3434
Sök

Någon mer som fått ombesiktning pga trim?

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2008
#21
kaihaj skrev:
men då åker ja säkert på och byta bromsar o skit med sad

Jaa de är väll inga fel om bilen går någe? De kan vara bra att kunna bromsa åxo. Bromsar är fränt!


1 498 Inlägg
21 februari 2008
#22
Fixa glt och ombesiktiga på annan ort.
Tur att du inte fick föreläggande av registreringsbesiktning.


948 Inlägg
21 februari 2008
#23
ja jag fick också det i somras på min 940 "Ändring motor, reg besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av bilprovningen"

"Ful-bes en helg-förmiddag då det är ofta yngre personal på SBP = lättare att få igenom (ofta)"

Kan jag inte hålla med om var en "yngre" som besikta min och oftast är dom yngre dom som har jobbat kortast tid där och är rädd om sitt jobb och är riktiga paragrafryttare

5 089 Inlägg
21 februari 2008
#24
kompisen fick ombesikting på sin 850 som bara var chippad, han tyckte den gick bättre än orginal. kommer inte ihåg exakt vad det stod på pappret men det var något effektökning eller nått sånt..

men har du sattit i en femma utan att regga om den?.. det är ju klart det inet går isåfall..

\Lindgren

Fotograf
1 319 Inlägg
21 februari 2008
#25
FLindgren skrev:
kompisen fick ombesikting på sin 850 som bara var chippad, han tyckte den gick bättre än orginal. kommer inte ihåg exakt vad det stod på pappret men det var något effektökning eller nått sånt..

men har du sattit i en femma utan att regga om den?.. det är ju klart det inet går isåfall..

den är ju reggad med en volvo t5-motor big_smile


hadde jag vart du så hadde jag sänkt laddet och åkt dit bara. eller pekade han på vad som var efekthöjningen?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

948 Inlägg
21 februari 2008
#26
släng dit orginal grenrrör+turbo och intercooler och sånt så det inte ser allt för bling bling ut

258 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#27
Om man väntar 2 månader då? försvinner mina 2:or i deras data då man behöver göra en fullbesiktning? asså dom kan inte se i datorn va dom på pekkade sist gång tro?

och så sänker ja laddtrycket i bott o besiktar på annan ort!

Förresten någon som vet vad 850T5 har för orginal turbo aggregat?


111 Inlägg
22 februari 2008
#28
15g turbo har jag för mig det sitter orginal..


ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 februari 2008
#29
kaihaj skrev:
Om man väntar 2 månader då? försvinner mina 2:or i deras data då man behöver göra en fullbesiktning? asså dom kan inte se i datorn va dom på pekkade sist gång tro?

Man kan beställa fler år gamla besiktningshandlingar, så du hoppas på alltför mycket om du tror uppgifterna ska försvinna.

Men som fler påpekat, regga bilen med ändringarna, annat är bara rent fjant cool

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
22 februari 2008
#30
Tro de skrivit på 2-3 ställen nu att bilen är reggad med t5 motorn som sitter i.
Antar dock att bilen reggades med motorn i orginal utförande, inte trimmad till 400 hästar... Det är väl där problemet sitter, å få den 100% laglig med 400 hästar kostar kanske mer än bilen är värd...
För att regga med motorn i det skick den är nu med 400 hästar så måste bromsar uppgraderas, ev. mer än så... Kan även behövas avgascertifiering om du har otur å den kostar inte direkt 20 kronor... sad
Det hela måste sedan godkänns av sfro som skriver ett intyg om att att bromsar å chassi klarar motorns effekt. Sedan får man åka och göra en ny reg.besiktning å visa upp de fina papperet man fått köpa av sfro för typ 2-4000 hmm  Sen får man hoppas att dom också gillar bilen å säjjer OK, typ...

Förstår ni nu problemet, ni som tycker han ska regga om den?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 februari 2008
#31
TobbeE_87 skrev:
...Förstår ni nu problemet, ni som tycker han ska regga om den?

Kan bara svara för mig själv, en enkel regning till ombyggt fordon har jag fått uppgift på till att kosta minst 10 papp. Om allt går braaaa dvs.

Klart bilen ska reggas med den effekten man kör runt med, allt annat ÄR fjant!

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Dr. Turbo
459 Inlägg
22 februari 2008
#32
om bilen är reggad som amatörbyggt eller ombyggt fordon så får man endå inte t.ex sätta turbo på en motor som inte hafft det från början eller om man reggar som ombyggt fordon mha sfro så får man endå inte ha över 15kw per 100kg bilvikt i motoreffekt

det finns inga genvägar om hur man får bort "Ändring motor" man MÅSTE bygga om till original och besikta om, det finns inte ett enda bilmärke som släpper avgascertpapper på en original motor som är trimmad

enklast är att byta motor till en original vid besiktning om man har en väldigt trimmad motor



Sök