Kompletterande frågor, vilken effekt? toppeffekt eller bra bottenvrid? maxvarv? budget? Vilken bottendel ska du använda? bränsle?
Väldigt sammanfattat:
Plenum - dubbla motorvolymen och runners med fullradietrattar, 60mm spjäll. Skall byggas så att det i bortre änden är 1/3 del av diametern av främsta änden från spjället!
Grenrör: långa, smidiga radier som inte bryter pulserna, twinentry sägs öka responsen något! bra kollektor och svetsad i tändföljd (1,3,4,2)
Toppen behöver inte portas men slipa bort gjutskägg, byt tätningar, styrningar och snygga till kanalerna! kammar kan du köra med org. men jag rekomenderar att slipa om acc.rampen (gunnar lundström aka professorn har bra pris på kammar) jag köpte även professorns skaltryckare samt lashcaps!
Topplockspackningen kan med fördel orginal brukas, såvida du inte ska ladda på 2bar och ta en en 550+ häst, då kan det va idé med att använda ringar!
Kamdrivningen sköts med ett nytt ståldrev på veven, spännrulle från golf2 diesel, löphjulet kan vara orginal och remmen från en opel kombo diesel, kommer dock inte ihåg vilken årsmodell men tror det va 84-89 eller nåt sånt, 24mm bred!
Vev - orginal
Stakar - H-Profil tex. Sten Parners
Kolvar - du kan använda orginal och svarva av dem
Oljepump - den med 23mm pumpdrev (från 940 med oljesprut)
spridare - ca 800cc för 500hk pump - bosch´s 044a - btr, gärna en från aeromotive av linjär typ!
turbo, här kan du köra med ett lastbilsagg från 3000kr till ett fullraceagg för 20000... och här styrs allt från effekten du vill ha!
Till detta ska du givetvis ha ett EMS som heter duga - jag kör med Nira, MYCKET lättarbetat! men vems, MS, mfl. kan användas!
Till mod: denna bör snart läggas som nån typ av faq - kommer en fråga i veckan om just detta!
Senast redigerat av Corpze (21 februari 2008)