4461
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
17 februari 2008
#21
Mankan1978 skrev:
psilo skrev:
Mankan1978 skrev:

Elakt men sant kanske! lol

ja förvisso men hoppas han har en smula humor, jag var bara tvungen smile

som första bil hade jag definitivt slagit till på en sierra. bra att sladda av sig lite tills man skaffar nå värre tycker jag.

Jo man kan ju hoppas! wink

Hehe, nja en Ford är alltid en Ford. Vitryker, luktar olja i avgaserna och knackar i ventilerna! big_smile
Närå, haft två Sierror själv, men det var ju innan man fick intresse av o sladda o leka! tongue Men nja, jag står fast vid mina FWD faktiskt... Säkrare om inte annat, trots nackdelarna jag skrev innan

hehe, vemfan bryr sig om säkerhet då man precis skaffat sig ett körkort? wink
jag minns då jag hade min golf etta... var alltid avis på polarna som hade rätthjulsdrivet.
men men. smaken är ju som baken. beror på vad man ska ha den till.


Son Of Murphy
782 Inlägg
17 februari 2008
#22
psilo skrev:
Mankan1978 skrev:
psilo skrev:

ja förvisso men hoppas han har en smula humor, jag var bara tvungen smile

som första bil hade jag definitivt slagit till på en sierra. bra att sladda av sig lite tills man skaffar nå värre tycker jag.

Jo man kan ju hoppas! wink

Hehe, nja en Ford är alltid en Ford. Vitryker, luktar olja i avgaserna och knackar i ventilerna! big_smile
Närå, haft två Sierror själv, men det var ju innan man fick intresse av o sladda o leka! tongue Men nja, jag står fast vid mina FWD faktiskt... Säkrare om inte annat, trots nackdelarna jag skrev innan

hehe, vemfan bryr sig om säkerhet då man precis skaffat sig ett körkort? wink
jag minns då jag hade min golf etta... var alltid avis på polarna som hade rätthjulsdrivet.
men men. smaken är ju som baken. beror på vad man ska ha den till.

Hehe, så sant så sant...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
17 februari 2008
#23
Skulle lätt välja 4WD eller RWD framför en framhjulsdriven bil. Snackar vi bilar med lite högre effekt så är det mycket skönare känsla att köra 4WD eller RWD. Sen så går det att få sjukt grymma starter med 4WD, har hängt av bilar med betydligt mer hk på 201 meter just på grund av att man får så bra starter.

2 283 Inlägg
17 februari 2008
#24
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

RWD = Bana

R.I.P. Michael Jackson!

turboabstinens
442 Inlägg
17 februari 2008
#25
Pikey skrev:
Masaru skrev:
FWD = Bana
RWD = Drift
4WD = Drag

RWD = Bana

RWD = Drag

Fyrhjulsdriften kan man ju alltid ha i terräng och på is..

ocertifierad klåpmekare

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 februari 2008
#26
Fyrhjulsdriften är bara bra i lägre hastigheter.
Ju högre man kommer upp i fart desto mindre gör den. Till slut väger den bara extra.

RWD är snabbare än FWD från stillastående. Uppe i fart gör det ingen direkt skillnad.
Med snabbare så pratar vi om någon tiondel som högst.

Skulle inte valt bort en bra bil för att den har framkrafs. Det gör den automatiskt inte till en dålig bil.
Det där med att sladda o.s.v. är något man klarar sig utan. Åker hellre snabbt rakt fram egentligen..
Bytte själv från RWD till FWD och ångrar inte det direkt. Kommer väl tillfällen då man skulle velat sladda lite men det är förluster man får ta..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 670 Inlägg
17 februari 2008
#27
har haft mycket kul med FWD men mina gamla saab 9000 T Gick förjävla bra big_smile Drog många med RWD
och mer effekt i motorn men tycker ändå RWD är mycket roligare o köra!

om han vill ha en pigg o besinsnål bil så är nog FWD mycket bättre än RWD. men som sagt tycker skälv det är 10 gånger roligare med RWD big_smile


Bildrulle
499 Inlägg
17 februari 2008
#29
RWD är ju helt klart bäst. Kunna burna, sladda och bara allmänt ha kul. Lätt val, jag har kört allt, framhjulsdrivna pendlarbilar, för det är allt jag anser en FWD kan bli.
4WD arbetsbilar, guld om det är besvärligt väglag och bra för snabba starter, men mer än så är det inte, men i 4WD löser man allt genom att gasa så för blyfot o Co är det kanske bra.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

2 283 Inlägg
17 februari 2008
#30
RWD = Bana, sladda
FWD = ?
4WD = Rally, snabba starter

R.I.P. Michael Jackson!

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
17 februari 2008
#31
Hur svårt kan detta vara?

Peugeot 205 gti med mi16 motor, då är det inte så många som hänger med.....

6kg/hk, det ni!
Senast redigerat av peder (17 februari 2008)

Peder DailyFresh

1 827 Inlägg
17 februari 2008
#32
Pikey skrev:
RWD = Bana, sladda
FWD = ?
4WD = Rally, snabba starter

Ska vi leka?
Tror du kommer få svårt att hänga på mig på tex knutstorp


Nu var det dock inget snack om värstingbilar, så självklart ska man försöka få tag på så mycket prestanda för pengarna som möjligt, vilket du oftast får med en FWD. Ni som tror att RWD är snabbare oavsett vet inte vad ni pratar om.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 februari 2008
#33
Eisenhut skrev:
Nu var det dock inget snack om värstingbilar, så självklart ska man försöka få tag på så mycket prestanda för pengarna som möjligt, vilket du oftast får med en FWD. Ni som tror att RWD är snabbare oavsett vet inte vad ni pratar om.

Intressant att titta på rally.
Där är FWD ofta snabbare än RWD, trots att det är känt att FWD-bilar har en tendens att gå rakt fram i kurvor jämfört med RWD-bilar som verkar ta kurvor bättre.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

509 Inlägg
17 februari 2008
#35
Varför inte haldex awd som inte har konstant drivning på alla hjul utan bara "när det behövs!"

7 120 Inlägg
17 februari 2008
#36
Pikey skrev:
RWD = Bana, sladda
FWD = ?
4WD = Rally, snabba starter

FWD kan gå snabbt på bana också ska du se, även 4WD. Men det beror ju helt på vad det är för 4WD-system och bil..

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
17 februari 2008
#37
ingenting som säger att RWD ska vara långsammare... jag har dragit många motorstarkare FWD bilar  med mina sierror under den tiden man haft körkort.. eller med 2,9an och 2,0an iaf, har inte räjsat med 2,8an nått smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2008
#38
Med RWD så förflyttar ju sig kraften från framändan till bakändan, ger ju lite bättre känsla i bilen allmänt. Bättre viktfördelning m.m.


4 506 Inlägg
17 februari 2008
#39
RWD:
*Bättre grepp vid starter än FWD.
*Du kan med rätt däck/instälningar dra på mer i kurvor utan att riskera
att förlora styrförmåga.
*Mycket bättre känsla än FWD.
*Inga ryck i ratten vid ax.
___________________________________________

AWD
*Överlägset grepp mot både RWD & FWD
*Riktigt bra grepp i kurvorna och du kan ladda på rätt friskt.
*Tar starterna.
*Lite större effekt förlusst i drivlinan, Rätt logiskt..
*Överlägset vid halka & teräng.
___________________________________________

FWD

*Du får inte ner krafften i backen vid överladdat.
*Kan ej dra på fullt lika mycket i kurvorna.
*Mer arbete med att håll bilen rakt vid krafftigt gaspådrag.
*Sämmst egenskaper vid körning i halka, eller uppförsbacke, Frånsett bakvagnssläpp.
__________________________________________

Jag har kört både standard, och trimmade bilar av
både, Rwd, Awd & Fwd.
Jag gillar motorsport, Tänkte på bla olika serier och
det är RWD som gäller i allt utom Standardvagns race
då det inte finns så många fabrikat med Rwd på standard
bilar längre.

Sedan kan man inte gämföra sin te.x Fwd bil rakt av med
en RWD bil, eller tvärt om eller 4wd.
Ni måste ju tänka på vikt m,m som spelar stor stor roll.
Och effekt för er som inte tänker på det, men såpas vakna
är ni väll hoppas jag.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

Reparatör
630 Inlägg
17 februari 2008
#40
bara att kolla på F1 bilarna så har ni svaret på många frågor . RWD är det bästa annars hade dom varit FWD big_smile

samma med dom riktigt snabba i dragracing ... lol här gäller bara RWD



Sök