3673
Sök

Köpråd: Accord vs 940

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 februari 2008
driftsäkerhet och service, komfort, utseende är ju något som talar för Honda medan Volvo har väl mer säkerheten, eller iaf illusionen av säkerheten, utrymmena och drar mer soppa

203 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
det e väl igentligen mest stadskörning som bilen kommer att användas till.. o då e ju Accorden bättre.
känns  som att dom båda bilarna e likvärdiga när det gäller säkerhet och hållbarhet.
så då e ju frågan vilken bil som har den bästa körglädjen?!

kan ju erkänna det med en gång, att jag kommer inte kunna hålla mig ifrån BPU-trim, vilken bil det än blir big_smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

1 703 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
FL33N skrev:
Turbomatte skrev:

För det första, jo kvalitetskännslan på en gammal accord är skit, knappar som tappar färg plast som spricker hit och dit, ja helt enkelt så ser man att det är en mellanklass japsbil från början av 90 talet.

För det andra,  Klart som fan att den inte drar 0.56 blandad körning, tror du det så är du ju rätt blåst, landsväg som det stod i tidigare inlägg går den att få ner på 0,56-0,6.  OBS detta är volvos minsta femma den 2,4l med 140hk.

Nja håller inte alls med dig där! I min accord -96:a så fungerar alla knappar problemfritt å ser dessutom ut som nya å plasten e det inget fel på blänker som nytt å tål stryk utan att det spricker. Dessutom så e ju hondas design både inuti bilen och utanpå 10 ggr snyggare än volvons. Undrar om volvos designare enbart använt penna och linjal när dem designat bilar genom åren? big_smile

Ok isf är din bil väldigt välvårdad, för dem jag har stött på är väldigt tråkiga innuti osv.

Men nu när du sitter och klagar på volvos design som är lådliknande så missar du en sak, den ska inte va skitläcker och sportig, det är en familjebil precis som accorden, skillnaden på bilarna är all volvo kom ihåg det och prioriterade utrymmen istället för design och honda gjorde precis tvärt om, därför trillade deras "stora" accord ner till mellanbilssegmentet och slutade där slåss med volvo och saab om toppplaceringen

Sedan när hamnade Volvo och Saab på nån topplacering öht?
Fult tråkigt och grått... precis som vilken socialdemokrat som helst.

Meister
6 763 Inlägg
22 februari 2008
jmd skrev:
det e väl igentligen mest stadskörning som bilen kommer att användas till.. o då e ju Accorden bättre.
känns  som att dom båda bilarna e likvärdiga när det gäller säkerhet och hållbarhet.
så då e ju frågan vilken bil som har den bästa körglädjen?!

kan ju erkänna det med en gång, att jag kommer inte kunna hålla mig ifrån BPU-trim, vilken bil det än blir big_smile

BPU ger ju inte direkt något på en honda eller en vanlig 940. Är de en ltt så är de ju lätt att göra om till ftt. (tror de är någon tryckklocka eller någe sånt).

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
henkebenke skrev:
Turbomatte skrev:
FL33N skrev:

Nja håller inte alls med dig där! I min accord -96:a så fungerar alla knappar problemfritt å ser dessutom ut som nya å plasten e det inget fel på blänker som nytt å tål stryk utan att det spricker. Dessutom så e ju hondas design både inuti bilen och utanpå 10 ggr snyggare än volvons. Undrar om volvos designare enbart använt penna och linjal när dem designat bilar genom åren? big_smile

Ok isf är din bil väldigt välvårdad, för dem jag har stött på är väldigt tråkiga innuti osv.

Men nu när du sitter och klagar på volvos design som är lådliknande så missar du en sak, den ska inte va skitläcker och sportig, det är en familjebil precis som accorden, skillnaden på bilarna är all volvo kom ihåg det och prioriterade utrymmen istället för design och honda gjorde precis tvärt om, därför trillade deras "stora" accord ner till mellanbilssegmentet och slutade där slåss med volvo och saab om toppplaceringen

ja eftersom volvo har smällt näst intill alla familje bilar på fingrarna så jag då ligger dom i topp.

Sen fick ju nya bmw 5serien och a6an rejält med spö av nya v70in i både sommar och vintertest

1 703 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
henkebenke skrev:
Turbomatte skrev:

ja eftersom volvo har smällt näst intill alla familje bilar på fingrarna så jag då ligger dom i topp.

Sen fick ju nya bmw 5serien och a6an rejält med spö av nya v70in i både sommar och vintertest

I sverige ja.

Och du, du kan inte gå efter aftonbladets biltester hmm

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
22 februari 2008
henkebenke skrev:
Turbomatte skrev:
henkebenke skrev:

I sverige ja.

Och du, du kan inte gå efter aftonbladets biltester hmm

Ja och nu bor vi i sverige och bilen ska köras i sverige i svenska förhållanden, och nej man ska inte bara gå efter aftonbladets tester endast och detta är inte gjort heller utan teknikens värld automotor och div biltidningar har med satt volvon högst upp, det är en skitbra bil sen kanske den inte är lika rolig som andra, men dåliga bilar har det aldrig vart förutom snesteget med 400 serien

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
För det andra,  Klart som fan att den inte drar 0.56 blandad körning, tror du det så är du ju rätt blåst, landsväg som det stod i tidigare inlägg går den att få ner på 0,56-0,6.  OBS detta är volvos minsta femma den 2,4l med 140hk.

Oj oj oj, jag måste visst vara lite mer tydlig eftersom du fortfarande inte svarat på min fråga.

Okej, vi saktar ner lite:

Utgångsläge: Du + din v70

1: Tanka fullt.
2: Nolla trippen.
3: Kör x mil på landsväg.
4: Tanka fullt.
5: Dividera antalet liter med antalet mil.

Kommer din bil då ha dragit 0,56-0,6 l/mil?

Eller är det som jag tror att bilen drar momentant 0,56-0,6l/mil? Det är nämligen en jävla skillnad på momentanförbrukning och genomsnittsförbrukning. När man diskuterar förbrukning är det genomsnittsförbrukning som gäller, inget jidder om momentanförbrukning.

Sedan kan jag tillägga att jag föredrar att inte bli kallad för blåst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 februari 2008
Turbomatte skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Turbomatte skrev:
Kommer rada upp lite för och nackdelar för båda bilarna

Honda

+
Bra mekaniskt.
Lagom stor för 2 vuxna och 1 dvärg.
Ev inte repig som ett as.
Bränslesnål.

-
ROST
Liten
ROST
Dålig kvalitet på allt förutom det mekaniska.
Plastig

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
!!! Sparsamt utrustad !!!  KNAPPAST!! Min har mer prylar än va Slöfurti har... Eletrisk glastaklucka , Farthållare , El hissar runt om , Central lås , Sportknapp , AC , automatiskt inställning av framlysen ,  Det enda denna bil inte har är rövvärme!

DET DÄR FINNS JU PÅ VOLVON MED!!!!
        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Volvo

+
Stor
Säker
Väl utrustade(offtast)
Relativt skottsäkra
Helgalvade
Bra kvalitet även på reglage osv
STOR
Håller hur länge som helst.
KOMFORT.
Näst intill gratis att äga
Vändradie mindre än en knappnålshuvud

-
Kanske lite törstig vid gaspådrag.
Tråkig

Hm ja mer finns det väll inte

Skit snack!
Volvo har långt ifrån automatiska lysen....
Det enda volvon har som inte Honda har är rövvärme.
Men vem fan vill svettas om arslet?

C H E V R O L E T <3

203 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
men hallå!

vilken bil är roligast att ratta!? smile
Senast redigerat av jmd (22 februari 2008)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

9 Inlägg
22 februari 2008
Har kört båda och ägt en Accord 92:a. Farsan är en typisk Volvo frälst så har växt upp med volvobilar.
Dock är valet igentligen simpelt smile. Hondan är sportigare och drar ändå mindre bensin, bra ekvation smile. Båda är ju sköna rakt fram på landsväg men skillnaden är om det ska kännas som att man kör bil eller båt wink. Mer teknisk utrustning gör ju inte saken sämre. I stan är Hondan klart skönare med smidigare format och med ett styrservo som anpassar sig till hastigheten och gör den fjäderlätt att parkera, men lagom trög i höga hastigheter. Volvon är lite större innuti men inga problem att åka 4 i Hondan, och ni ska väl mest vara 2 bara så onödigt med jätte stor bil då. Skillnaden märks nog bara om man ska åka 5 i bilen. Jag är 1.92m lång och har åkt 4 utan problem i Accorden. Ni som säger att Accorden är en liten bil, gå å titta på en tre dörrars bil, vad kallar ni dem isf? micro elle? tongue
Rwd i 940 kan ju va skoj på vintern förståss men utan diffbroms och i den storleken är det ju ingen driftbil direkt.. I familjebils syfte skulle jag nog föredra Fwd för säkerhetens skull före att kunna sladda med en rwd.
Lite fakta om Accord från wikipedia:

"It has achieved considerable success, especially in the USA, where it was the best-selling Japanese car for 15 years (1982-97), " Hur kan det vara möjligt om den har "Dålig kvalitet på allt förutom det mekaniska.". Borde ha märkts av eller?  tongue

"Motor Trend's Import Car of the Year for 1994.
Car and Driver's 'Recipient of 10 Best recognition for 21 of the last 25 years'.
Winner of Intellichoice's Best Overall Value of the Year in the midsize class.
Voted Car of the Year Japan in 1985, 1993 and 1985."

Ang att japanska bilar ska ha dålig kvalité, a.k.a "riskokare",
Lite fakta från tysklands största och mest omfattande biltidningstest:
http://img235.imageshack.us/img235/9512/20080122111co1.jpg

Och lite från englands största undersökning:
http://www.automotorsport.se/an-en-gang … -bast/2612

Och svenska bilprovningen:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=12644

Han som lista + och - är ju ute å cyklar å vet inte vad han pratar om. Säkert nått han hört från hans Volvo power "sitter i styret å kör" kompisar wink Enda jag kan hålla med om är rosten men är ju inte mer än andra bilar från samma årsgång å bakskärmarna är vanligast. Får gå till mitten av 80-talet om man ska dra japanska bilar över en kam ang. "rosthögar".

"Dålig kvalitet på allt förutom det mekaniska." Honda är kända för just sin kvalite och tillförlitlighet! cool Och han som sa att det inte finns värmestolar i dem har fel. Min hade dessutom elstyrd stol smile

Sen säkerheten behöver inte vara bättre för att bilen är lite större, se här bara: http://www.youtube.com/watch?v=-vpfprw5ycQ

MEN, 940 är ingen dålig bil! Tycker bara att den är lite onödigt stor och drar onödigt mycke bensin.. Ser inga speciella fördelar mot Hondan så jag tycker Accorden är ett bättre val.
Lycka till i väljandet å letandet!
Mvh

Honda Prelude 93' Sommarglidare :cool:
Toyota Celica Supra 85' Vintersladdare :lol:
Skyline R34 F&F 1:10 RC-Driftare :D

203 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
PeJay

tack för ett väldigt avgörande inlägg!

vill även passa på att tacka för alla andra inlägg.. TACK!
nu ska jag ut o hitta mig en Accord! smile

/mvh Jonny
Senast redigerat av jmd (22 februari 2008)

272 Inlägg
22 februari 2008
Kul prick som lägger en massa inlägg om Accord som han inte tydligen vet ett dyft om.

Först kan vi ta bränsleförbrukningen: En 15 år nyare bil (V70 -07) borde rimligtvis kunna vara snålare, utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt ?? Särskillt när man bara tar ut 140 hk ur 2,4 liter, Honda tar ut 240 hk ur 2 liter !!
Men om vi återgår till dom årsmodeller det handlade om. Kolla bara på bilarna, villken smiter lättast ganom luften, en lada eller ett jetplan ?? Ja nu var det en ganska överdriven jämförelse, men jag hade en Accord 2,3 SRi för några år sen, den var inte överdrivet snål, till vardags drog den runt 0,8, det bästa var när man åkte långt o fort, jag åkte Stockholm-Halmstad en sommarnatt med en snittfart på 145 km/h, och då drog den 0,85, ink en toppfartsnotering på en raka i Ljungbytrakten, bilen var stadig som en klippa med 240 på mätaren, och att sakta ner till 160 kändes fånigt.

Utrustning: Som nån sa tidigare, progresivt servo, det har Honda haft sen 1977 på Accord, d.v.s på den tiden ingen annan mellanklassbil hade servo över huvudtaget.
2,3an har ju sen dom vanliga el prylarna som hissar, speglar, taklucka och förarstol. Sen har den central låsning av fönster och takluckan, bara trycka på knappen och gå så stängs allt som varit öppet.

Kvalite: Vi har haft flera Hondor innom familjen, synonymt är att dom mycket sällan går sönder, och är väldigt smidiga att köra. Brosan köpte en Accord arodeck -87 12.000 mil när han fick körkort och jobb som resesäljare, efter 3 år när bilen gått 32.000 mil gick kamremen av för att han aldrig bytt den, under dom 20.000 milen bytte vi olja ett par gånger, 1 drivknut och generator. Förutom att motorn tolathavererade vid rem raset och bilen såg ut som fan själv då den aldrig var tvättad så satt och funkade allt i bilen precis som när den var ny, så vilken bil man kollat i med blekta knappar vet jag inte, det var iaf inte en Honda. Kolla däremot på Volvo 740, 360, 460, där inredningen förintar sig själv med tiden.

Men var inte enkelspårig, du kanske inte alls gillar Hondan och vill ha en Volvo ist, alla är vi olika, så prova båda.

Åker helst på is =)

203 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
isakare
Idag 23:06:20
Men var inte enkelspårig, du kanske inte alls gillar Hondan och vill ha en Volvo ist, alla är vi olika, så prova båda.

ännu ett informativt inlägg.. kanon!

ang enkelspårigheten så har jag ju kört volvo (om man nu kan kalla 460'n för det) ett tag nu, o dess förinnan farsans 740.. o dom e ju sköna o köra o så, men ingen direkt körglädje =/

hondan känns som det naturliga valet nu faktiskt..

Volvo850se
24 februari 2008
Hejsan..
940 e kvalite dom bra går å går ...japanare rostar å håller inte efter de dom har gått 60 tusen mil..men volvon går sjuka mil tal..

2 271 Inlägg
24 februari 2008
Har haft 3 st Honda Accord. 2 st -89:or 2.0 och en -92:a 2,2I.
Grymt bra bilar och väldigt sköna och köra. Enda nackdelen jag kan komma på är väl
att 2 st ABS sensorer (bak) gick nästan på 10 papp.

203 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
pris skillnad på försäkring, va ju nått som vi inte hade tagit upp än..
så jag kollade runt lite, o det visade sig att ibland va Accorden så mkt som 50% dyrare i försäkring än 940!!
jämförde Accord 2.3SiR -96 mot 940ltt -96..
kollade på Länsförsäkringar, Atava, Trygghansa o Volvia

nu blev det tufft igen hmm

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 mars 2008
_lee_jr skrev:
accord 2,3isr tar volvo ltt 0-100 till frukost..

kunde inte sagt det bättre smile

C H E V R O L E T <3

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
4 mars 2008
jag tae eller accord roligare?snålare?går genom besikning varje gång? billigare skatt?mot volvo??törstigare?tråkigare?går sällan genom besikning blank?fast volvo är roligaste på vinter p.g.a bakdrift..
sen den där med att volvo e billigare delar lätt o meka de är snat.. men om en accord som ej går sönder lika mkt då behöver man ej meka så ofta:Psmile

Sök