Jag har ägt en och min bror har ägt en.
Bra kvalitet!
Enkelt att få bakvagnssladd särskilt med lite för hårda däck som jag då hade för den väger inget baktill.
Drar ca 0,8l/mil blandad. Gör 200km/h med lite kaffesug och nerförsbacke :-)
Nackdel är att ventilerna lätt börjar ticka på äldre modeller, inget fel, men det låter inte snyggt.
De saknar stänkskydd fram vilket gör att många har rostskador vid framdäcken där grus kan stänka upp, i övrigt så är det som regel en rostbefriad modell.
Går motorn varm så lite som en endaste gång så är toppen sedan körd med allt vad det innebär! Så ska du köpa en så kör denv arm och nålen ska ligga perfekt i mitten och inte stiga vid tex långdragen tomgångskörning, iafall den gör det, så väljer du en annan bil för då läcker toppen lite lite!
Givaren i luftmassemätaren kan lätt bli skitig och motorn börjar då flåsa eller gå ojämnt, enkelt att rengöra med en tops och lite sprit, det kräver dock att man känner till felet, för annars kan man börja riva hela bilen innan man hittar felet :-)
Man kan inte montera vilka tändkablar som helst, det måste som regel vara orginal för annars blir den konstig.
Det finns en backventil i soppapumpen som inte är kanon-konstruerad. Det kan fastna grus i den vilket gör att den kan fastna i öppet läge vilket gör bilen trögstartad varm. Den kan nockså fastna i stängt läge vilket gör att bilen inte startar alls eller suckar vid gaspådrag, det är iofs också lätt att åtgärda, bara att plocka ur soppapumpen och sen blåsa rent den, men det kräver att man känner till felet först!
Annat modellspecifikt fel är att accet kan komma ojämnt, med succesiv stegring, då måste man bättre på soppaflödet, byta soppafilter och göra rent alternativt ta bort backventilen i soppapumpen, optimerar man soppaflödet så kan man faktiskt få den betydligt piggare än orginal!
Riktigt bra första bil!
Bara du inte köper en som är buskörd! Köp en som är gubbkörd!
Senast redigerat av Loffe123 (23 februari 2008)