3466
Sök

Byte till T5 motor i Volvo 740

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Tja, jag har kollat endel på folk här på gorg som bytt till T5 motor i sina volvo 740, och man kan ju inte annat än att bli sugen själv, men jag undrar ungefär hur mycket jobb är det för att få dit en sån motor och växelåda som passar, te.x M90, och är det mycket som behöver moddas om? och tillsist vad säger igentligen besiktningen?
Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

The one and only
1 091 Inlägg
17 februari 2008
#2
Ja det är mycket jobb. Besiktningen ska inte vara några problem då T5 motorer hamnar innanför effekt/vrid gränsen för 740.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#3
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 688 Inlägg
17 februari 2008
#4
Nyman_ skrev:
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

Korrent borde vara

"okej,någon som kan säga typ vad som inte behöver göras.?"

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#5
Losgard skrev:
Nyman_ skrev:
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

Korrent borde vara

"okej,någon som kan säga typ vad som inte behöver göras.?"

Korrent?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Reparatör
630 Inlägg
17 februari 2008
#6
Nyman_ skrev:
Losgard skrev:
Nyman_ skrev:
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

Korrent borde vara

"okej,någon som kan säga typ vad som inte behöver göras.?"

Korrent?

ja med nyfiken ,,, Korrent ?? ??


247 Inlägg
17 februari 2008
#7
ta m90h låda från v90/s90, sen måste du korta tråget från en 6a från 960/v90/s90 tror 960 ins motorfästen passar, sen har du ca två 2ton kablar att skarva ihop. sen mkt annat.

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 februari 2008
#8
Nyman_ skrev:
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

det hela är ganska basic, men du kommer stöta på problem med byggets gång. Exempelvis tråget som nämnts här ovan, dock finns lösningar på allt så det är bara söka och sammla på sig information och skrida till verket. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bärs!
3 456 Inlägg
17 februari 2008
#9
Nyman_ skrev:
Tja, jag har kollat endel på folk här på gorg som bytt till T5 motor i sina volvo 740, och man kan ju inte annat än att bli sugen själv, men jag undrar ungefär hur mycket jobb är det för att få dit en sån motor och växelåda som passar, te.x M90, och är det mycket som behöver moddas om? och tillsist vad säger igentligen besiktningen?
Mvh

Ett ganska hett tips är ju att fråga nån av dom? wink

Garaget.org peakade 2008.

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Nyman_ skrev:
okej,någon som kan säga typ vad som behöver göras.?

det hela är ganska basic, men du kommer stöta på problem med byggets gång. Exempelvis tråget som nämnts här ovan, dock finns lösningar på allt så det är bara söka och sammla på sig information och skrida till verket. smile

okej okej, aj jag är sjukt sugen på att ha något att pilla med och spara pengar till i sommar:) hade vart ricktigt nice!

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#11
Aga_Diff skrev:
Nyman_ skrev:
Tja, jag har kollat endel på folk här på gorg som bytt till T5 motor i sina volvo 740, och man kan ju inte annat än att bli sugen själv, men jag undrar ungefär hur mycket jobb är det för att få dit en sån motor och växelåda som passar, te.x M90, och är det mycket som behöver moddas om? och tillsist vad säger igentligen besiktningen?
Mvh

Ett ganska hett tips är ju att fråga nån av dom? wink

Hehe smart där;)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#13
744tic skrev:
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=52137&highlight=850

Tackar den länken var bra!

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

40 Inlägg
18 februari 2008
#14
Du kan glöma det om bilen är äldre än en 87a efter som det sitter en katt på 88 och då inte möjligt.
det som sägas är såhär har du en bil utan katt så kan du montera en annan motor i den om den motorn har katt.
Var själv inne på det för ett tag sedan och jag ringde och kollade det med sbp och det var tvärstopp. har en 91

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

602 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#15
waldoo skrev:
Du kan glöma det om bilen är äldre än en 87a efter som det sitter en katt på 88 och då inte möjligt.
det som sägas är såhär har du en bil utan katt så kan du montera en annan motor i den om den motorn har katt.
Var själv inne på det för ett tag sedan och jag ringde och kollade det med sbp och det var tvärstopp. har en 91

okej bra då, för min är en -87 utan katt

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Smålänning
7 883 Inlägg
18 februari 2008
#16
waldoo skrev:
Du kan glöma det om bilen är äldre än en 87a efter som det sitter en katt på 88 och då inte möjligt.
det som sägas är såhär har du en bil utan katt så kan du montera en annan motor i den om den motorn har katt.
Var själv inne på det för ett tag sedan och jag ringde och kollade det med sbp och det var tvärstopp. har en 91

Går alldeles utmärkt att byta i en  91:a också, ja smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Inläggskritiker
990 Inlägg
18 februari 2008
#17
Köp en saab 9000 med tronic 5, & quaife låda så har du löst problemet med både motoreffekt och orginal drev som blir strippade vid 650nm +. smile
Men T5ans sång är snäppet grymmare, det går inte komma ifrån!

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 688 Inlägg
24 februari 2008
#18
mektrollet skrev:
Nyman_ skrev:
Losgard skrev:

Korrent borde vara

"okej,någon som kan säga typ vad som inte behöver göras.?"

Korrent?

ja med nyfiken ,,, Korrent ?? ??

Det rätta ordet skall vara "korrekt", det kan inte vara helt lätt att vara utan hjärna big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

40 Inlägg
24 februari 2008
#19
twin_cam skrev:
waldoo skrev:
Du kan glöma det om bilen är äldre än en 87a efter som det sitter en katt på 88 och då inte möjligt.
det som sägas är såhär har du en bil utan katt så kan du montera en annan motor i den om den motorn har katt.
Var själv inne på det för ett tag sedan och jag ringde och kollade det med sbp och det var tvärstopp. har en 91

Går alldeles utmärkt att byta i en  91:a också, ja smile

Hur ska du få avgasintyg av volvo till det?
Har redan pratat med dom och de ger inte ut de.
Ska jag regga den som ombyggtfordon så blir det till att bygga om.
Har kollat det noga och det är tvärstopp. finns inga möjligheter om jag inte reggar om den.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 februari 2008
#20
waldoo skrev:
twin_cam skrev:
waldoo skrev:
Du kan glöma det om bilen är äldre än en 87a efter som det sitter en katt på 88 och då inte möjligt.
det som sägas är såhär har du en bil utan katt så kan du montera en annan motor i den om den motorn har katt.
Var själv inne på det för ett tag sedan och jag ringde och kollade det med sbp och det var tvärstopp. har en 91

Går alldeles utmärkt att byta i en  91:a också, ja smile

Hur ska du få avgasintyg av volvo till det?
Har redan pratat med dom och de ger inte ut de.
Ska jag regga den som ombyggtfordon så blir det till att bygga om.
Har kollat det noga och det är tvärstopp. finns inga möjligheter om jag inte reggar om den.

Jo, de kom visst några nya bestämmelser i julas som öppnar upp för motorbyte i personbilar inregistrerade t.o.m mittten av 1993.

Men här gäller dock inte maxeffektgränsen som är satt av biltillverkaren, utan det är sbp som godkänner max effektökning 20% och max vridökning 10%.. Visst, inte mycket till effektökning men ändå. Och vad jag vet och har läst så krävs det inga intyg som är omöjliga att få tag i.



Sök