Då tänkte jag starta en projekt tråd om ens projekt MB 250D.
Allt började för snart fem år sedan. Jag hade precis skrotat min 244 GLT som var ombyggd till diesel och fick rätt bra betalt för den då den skrotades så jag började spåna lite smått efter en ny bil ( Kollade mest då efter ngn Volvo ) och efter dryga två veckor efter att jag skrotat bilen så ringer min halvbror och frågar om han får låna pengar till att köpa en bil & vill att jag & far ska följa med & se på bilen med han, Bilen fanns c:a 3 mil norr om där jag bor så det gick fort att fara dit, Bilen i fråga vi skulle se på var en Mercedes-Benz 250D -86 , som var i bra skick! Min bror köpte den till ett bra pris och sa på skoj att jag kunde få köpa den billigt och jag fick den till ett bra pris så då slog jag till.
Dom första åren fick den vara i så gott som orginalskick förutom vitablinkers och solfilm, och nu på sistone har man börjat fixa till den allt eftersom att man har pengar och tid, och tänkte dela med mig mer er hära på Garaget.org hoppas att ni finner detta projekt intressant!
Att tänka på: att bygget finansieras helt på egen hand och via studiebidraget (1050:-/mån) så det kan upplevas att gå sakta framåt tyvärr, så sponsorer är välkommna också
Undrar du ngt ? var inte blyg att kommentera eller fråga men om det är helt och hållet O.T så är det bara att kasta iväg ett PM eller adda MSN för prata ( LillNaisarn@hotmail.com )
Kommer att uppdatera allt eftersom att det händer och sker ngt nytt.
Börjar trådens första bild med en kass bild på hur bilen såg ut vid inköp dvs 4 Juli 2003.
En bild på hur motorn ser ut ngt så när nu efter man polerat lite:
En bild på hur bilen ser ut i dagsläget m klarglas nerlack mm:
En bild på hur den nya "belysningen" ser ut efter man diod konventerade den:
Och en bild då jag monterade inredningen från en nyare MB...
Hittade en bild på hur inredningen såg ut före jag bytte, behöver väll inte säga så mkt:
Vart riktigt stort lyft med Chrome ringar samt kolfiber panel:
... Och nu fick man för sig att börja göra sitt egen breddning...
Då var man klar med havla skärmen ungefär... då är det bara att börja om igen och göra hundbenet och dyl,
Sen så fortsatte man i samma anda på andra skrämen, och efter det värsta slipandet var gjort på den då var det bara att göra samma igen... fast på framskärmarna då givetvis ;)
Roligt material och arbeta med? nja segt och jävligt, till sommaren blir det nog bonocell :)
Börjar bli brett, men ser inte ut bra... tur att man inte är klar ännu ;)
Nu är det grövsta Klart... rätt nöjd!
Eftersom att vintern kom så kunde man inte hålla på ngt med breddningen nå mera så därav fick man hålla på med annat inomhus som är bilrelaterat...
Hade lite Kolfiber (3k plain) liggandes sen tidigare och hade över lite polyester samt härdare sen jag använt glasfiber och tänkte det är väll lika bra att pröva på och det är väll inte så svårt...
Var inte riktigt så lätt som jag trodde att få riktigt bra finish, får trösta sig med att det var första gången... nåja det är bara att pröva på igen på nytt och drapera...
vart bättre då jag inte fick sånt överflöd av polyster, men inte nog bra...
Som synes så är det "väck" där det är för mkt polyester, sen var det igen dags för att göra ytterligare ett nytt försök att få till det riktigt bra och denna gång vart jag rätt så nöjd...
Dock inte helt klar så då var det bara att fixa, och här nedan visar jag ett resultat hur det ser ut nu...
Efter en del våtslipande och klarlackande så vart det rätt bra i slutändan, hoppas dock på ännu bättre resultat framöver då mer saker ska draperas i kolfiber :)
Och eftersom att jag hade ett par halvdant blästrade fälgar så tänkte jag att man kan börja våtslipa och polera dom i brist på annat...
Vad är gjort på bilen?
Interiör:
4 Ekrad Luisi trä-ratt
Snap-Off [Quick Hub]
Alu pedaler
Kolfiber-panel (Instrument huset)
Chrome Ringar (Instrument huset)
Tonat mätarhus med 9st 3mm dioder (Väldigt likt Black panel design)
Brandsläckare (Racesport)
Skinnväxelspaks damask
APC Växelspaks knopp
Lackat mätarhuset i 040 samt lackerat visarna i 040 samt 568 (040= MB Svart Solid, 568= MB Signal Röd)
Dörrknoppar & "ramar" i chrome
Vit Led/Diod konventerad belysning (i knappar,reglage,takbelysning)
Puddle lights (Bak och fram dörrarna)
Belysta dörrskålar
93b- Svart tyginredning
Kolfiber mittkonsoll
Kolfiber instegslister
4st 30cm (Med 15 vita Dioder) "led strips" - En under varje dörr, fungerar som puddle lights
2st 60cm (Med 30 vita Dioder) + 1st 90 1st 90cm (Med 60 vita Dioder) "led strips" - Belysning i bagage
Exteriör:
Nerlackning
Släta torkarlister (Från nyare MB)
Klarglas Bakljus Vit/Röda (Diod/Led konventerade Helt i led)
Röd lackade bromsok
Orginal backspeglar i kolfiber
Strobe light kitt (Istället för dimljus)
Chrome Vision lampor (Chromade lampor istället för orange)
Facelift Koffert (Från Nyare MB)
Sacco lister (Från nyare MB) -Omgjorda helt släta lister istället för med Chromelisten
E500 Fram stötfångare
E500 Framskärmar
Custom breddning bak (~20mm bredare än orginal E500, samt ~5mm bredare än fram E500 skärmar)
Xenon-look "4300K" (Till Parkeringsbelysning)
Xenon-look "4300K" Lampor (Till skyltbelysning)
Släta C-stolps lister (Ser ut som C124ans C-stolpar)
Borttagna emblem och antenn.
Autolöc "shaved doors"
Solfilm runt om (25%)
Klarglas V2 framblinkers
5000K H3 SMD LED/DRL
W5W 4SMD Xenon white LED lampor
Hoppas att ngn finner detta intressant.
Allt började för snart fem år sedan. Jag hade precis skrotat min 244 GLT som var ombyggd till diesel och fick rätt bra betalt för den då den skrotades så jag började spåna lite smått efter en ny bil ( Kollade mest då efter ngn Volvo ) och efter dryga två veckor efter att jag skrotat bilen så ringer min halvbror och frågar om han får låna pengar till att köpa en bil & vill att jag & far ska följa med & se på bilen med han, Bilen fanns c:a 3 mil norr om där jag bor så det gick fort att fara dit, Bilen i fråga vi skulle se på var en Mercedes-Benz 250D -86 , som var i bra skick! Min bror köpte den till ett bra pris och sa på skoj att jag kunde få köpa den billigt och jag fick den till ett bra pris så då slog jag till.
Dom första åren fick den vara i så gott som orginalskick förutom vitablinkers och solfilm, och nu på sistone har man börjat fixa till den allt eftersom att man har pengar och tid, och tänkte dela med mig mer er hära på Garaget.org hoppas att ni finner detta projekt intressant!
Att tänka på: att bygget finansieras helt på egen hand och via studiebidraget (1050:-/mån) så det kan upplevas att gå sakta framåt tyvärr, så sponsorer är välkommna också
Undrar du ngt ? var inte blyg att kommentera eller fråga men om det är helt och hållet O.T så är det bara att kasta iväg ett PM eller adda MSN för prata ( LillNaisarn@hotmail.com )
Kommer att uppdatera allt eftersom att det händer och sker ngt nytt.
Börjar trådens första bild med en kass bild på hur bilen såg ut vid inköp dvs 4 Juli 2003.
En bild på hur motorn ser ut ngt så när nu efter man polerat lite:
En bild på hur bilen ser ut i dagsläget m klarglas nerlack mm:
En bild på hur den nya "belysningen" ser ut efter man diod konventerade den:
Och en bild då jag monterade inredningen från en nyare MB...
Hittade en bild på hur inredningen såg ut före jag bytte, behöver väll inte säga så mkt:
Vart riktigt stort lyft med Chrome ringar samt kolfiber panel:
... Och nu fick man för sig att börja göra sitt egen breddning...
Då var man klar med havla skärmen ungefär... då är det bara att börja om igen och göra hundbenet och dyl,
Sen så fortsatte man i samma anda på andra skrämen, och efter det värsta slipandet var gjort på den då var det bara att göra samma igen... fast på framskärmarna då givetvis ;)
Roligt material och arbeta med? nja segt och jävligt, till sommaren blir det nog bonocell :)
Börjar bli brett, men ser inte ut bra... tur att man inte är klar ännu ;)
Nu är det grövsta Klart... rätt nöjd!
Eftersom att vintern kom så kunde man inte hålla på ngt med breddningen nå mera så därav fick man hålla på med annat inomhus som är bilrelaterat...
Hade lite Kolfiber (3k plain) liggandes sen tidigare och hade över lite polyester samt härdare sen jag använt glasfiber och tänkte det är väll lika bra att pröva på och det är väll inte så svårt...
Var inte riktigt så lätt som jag trodde att få riktigt bra finish, får trösta sig med att det var första gången... nåja det är bara att pröva på igen på nytt och drapera...
vart bättre då jag inte fick sånt överflöd av polyster, men inte nog bra...
Som synes så är det "väck" där det är för mkt polyester, sen var det igen dags för att göra ytterligare ett nytt försök att få till det riktigt bra och denna gång vart jag rätt så nöjd...
Dock inte helt klar så då var det bara att fixa, och här nedan visar jag ett resultat hur det ser ut nu...
Efter en del våtslipande och klarlackande så vart det rätt bra i slutändan, hoppas dock på ännu bättre resultat framöver då mer saker ska draperas i kolfiber :)
Och eftersom att jag hade ett par halvdant blästrade fälgar så tänkte jag att man kan börja våtslipa och polera dom i brist på annat...
Vad är gjort på bilen?
Interiör:
4 Ekrad Luisi trä-ratt
Snap-Off [Quick Hub]
Alu pedaler
Kolfiber-panel (Instrument huset)
Chrome Ringar (Instrument huset)
Tonat mätarhus med 9st 3mm dioder (Väldigt likt Black panel design)
Brandsläckare (Racesport)
Skinnväxelspaks damask
APC Växelspaks knopp
Lackat mätarhuset i 040 samt lackerat visarna i 040 samt 568 (040= MB Svart Solid, 568= MB Signal Röd)
Dörrknoppar & "ramar" i chrome
Vit Led/Diod konventerad belysning (i knappar,reglage,takbelysning)
Puddle lights (Bak och fram dörrarna)
Belysta dörrskålar
93b- Svart tyginredning
Kolfiber mittkonsoll
Kolfiber instegslister
4st 30cm (Med 15 vita Dioder) "led strips" - En under varje dörr, fungerar som puddle lights
2st 60cm (Med 30 vita Dioder) + 1st 90 1st 90cm (Med 60 vita Dioder) "led strips" - Belysning i bagage
Exteriör:
Nerlackning
Släta torkarlister (Från nyare MB)
Klarglas Bakljus Vit/Röda (Diod/Led konventerade Helt i led)
Röd lackade bromsok
Orginal backspeglar i kolfiber
Strobe light kitt (Istället för dimljus)
Chrome Vision lampor (Chromade lampor istället för orange)
Facelift Koffert (Från Nyare MB)
Sacco lister (Från nyare MB) -Omgjorda helt släta lister istället för med Chromelisten
E500 Fram stötfångare
E500 Framskärmar
Custom breddning bak (~20mm bredare än orginal E500, samt ~5mm bredare än fram E500 skärmar)
Xenon-look "4300K" (Till Parkeringsbelysning)
Xenon-look "4300K" Lampor (Till skyltbelysning)
Släta C-stolps lister (Ser ut som C124ans C-stolpar)
Borttagna emblem och antenn.
Autolöc "shaved doors"
Solfilm runt om (25%)
Klarglas V2 framblinkers
5000K H3 SMD LED/DRL
W5W 4SMD Xenon white LED lampor
Hoppas att ngn finner detta intressant.
Senast redigerat av LillNaisarn (24 januari 2011)
0
0
0
0