Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.
Nu så vitt jag vet så har scania släppt nya R-serien! Och just nu är dom ute på karavan är det nån som har varit där eller ska fara dit? En bild på Nya R serien!.
Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag! Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...
Visst R serien är snygg, men det skiljer fan inte mycket från att de första bilarna släpptes 95-96 till idag! Lite som Renault (ursäkta svordommen...) Magnum, har funnits sen tidigt 90 tal o ser i princip ganska likadan än idag, typ 16-17 år senare...
Varför ändra ett vinnande koncept? Bättre att dom ser ut såhär än ett rymdskepp....
Varför ändra ett vinnande koncept? Bättre att dom ser ut såhär än ett rymdskepp....
Volvo har inte heller ändrat sig så mkt sen dom släppte FH modellen på 90_talet
Jag har haft smäckjobb detta året.. Montera extra stolar i div. scania bilar... De ska vara typ trafikskolbilar.. Finns bara 12 st 4-sittsiga scania lastbilar i sverige.. Nr 13 blir klar imorgon...
Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!
Volvo har inte heller ändrat sig så mkt sen dom släppte FH modellen på 90_talet
Sen är det ju inte bara att kasta ut en ny design heller. Allt ska fungera BRA och LÄNGE. Självklart att när man har ett väldigt bra koncept så uppdaterar man den främst.
Det är ju faktiskt arbetsbilar och 99% av dom köps för att dom blivande ägarna tycker att dom kommer fungera bra till det som ska göra, inte för att dom ser bra ut För ingen kan ju säga att en Magnum ser bra ut.... Men ska tydligen vara en utav dom bästa bilarna att ligga borta i.
Får lite transformersvibbar utav den nya grillen, mycket kantigare och så än den gamla. Sen är man ju helt kär i scanias framlyktor, dom blev så sjukt lyckade! Dock blinkersen som man ofta råkar sparka in är väl lite sämre tyvärr.
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?
//CarpeDiem
Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :) Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Jag är rätt nyfiken på vad det är för skillnad på boggie axel och puscher axel? Vad jag menar är om en dragbil med puscher tar mer vikt på en fulllastad trailer än en dragbil med boggie axel?
//CarpeDiem
Skillnaden mellan puser o boggie är att puschern är inte en "riktig" boggie då den andra axeln är styrbar med singelhjul, en riktig boggie har två bakaxlar med tvillinghjul.
//CarpeDiem
Skillnaden mellan puser o boggie är att puschern är inte en "riktig" boggie då den andra axeln är styrbar med singelhjul, en riktig boggie har två bakaxlar med tvillinghjul.
Ehum... den STORA skillnaden är väl ändå att pusheraxeln är den drivande axeln och vinster är bla. ett mycket trevligare uppförande och comfort efter vägen jämfört med en konventionell boggi där hjulbasen blir jättkort på en bil med hissad boggie. För övrigt ni som inte tycker att det är någon större skillnad på nya R serien så har den i princip inte en plåt gemensamt med den gamla hytten.
Senast redigerat av hotrodder (26 september 2009)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
//CarpeDiem
Den största anledningen till att man beställer med en Pusher axel är för att dragbilarna kan göras mkt kortare o ändå lasta fullt. Man får kortare ekipage. Pga av att iom eu reglerna så går alla vikt bestämmelser pga axelavstånden till drivande axel o framaxel osv osv väldigt kortfattat.
0---0x pusher där x är drivaxel 0---x0 standard där x är drivaxel
//CarpeDiem
Ehum... den STORA skillnaden är väl ändå att pusheraxeln är den drivande axeln och vinster är bla. ett mycket trevligare uppförande och comfort efter vägen jämfört med en konventionell boggi där hjulbasen blir jättkort på en bil med hissad boggie. För övrigt ni som inte tycker att det är någon större skillnad på nya R serien så har den i princip inte en plåt gemensamt med den gamla hytten.
mkt möjligt att komforten blir bättre men jag har hört att pusher axel e totalt värdelöst på vintern. min f.d kollega sa de då han är en gammal pommefrites raggare o kört mkt med pusher