2293
Sök

Är det någon som vet vad en sensonic låda på en saab 900 är bra till

Nybliven Diesel Älskare=)
11 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Tänkte se ifall någon vet vad man borde göra om man ska byta ut lådan på min saab?


2 164 Inlägg
22 februari 2008
#2
Lådan är samma som i alla andra de är bara hur den sköts med kopplingen som är skillnaden.
I dagens läge är många omgjorda för att va med kopplingspedal än utan som de va innan.

MVH

F


Nybliven Diesel Älskare=)
11 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#3
Är den fortfarande elektronisk ifall den har komplingspedal?


2 164 Inlägg
27 februari 2008
#4
Den är inte elektriskt utan de är bara en pump som drev elektiskt och då sen va den hydraliskt.
Man bygger om den så den blir helt hydraliskt om man ska koppla bort de!

MVH

F


Skogenracing.com
154 Inlägg
27 februari 2008
#5
Ombyggnad sensonic
det du behöver är:
-9-3:ans komplett kopplingspedalställ med h-cylinder(sitter ett blindställ där nu)
-9-3:ans rör/slang från h-cylinder till slavcylinder,(man får låta nya röret skarvas ihop med gamla slangen så det passar på slavcyl.,alternativt byta slavcylinder till 9-3:ans)
-manuella bromspedalen
-koppla ihop 4st kablar i kabelhandsken till sensonicboxen
-göra 2st nya hål i torpedplåten (se bild),ett för en skruv till pedalstället ,o ett till själva h-cylindern ut i motorutrymmet.alternativet är att byta torpedplåten ,men det är mer jobb. Nu hade jag en 9-3 torpedplåt som jag gjorde en mall i tunn kartong för var hålen skulle sitta.Dessa hål lär redan finnas på –98:ans sensonic.
-plugg el. liknande för hålet till växellägesgivaren .(jag skruvade fast en gummiklädd bit plattjärn över hålet)
-nytt fäste till behållaren till servooljan,alt. byta till manuellas.
sen ska man ju plocka bort dom gamla sensonic-grejerna förstås.men man kan låta växelspaken sitta där den är om man vill(sitter en givare på den + att det ju står sensonic på spaken så saab byter den med vid ombyggnad)
det var väl det stora hela..!
antingen så fixar man grejerna för ombyggnad på skrot el. dyl. eller så har saab eller speedparts ett färdigt kit men som kostar lite mer.egentligen är det ju jobbet som kostar.

bakom handsfacket mot torpeden sitter sensonicboxen.
lossa handsken o skicka ut boxen.den ska inte användas mer.
sära på handsken så du kommer åt kablarna.leta upp kabel nr 9 & 18 och bygla ihop dom.(jag lödde ihop mina och isolerade med krympslang).
bygla även ihop nr 5 & 26.alla kablar är inte uppmärkta så man får utgå ifrån dom som är det och räkna sej fram.nummer står vid stiften.
skruva ihop handsken igen och bind upp den.detta behövs för att starta bilen.
färdigt!
glöm inte och ställ om sid:en till "manuell" med tech 2.(behövs ej för att bilen ska starta,däremot kan man få upp div. ACS-felmeddelanden.)
lycka till!
P.S
Info om byte av pedalställ och att lossa handsfack m.m finns i Haynes eller saabs reparations bok.
givetvis måste kopplingen luftas efter ombyggnaden.



Sök