation har den nu


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#562
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/766998_txrddl.jpg
Scanias nya R serie Topline.
Senast redigerat av v80_ecke (20 september 2009)

Erik H

Skaune
20 september 2009
#563
v80_ecke skrev:
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/766998_txrddl.jpg
Scanias nya R serie Topline.

Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag!
Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#564
Håller med dig en smula axor.
Axor skrev:
v80_ecke skrev:
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/766998_txrddl.jpg
Scanias nya R serie Topline.

Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag!
Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...

Erik H

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
20 september 2009
#565
Axor skrev:
v80_ecke skrev:
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/766998_txrddl.jpg
Scanias nya R serie Topline.

Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag!
Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...

Varför ändra ett vinnande koncept?
Bättre att dom ser ut såhär än ett rymdskepp.... tongue

Allt för den där jävla hatten!

529 Inlägg
20 september 2009
#566
Vad är det riktigt som skiljer mellan gamla R-serien och nya? Tycker inte att man ser så jättestor skillnad.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

956 Inlägg
20 september 2009
#567
THEBADGUY skrev:
Axor skrev:
v80_ecke skrev:
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/46861/766998_txrddl.jpg
Scanias nya R serie Topline.

Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag!
Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...

Varför ändra ett vinnande koncept?
Bättre att dom ser ut såhär än ett rymdskepp.... tongue

Volvo har inte  heller ändrat sig så mkt sen dom släppte FH modellen på 90_talet

eldus veldus

33 Inlägg
20 september 2009
#568
Jag har haft smäckjobb detta året.. Montera extra stolar i div. scania bilar... De ska vara typ trafikskolbilar.. Finns bara 12 st 4-sittsiga scania lastbilar i sverige.. Nr 13 blir klar imorgon...

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
20 september 2009
#569
golf88 skrev:
THEBADGUY skrev:
Axor skrev:

Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag!
Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...

Varför ändra ett vinnande koncept?
Bättre att dom ser ut såhär än ett rymdskepp.... tongue

Volvo har inte  heller ändrat sig så mkt sen dom släppte FH modellen på 90_talet

Eh? Dom om några har väl ändrat sig....?

Allt för den där jävla hatten!

4 506 Inlägg
20 september 2009
#570
golf88 skrev:
THEBADGUY skrev:
Axor skrev:


Volvo har inte  heller ändrat sig så mkt sen dom släppte FH modellen på 90_talet

Inte? tongue
http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/len_rogers/july7b/volvo_hinchcliffe.jpg

http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1.7470!image/257733750.jpg_gen/derivatives/article/257733750.jpg

Tycker också att Scania borde uppdatera utsidan, vist e den fin som den är men det hade väll vart skoj
med något nytt på vägarna? (Visuellt sett då)
Senast redigerat av _Wallis_ (21 september 2009)

Kan du andas kan du dö.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
20 september 2009
#571
JimpeBoy skrev:
Vad är det riktigt som skiljer mellan gamla R-serien och nya? Tycker inte att man ser så jättestor skillnad.

Hänt bra mycke mer på insidan än utsidan... Finns en del bilder på Scanias sida...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

7 277 Inlägg
20 september 2009
#572
Sen är det ju inte bara att kasta ut en ny design heller.
Allt ska fungera BRA och LÄNGE.
Självklart att när man har ett väldigt bra koncept så uppdaterar man den främst.

Det är ju faktiskt arbetsbilar och 99% av dom köps för att dom blivande ägarna tycker att dom kommer fungera bra till det som ska göra, inte för att dom ser bra ut wink
För ingen kan ju säga att en Magnum ser bra ut.... Men ska tydligen vara en utav dom bästa bilarna att ligga borta i.

Får lite transformersvibbar utav den nya grillen, mycket kantigare och så än den gamla.
Sen är man ju helt kär i scanias framlyktor, dom blev så sjukt lyckade!
Dock blinkersen som man ofta råkar sparka in är väl lite sämre tyvärr.
Senast redigerat av Brains (20 september 2009)


T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#573
Måste lägga till en grej till! visst har dom ändrat vid scania loggan fram på bilen?

Erik H

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
23 september 2009
#574
Scania loggan i fronten har blivit större, och kylkapaciteten ska ha ökat med den nya frontens utformning läste ja på nån av scanias sidor...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

German Engineering
9 083 Inlägg
23 september 2009
#575
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Skaune
23 september 2009
#576
CarpeDiem skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?

//CarpeDiem wink

Skillnaden mellan puser o boggie är att puschern är inte en "riktig" boggie då den andra axeln är styrbar med singelhjul, en riktig boggie har två bakaxlar med tvillinghjul.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 september 2009
#578
Axor skrev:
CarpeDiem skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?

//CarpeDiem wink

Skillnaden mellan puser o boggie är att puschern är inte en "riktig" boggie då den andra axeln är styrbar med singelhjul, en riktig boggie har två bakaxlar med tvillinghjul.

Ehum... den STORA skillnaden är väl ändå att pusheraxeln är den drivande axeln och vinster är bla. ett mycket trevligare uppförande och comfort efter vägen jämfört med en konventionell boggi där hjulbasen blir jättkort på en bil med hissad boggie.
För övrigt ni som inte tycker att det är någon större skillnad på nya R serien så har den i princip inte en plåt gemensamt med den gamla hytten.
Senast redigerat av hotrodder (26 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

184 Inlägg
26 september 2009
#579
CarpeDiem skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?

//CarpeDiem wink

Den största anledningen till att man beställer med en Pusher axel är för att dragbilarna kan göras mkt kortare o ändå lasta fullt. Man får kortare ekipage. Pga av att iom eu reglerna så går alla vikt bestämmelser pga axelavstånden till drivande axel o framaxel osv osv väldigt kortfattat.

0---0x pusher där x är drivaxel
0---x0 standard där x är drivaxel


184 Inlägg
26 september 2009
#580
hotrodder skrev:
Axor skrev:
CarpeDiem skrev:
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?

//CarpeDiem wink

Skillnaden mellan puser o boggie är att puschern är inte en "riktig" boggie då den andra axeln är styrbar med singelhjul, en riktig boggie har två bakaxlar med tvillinghjul.

Ehum... den STORA skillnaden är väl ändå att pusheraxeln är den drivande axeln och vinster är bla. ett mycket trevligare uppförande och comfort efter vägen jämfört med en konventionell boggi där hjulbasen blir jättkort på en bil med hissad boggie.
För övrigt ni som inte tycker att det är någon större skillnad på nya R serien så har den i princip inte en plåt gemensamt med den gamla hytten.

mkt möjligt att komforten blir bättre men jag har hört att pusher axel e totalt värdelöst på vintern. min f.d kollega sa de då han är en gammal pommefrites raggare o kört mkt med pusher big_smile



Sök