2296
Sök

Turboröret Drar Ihopa Sig När Man Gasar

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Köpte en xc70 -98 igår och har varit ute i garaget och mekat med den. Märkte att när jag gasar drar gummiröret ihopa sig. Det som sitter längst fram i intercoolern. Vad kan det vara för fel??
Tacksam för svar.
Mvh Magnus!
Senast redigerat av MHaard (17 februari 2008)

One Life Live it

oo=00=oo
374 Inlägg
17 februari 2008
#2
det är stopp någonstans mellan luftburken och turbon.
det bildas vaccum.

Freude am fahren!

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#3
hur skulle det kunna vara stopp där mvh

One Life Live it

oo=00=oo
374 Inlägg
17 februari 2008
#4
löv och skit kan sitta i nån böj och strypa luftflödet.

Freude am fahren!

247 Inlägg
17 februari 2008
#5
msjuan skrev:
löv och skit kan sitta i nån böj och strypa luftflödet.

då skulle löven allså ha tatt sig genom luftfiltret, tjena. siliconslangarna drar ihop sig lite när man gasar, och det för att det blir motstånd mellan luftburken och insuget när spjället öpnar sig.

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#6
Med att drar ihopa sig menar jag att slangen drar ihopa sig helt och hållet altså den blir helt platt
Senast redigerat av MHaard (17 februari 2008)

One Life Live it

247 Inlägg
17 februari 2008
#7
ja det är inte så nomalt. titta luftfilter och så, måste vara ricktigt mkt mostånd där nånstans innan turbon

oo=00=oo
374 Inlägg
17 februari 2008
#8
MHaard skrev:
Med att drar ihopa sig menar jag att dom drar ihopa sig helt och hållet altså så att slangen blir helt platt

Lossa slangarna och kolla efter om det sitter något i slangarna.
Det måste vara stopp nånstans.  Går motorn dåligt också?

absolute_teddan: när bilar servas på verkstäder brukar mekanikerna blåsa rent i luftfilterboxen när dom byter filter, en del sätter en papperstuss i insugningsröret. Andra blåser bara med tryckluften, då kommer skit garanterat att sätta sig i röret.

Freude am fahren!

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#9
nej motorn funkar skitbra går som den ska och så men det är ju inget turbotryck som att köra utan turbo

One Life Live it

247 Inlägg
17 februari 2008
#10
msjuan skrev:
MHaard skrev:
Med att drar ihopa sig menar jag att dom drar ihopa sig helt och hållet altså så att slangen blir helt platt

Lossa slangarna och kolla efter om det sitter något i slangarna.
Det måste vara stopp nånstans.  Går motorn dåligt också?

absolute_teddan: när bilar servas på verkstäder brukar mekanikerna blåsa rent i luftfilterboxen när dom byter filter, en del sätter en papperstuss i insugningsröret. Andra blåser bara med tryckluften, då kommer skit garanterat att sätta sig i röret.

msjuan: jag är inte född igår, jag vet hur det går till när man servar en bil, men om det skulle hamna något i laddtryckrören är chansen inte stor att det sitter kvar där med tanke på den mängluft som flödar där igenom, och det vacum com skapas.

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#11
men då kanske det inte är att det är något som sitter i rören då?
Mvh Magnus

One Life Live it

109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#12
vet någon vad det kan vara?

One Life Live it

204 Inlägg
17 februari 2008
#13
en vild gissning bara!!

det kan ju vara stopp till turbon eller något som stoppar där så att motorn suger i sig luft och i sin tur bildar vakum. som drar ihopslangarna
samma effekt som när man håller för damsugarslangen.

aja hoppas inte att det är något alvarligt bara!smile


109 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#14
Hittade felet det var armeringen i slangen som var kass hehe tack för svaren Mvh

One Life Live it

1 703 Inlägg
17 februari 2008
#15
Fruktansvärt kul att läsa alla "snillen spekulerar" inlägg big_smile


109 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#16
hehe ja det e skoj men det är jättebra med bra tips smile

One Life Live it

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 februari 2008
#17
Tänk på att:
När man varvar på tomgång så laddar inte turbon som när man belastar bilen då man kör. När man har fullt tryck under körning så brukar problemet bli motsatt, dvs att röret blir uppblåst och trycket i plenum (på ventilerna) blir lägre än turbon vill/klarar av.
Detta kan man motverka genom att sätta rör i stället för slang mellan turbo-ic och ic-plenum. Ger snabbare gasrespons. Bonntricket är att sätta strips (buntband) på slangarna. Men de kan gå av. cool
Plopp! roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 506 Inlägg
18 februari 2008
#18
caromania skrev:
Tänk på att:
När man varvar på tomgång så laddar inte turbon som när man belastar bilen då man kör. När man har fullt tryck under körning så brukar problemet bli motsatt, dvs att röret blir uppblåst och trycket i plenum (på ventilerna) blir lägre än turbon vill/klarar av.
Detta kan man motverka genom att sätta rör i stället för slang mellan turbo-ic och ic-plenum. Ger snabbare gasrespons. Bonntricket är att sätta strips (buntband) på slangarna. Men de kan gå av. cool
Plopp! roll

Funkar bättre med slangklämmor. Modellen större då...
Än stripes alltså. Om man ej har ekonomi eller intresse
av att det ska se som bässt ut.
Slangklämmor håller ochså. 3st per sida brukar räcka.

Kan du andas kan du dö.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 februari 2008
#19
_Wallis_ skrev:
Funkar bättre med slangklämmor. Modellen större då...
Än stripes alltså. Om man ej har ekonomi eller intresse
av att det ska se som bässt ut.
Slangklämmor håller ochså. 3st per sida brukar räcka.

Såklart! De håller ju förstås bättre. Smart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök