2868
Sök

Kan man be om rabatt vid försening av försändelse?

584 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
Borde man få rabatt om man väntat på en vara 15 dagar efter den väntades vara levererad?
Företaget i fråga borde väl på Goodwill ge lite rabatt om dom inte vill ha dåligt rykte lr?
Det gäller ett kjolpaket tongue
Har både ringt o skickat mejl till företaget men dom svarar inte.. Men när man väl får tag i dom, kan man be om rabatt då eller hur skulle ni gjort?

21 Inlägg
19 februari 2008
Du har ju vissa rättigheter mot ett företag när det gäller försäljningslagen.
Är det så att ett företag helt glömmer en försändelse så kan man ju avbeställa utan det att man blir skyldig dom ngt i slutändan. Vad är det för företag då? verkar konstigt om du inte får tag på ngn tongue
Ja vet inte om dom  ger dig ett rabaterat pris. De vore väl de normala. I vissa fall kan ju företaget hållt sin del av avtalet medan de kan va post/DHL som inte fraktat de rätt. Då har du rätt till ersättning smile

Se dina problem som utmaningar och gör dom till möjligheter

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
19 februari 2008
man brukar få kräva det, närm an inte får grejjorna när man ska ha dom

Pontiac Firebird 1989.

1 050 Inlägg
19 februari 2008
Eddie_Boy skrev:
Borde man få rabatt om man väntat på en vara 15 dagar efter den väntades vara levererad?
Företaget i fråga borde väl på Goodwill ge lite rabatt om dom inte vill ha dåligt rykte lr?
Det gäller ett kjolpaket tongue
Har både ringt o skickat mejl till företaget men dom svarar inte.. Men när man väl får tag i dom, kan man be om rabatt då eller hur skulle ni gjort?

Naturligtvis ska du ha kompensation för att ha väntat i två veckor på dina varor. (utan leverans)
Det minsta butiken kan gottgöra dig med är "fraktfri leverans" av samtliga varor. KRÄV att de drar av fraktkostnaden från din faktura. big_smile

Annars hotar du med att öppet lägga ut deras firmanamn här på forumet..big_smile Då lär det bli fart i luckan. hmm

Edit: Bifoga en länk till företaget angående den nyss startade tråden, då ska du se att de svarar dig helt omgående. wink
Senast redigerat av E-30 (19 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Thorssa
19 februari 2008
Ravemeister skrev:
Du har ju vissa rättigheter mot ett företag när det gäller försäljningslagen.
Är det så att ett företag helt glömmer en försändelse så kan man ju avbeställa utan det att man blir skyldig dom ngt i slutändan. Vad är det för företag då? verkar konstigt om du inte får tag på ngn tongue
Ja vet inte om dom  ger dig ett rabaterat pris. De vore väl de normala. I vissa fall kan ju företaget hållt sin del av avtalet medan de kan va post/DHL som inte fraktat de rätt. Då har du rätt till ersättning smile

Fösäljningslagen?? Vad surrar du om? Det är konsumentköplagen som gäller, finns det ens en försäljningslag?

Enligt konsumetköplagen så har du rätt att hålla inne betalning tills du fått varan. Du får häva köpet om dröjsmålet är av betydelse för dig. Du har endast rätt till skadestånd för den skada som uppkommer pga förseningen, t.ex. om du skulle ställt ut på Elmia och nu inte hinner färdigt, då kanske du går miste om sponsorpengar.

Men om säljaren kan visa att förseningen beror på något han inte kan kontrollera faller din rätt till skadestånd. Om det beror på en leverantör till säljaren måste även den visa att det är något utom dennes kontroll som föranledde förseningen för att din skadeståndsrätt ska träda ur kraft.

I de flesta fall så lider inte köparen någon faktisk skada bortsett från att de får vänta lite längre och då har de ingen rätt till skadestånd, dock brukar många företag ge lite rabatt för att undvika dålig publicitet och dåligt rykte. Personligen tycker jag det är det enda rätta att göra men i de flesta fallen har företagen alltså rätten på sin sida.

584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Okej okej.. Grejen är ju att jag redan har betalat för han sa att dom hade haft problem med varor som inte blivit hämtade när dom skickat grejer med bussgods tidigare. Så jag betalade i god tro kan man säga.. Det har ju trots allt tagit 20 dagar idag sen har lovade att skicka det.. hmm det är ett företag i skåne.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 februari 2008
Pengarna tillbaka kan du väl få, men rabatt kan du nog glömma, de har ingen skyldighet att kompensera

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 februari 2008
I mina ögon bådar detta inte gått nånstans, förskottsbetaling kombinerat med att du itne får tag på någon ansvarig hos företaget. Jag skulle med ens göra allt jag kunnat för att få tag på någon inblandad i företaget, går inte detta blir det polisen nästa.

Se till att spara ALLT som har med köpet att göra, mail, brev, telefonnummer etc.

Alternativt, om du får tag på dem, och de är medgörliga, kräv rabatt, får du inte det så häv köpet. Det är mitt råd.
Senast redigerat av DoWahDiddy (19 februari 2008)

Braaaaap?

584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Pengarna tillbaka kan du väl få, men rabatt kan du nog glömma, de har ingen skyldighet att kompensera

Nej men det är väl de minsta dom kan göra egentligen.. Annars får dom inget bra rykte och då kanske dom inte blir så långvariga i den här branschen tongue

1 050 Inlägg
19 februari 2008
Har du riktig otur, så kan säljare stå på tröskeln till konkurs, då får du varken ut varor eller pengar. Allt fryser inne.

Lägg ut mailadressen till företaget, så kan alla vi andra maila för att se hur snabbt de svarar? förmodligen så känner säljaren igen Din mailadress, det är därför han ej vill svara. Hat du prövat med att ringa dem?

Som någon nämnde tidigare, får du inte svar inom de närmaste dagarna, så lutar det nog åt en polisanmälan. Man har ju faktist ett ansvar att svara sina kontantbetalande kunder. Men för hans del kanske affären redan är avslutad för gott.

Som sagt lägg ut mailadressen, så får vi se hur fort han svarar oss andra. big_smile

LastbilsChaufför .-Sve-Norge-.
110 Inlägg
19 februari 2008
mjoo. beställde mina kjolar på plastoson. väntade i över TVÅ MÅNADER på kjolarna ! inte tt öre i rabatt fick jag hlr...

Student 2008-. Lastbils chaufför

1 050 Inlägg
19 februari 2008
Eddie_Boy skrev:
Okej okej.. Grejen är ju att jag redan har betalat för han sa att dom hade haft problem med varor som inte blivit hämtade när dom skickat grejer med bussgods tidigare. Så jag betalade i god tro kan man säga.. Det har ju trots allt tagit 20 dagar idag sen har lovade att skicka det.. hmm det är ett företag i skåne.

Är det härifrån du har beställt?  http://www.scorpionshops.com/mod_perl/m … store=3921

Turbocharged
421 Inlägg
19 februari 2008
Thorssa skrev:
Fösäljningslagen?? Vad surrar du om? Det är konsumentköplagen som gäller, finns det ens en försäljningslag?

Någon försäljningslag finns inte nej tongue
Thorssa har helt rätt, och om TS hade sökt så finns det åtminståne en likadan tråd innan där jag har svarat samma sak.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Stolt Brynäsare :)
135 Inlägg
19 februari 2008
E-30 skrev:
Eddie_Boy skrev:

Är det härifrån du har beställt?  http://www.scorpionshops.com/mod_perl/m … store=3921

mellerud ligger norr om göteborg va?? så det bör ju inte va dom....

1 050 Inlägg
19 februari 2008
jonaz skrev:
E-30 skrev:
Eddie_Boy skrev:

mellerud ligger norr om göteborg va?? så det bör ju inte va dom....

Jag utgick från det här (svävande) svaret: mjoo. beställde mina kjolar på plastoson. väntade i över TVÅ MÅNADER på kjolarna ! inte tt öre i rabatt fick jag hlr...

584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
nej det är inte samma som ja beställt ifrån.. men ja har fixat en annan hotmail o skickat till dom nu men inte fått ngt svar på den heller ännu.. men ska nog försöka ringa nu igen snart. Har även hittat ett annat nr som ja ska prova med..

584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Jag har ringt både firmans och hans privata mob nr men han svarar inte.. Firman de handlar om är JPcustom.se .. Har sökt på eniro och hitta.se men hittar inte hans hemnr..

Meister
6 763 Inlägg
19 februari 2008
15 dagar va väll inget.. 9 veckor försenade va mina hjul från gummihuset och gav mig inte en spänn i rabbat.. Jag tycker man borde iaf få någonting. Tjata på dom big_smile

584 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
15 dagar va väll inget.. 9 veckor försenade va mina hjul från gummihuset och gav mig inte en spänn i rabbat.. Jag tycker man borde iaf få någonting. Tjata på dom big_smile

Inte så lätt att tjata på idioterna när dom inte svarar varken på mail eller telefon sad

1 050 Inlägg
20 februari 2008
Eddie_Boy skrev:
camaro67 skrev:

Inte så lätt att tjata på idioterna när dom inte svarar varken på mail eller telefon sad

Låter inte som en seriös firma? svara i telefon är väl det minsta man kan begära av en näringsidkare. Hoppas för din skull att det ej är konkurs på gång. Då brukar all kontakt med omvärlden upphöra. cool

Sök