3822
Sök

Volvo 850 frågor

58 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.
Som sagt så har jag tänkt köpa en ny bil.
Lutar åt en Volvo 855.

Då har jag några frågor.

1: Om man trimmar den till runt 300 hk, hur många mil ska motorn max gått, och måste man göra renovering innan och är det något annat som ska göras innan?

2: Lite tips på trim skulle jag även vilja ha, några länkar eller så.

3: Om man nu gör chip trimmingen, ska allt annat som man tänkt ska trimmas redan vara påsatt? Läste någonstans att om man sätter på andra trimdelar efter så kan det bli konstigt sen med chippets inställningar då det inte stämmer.

4: Tror det blir en 855 T5, men såg att det fanns en som hete 855 Turbo också, vad är skillnaden mellan
855 T5 och 855 Turbo?

5: Verkar detta trim bra? http://sv.bsr.se/products/t1013/ Eller finns det något bättre till ett bra pris? Och något som är rekommonderat att lägga till där?

6: Volvo 945 chippena så måste man ju inte löda om eller så, så var det iaf på Pappas, men när jag kollar på Volvo 855 så måste omlödning och sånt göras, varför?



Hoppas jag kan få något bra svar på dessa frågorna wink
Då har jag iaf fått lite vetskap om det.

/Mvh
Senast redigerat av FortuN (19 februari 2008)

1 079 Inlägg
17 februari 2008
#2
1. 300hk innebär i allmänhet ett sk steg 3 trim, avgassystem med sportkat, downpipe, steg 3 chip, luftfilter, man ska väl ta 300hk med en nypa salt men det behövs normalt sett ingen renovering.
2. Kolla med Autotech i trollhättan http://www.atechmotor.com/
3. Man bygger chippet efter hårdvaran, steg 1= bara chip ev luftfilter med, slänger man på ett annat avgassystem som 3" hela vägen så kan det resultera i svajande ladd/laddspikar. men ett steg 1 chip och ett 3" system är bättre än originalchip och 3".
4. T5 är namet som användes på exportbilarna, Turbo var det svenska namnet, T5 och Turbo är samma sak.
5. Har ingen erfarenhet av BSR mer än att jag aldrig mer tog kontakt med dom efter att ha blivit avsnäst på telefon, tog jag autotech istället de var inga problem att ställa frågor medans bsr hade inställningen "skit i det du låt oss göra jobbet".
6. Det måste lödas i en sockel för chippet.
Senast redigerat av Madhouse (17 februari 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

58 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#3
Okej tack, Atechmotor tar ju 17000 för 300 hk, medans Bsr tar 6000-7000 kr.

Då tjänar man ju på Bst, right?
Senast redigerat av FortuN (17 februari 2008)

245 Inlägg
17 februari 2008
#4
Vad jag kan se så skiljer det 1800:- på steg 2 och 300:- på steg 3 om man jämför Autotech och bsr. Men hos Atech får du KN filter samt Ferrita system.


4 823 Inlägg
18 februari 2008
#5
E-son skrev:
Vad jag kan se så skiljer det 1800:- på steg 2 och 300:- på steg 3 om man jämför Autotech och bsr. Men hos Atech får du KN filter samt Ferrita system.

Man kan byta ut Ferrita systemet mot JT och då blir det betydligt billigare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

58 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#6
Har sett fel tongue

Vad är bäst/tycker ni man ska ta då?

Atech Steg2 285 Hk 423 Nm
eller
http://sv.bsr.se/products/t1013/

Bsr så är det ju 5 hk mer enligt dem.
Men villken har bäst kvalite? Och villken tycker ni man borde köpa av dem 2?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#7
FortuN skrev:
Har sett fel tongue

Vad är bäst/tycker ni man ska ta då?

Atech Steg2 285 Hk 423 Nm
eller
http://sv.bsr.se/products/t1013/

Bsr så är det ju 5 hk mer enligt dem.
Men villken har bäst kvalite? Och villken tycker ni man borde köpa av dem 2?

Lita inte på försäljningssiffror. Ta dom som verkar bäst, seriösast och ger dig det bästa bemötandet.
Båda är bra firmor.

Personligen tänker jag låta Autotech skruva med min bil när det blir dags för sånt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

58 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#8
Du menar denna?
http://www.atechmotor.com/

Vad jag tänkte på mer var att "Styrdonsoptimering" det måste ju vara chippet? För det står inget annat om chippning.

Är feritta bra märke?

Och om jag nu köper steg 2, och senare i framtiden vill uppgradera till steg 3-4, måste jag betala hela summan eller hur blir det då?
Tror ni en bil som har gått ca 24000 mil håller med steg 3-4? utan att behöva renovera skiten.

329 Inlägg
18 februari 2008
#9
Ja, styrdonsoptimering är chippning.

Ja, ferrita är bra saker och har bra passform, låter fint på volvo gör de också.

Nej, du kan ju "uppdatera" din programvara mm i framtiden, men satsa du på steg 3 så blir du nöjd, räcker inte de får du sikta in dig på steg 4 när du har sug efter mer.

vh / Ludde

58 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#10
Okej.

drar ut en tidigare fråga
Tror ni en bil som har gått ca 24000 mil håller med steg 3-4? utan att behöva renovera motor skiten.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#11
FortuN skrev:
Okej.

drar ut en tidigare fråga
Tror ni en bil som har gått ca 24000 mil håller med steg 3-4? utan att behöva renovera motor skiten.

Det beror helt på skicket på bilen.
Har du en känsla av att den inte klarar det så låt bli!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Japs :)
775 Inlägg
18 februari 2008
#12
autotech röstar ja på.
o skillnaden på T5 o Turbo är att T5 är import o den motorn är på 2,0l o Turbo den svenska på 2.3l
Ja tror motorn håller. beror helt på hur den är körd. en del håller hur bra som helst en del går sönder otrimmade.
Mvh

461 Inlägg
18 februari 2008
#13
Ferrita är bland det bästa du kan köpa i avgasväg, och rostfritt med livstidsgaranti!
Om motorn låter okej och inte drar olja eller så så kan du ju köra på, vill du va säker kan du ju göra ett komptest på den för att se hur den mår, men serva den iallafall innan med stift, oljer, bränsle filter och så innan.
Och när den är trimmad så är det bra om du bytter olja regelbundet!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 februari 2008
#14
Westberg skrev:
o skillnaden på T5 o Turbo är att T5 är import o den motorn är på 2,0l o Turbo den svenska på 2.3l

Nej nej nej!
Det är bara Italien-importerna som har 2,0-litersmotorn.

Det finns bilar importerade från andra länder än Italien med 2,3-litersmotorn som heter T5.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

58 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#15
Okej tack, Hur mycket drar en orginal/trimmad 850/855:a?

Och hur ofta skall man då ungefär byta olja på en trimmad? Skall den vara en dyrare olja?

plattsättare!
804 Inlägg
18 februari 2008
#16
John87 skrev:
Westberg skrev:
o skillnaden på T5 o Turbo är att T5 är import o den motorn är på 2,0l o Turbo den svenska på 2.3l

Nej nej nej!
Det är bara Italien-importerna som har 2,0-litersmotorn.

Det finns bilar importerade från andra länder än Italien med 2,3-litersmotorn som heter T5.

hehe ja säger det samma ja har 2,3an och min e import..

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

1 079 Inlägg
18 februari 2008
#17
FortuN skrev:
Okej tack, Hur mycket drar en orginal/trimmad 850/855:a?

Och hur ofta skall man då ungefär byta olja på en trimmad? Skall den vara en dyrare olja?

Beror på hur du kör men runt 1.1-1.2l/mil stadskörning , runt 0.8 långkörning detta är då på 98oktan/V-power

Jag byter olja en gång/säsong nämligen när jag tar ut bilen, så det är var 500-750mil ungefär, kör på mobil1 Rally Formula 5/50 körde jag året runt skulle jag nog byta var 1000:e mil.

Som sagt T5 är bara namnet som användes utomlands 2.0l som 2.3l har inget med motorvolymen att göra, T5 är samma sak som svenska "Turbo".
Senast redigerat av Madhouse (18 februari 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

58 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#18
Men T5 är väll mer drag än svenska "Turbo"? Och T5 2.3l har väll också några mer Hk och mer drag i? Hur ska man veta om det är 2.0l eller 2.3l?

2 Inlägg
19 februari 2008
#19
FortuN skrev:
Men T5 är väll mer drag än svenska "Turbo"? Och T5 2.3l har väll också några mer Hk och mer drag i? Hur ska man veta om det är 2.0l eller 2.3l?

Undrar också samma sak.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 februari 2008
#20
FortuN skrev:
Men T5 är väll mer drag än svenska "Turbo"? Och T5 2.3l har väll också några mer Hk och mer drag i? Hur ska man veta om det är 2.0l eller 2.3l?

T5 och Turbo är exakt likadana.
Det är två olika namn på samma bilmodell.

Hur du vet om det är 2,0 eller 2,3?
Enklast är att slå bilens reg-nr i vägverkets register och titta på effekten.
2,3'orna har 225hk och 2,0'orna lite mindre, ~210hk.

Annars kan du titta på importpapprerna. Kommer bilen från Italien är det en 2,0'a.
Övriga länder hade 2,3-litersmotorn i T5'orna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök