3215
Sök

byta start motor på saabverkstan?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#1
tjaba nån som vet hur mkt de kostar och byta start motor på saab och man har en bättre beg som troligt vis oxå funkar??

har inte tillräckligt me verktyg föroch göra de sj


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
23 februari 2008
#2
Ja dom tar ju ca 1000kr timmen så....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#3
golfarn_nr1 skrev:
Ja dom tar ju ca 1000kr timmen så....
de är nog lite överdrivet me tanke på de bytte lamda spritt ny 2500 för enbart sjävla lamdan fixade torkar spolningen och sen fiksade handbromsen  och allt de kostare 5½ tusen och 1000 kr timmen är nog lite och överdriva iaf


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
23 februari 2008
#4
Nej du de är de verkligen inte... Skulle sätta i en AUX ingång i min bil och den kostade 349kr Frågade vad allt inklusive montering skulle kosta och han svarade att de tar under 1 timme så 1300kr.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#5
hur kan du säga att de inte är så när jag betalde 5½ för 1-2 veckor sen för enbart ny lamda ,få torkar spolningen i funktion igen och fixade upp handbromsen lagom tills bess

eller så har de lite mänskligare priser på saab i enköping och då stog bilen där i 2 veckor desutom o vänta på delar
Senast redigerat av volvo_dude (23 februari 2008)


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
23 februari 2008
#6
Ja har de nånsin varit mänskliga priser hos en bilfirma???

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

911 Inlägg
23 februari 2008
#7
Vet inte exakt hur mkt det kostar, men jag vet iaf att man har en viss tid på sig att fixa det, alltså , summan kmr vara samma även om det tar längre tid !

byta startmotor på saabarna är inget jag skulle göra hemma precis hehe smile

pic up the phone, wazzzaaa

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#8
zortep skrev:
Vet inte exakt hur mkt det kostar, men jag vet iaf att man har en viss tid på sig att fixa det, alltså , summan kmr vara samma även om det tar längre tid !

byta startmotor på saabarna är inget jag skulle göra hemma precis hehe smile
ne allt på en saab sitter så bra till har jag märkt

mmm menar de men om de kostar 5½ lök och fixa 3 rätt dyra grejjer läre ju inte va allt för farligt då man redan har en begad startmotor ända som behövs e en snubbe som kan byta den


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 februari 2008
#9
Har tyvär inte skruvat så mkt Saab, men så meckigt kan det inte vara att byta startmotorn!? Rulla in på en GDS om du har möjlighet eller om det behövs så lär det inte vara så stora problem... Eller? Det kräver ju inga hyperhi-tec verktyg heller för den delen, utan sitter med 2st bultar.

Och nej, det kostar lätt runt 1000 sek/timme om du skall ha det gjort på en verkstad.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

8 879 Inlägg
24 februari 2008
#10
volvo_dude skrev:
zortep skrev:
Vet inte exakt hur mkt det kostar, men jag vet iaf att man har en viss tid på sig att fixa det, alltså , summan kmr vara samma även om det tar längre tid !

byta startmotor på saabarna är inget jag skulle göra hemma precis hehe smile
ne allt på en saab sitter så bra till har jag märkt

mmm menar de men om de kostar 5½ lök och fixa 3 rätt dyra grejjer läre ju inte va allt för farligt då man redan har en begad startmotor ända som behövs e en snubbe som kan byta den
Timkostnaderna är det samma oavsett vad delarna kostar eller hur.
Det tar ju inte kortare tid att byta bara för att du har delarna med dig .....
Senast redigerat av Hamilton (24 februari 2008)

Fotograf på tierpidag.se

1 703 Inlägg
24 februari 2008
#11
volvo_dude skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Ja dom tar ju ca 1000kr timmen så....
de är nog lite överdrivet me tanke på de bytte lamda spritt ny 2500 för enbart sjävla lamdan fixade torkar spolningen och sen fiksade handbromsen  och allt de kostare 5½ tusen och 1000 kr timmen är nog lite och överdriva iaf
1000:-/timman kan nog stämma då dedär sakerna förmodligen inte tog mer än 2h att fixa.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#12
TenZer skrev:
Har tyvär inte skruvat så mkt Saab, men så meckigt kan det inte vara att byta startmotorn!? Rulla in på en GDS om du har möjlighet eller om det behövs så lär det inte vara så stora problem... Eller? Det kräver ju inga hyperhi-tec verktyg heller för den delen, utan sitter med 2st bultar.

Och nej, det kostar lätt runt 1000 sek/timme om du skall ha det gjort på en verkstad.
Lycka till!
//Johannes
man har bara 1 par cm från torpedväggen och allt man ska komma åt och sen saknar jag 90% av alla verktyg man behöver så och de lär omöjligt kosta de när saab har fasta priser

1000 kr timme för en meck är ju överreklamerat skulle de ha 1000 kr timmen skulle de aldrig ha fixat 3 grejjer för 5½ papp då en av grejerna kostade 2500 och få ny och då stog bilen där i 2 veckor  så

ni som säger att de e 1000 kr timmen kan ju va tyska;) me tanke på efter som jag frågade priset och dom har fasta priser så om ni inte vet behöver ni ju inte skriva lätt 1000 kr timmen för att ni inte vet ju


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
24 februari 2008
#13
Fråga på saab vad dom använder för verktyg, sen om du inte har dom köper du en uppsättning och byte själv. smile Kan ju bli billigare än att lämna in den på verkstad. wink
Jag gjorde så när jag bytte fläktmotor i min vectra. smile Sparade 600 på det, plus att jag fick tag på en motor på skroten. big_smile
Total prisskillnad:
Opelverkstad-motor 5200:- Arbete byte: 600:-
Skrotköpt-motor 1000:- Byte 0:- wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#14
mjo och där va ju bevis på en grejj till inga 1000 kr timmen som alla andra skrivit här

och saab och opel är ju samma ställe så

sant men jag har inget intresse av och skruva o ha mig heller så jag behöver inga verktyg
osen på en pendlar bil man inte bryr sig om spec mkt bara att den går så nja blir verkstan


Student
232 Inlägg
24 februari 2008
#15
varför inte ringa saab och fårga vad det skulle kosta?

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

4 299 Inlägg
24 februari 2008
#16
Men bytte dom vajern till handbromsen då lr ställde dom bara in den bättre? För inställning av handbromsen görs på 10-20 min.

Torkarspolningen tar inte så jäkla lång tid att fixa heller, så länge de inte e pumpen som måste bytas, men de är ofta T-kopplingarna som kopplar ihop slangarna som felar. Och dom går skitsnabbt att byta. Och Lambdan tar inte så lång tid heller.

Det är i regel cirka 1000-lappen per timme hos verkstäder, speciellt märkesverkstäder hmm


47 Inlägg
24 februari 2008
#17
Man behöver ju inte gå till just saab för att byta startmotor du kan ju alltid snacka med någon annan verstad och jämnföra priser.....


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#18
Tore skrev:
varför inte ringa saab och fårga vad det skulle kosta?
därför det är söndag och den gick sönder lörda natt


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#19
Rallyhalle skrev:
Men bytte dom vajern till handbromsen då lr ställde dom bara in den bättre? För inställning av handbromsen görs på 10-20 min.

Torkarspolningen tar inte så jäkla lång tid att fixa heller, så länge de inte e pumpen som måste bytas, men de är ofta T-kopplingarna som kopplar ihop slangarna som felar. Och dom går skitsnabbt att byta. Och Lambdan tar inte så lång tid heller.

Det är i regel cirka 1000-lappen per timme hos verkstäder, speciellt märkesverkstäder hmm
de va vajjer plus lite till sen fick dom plocka ner hela spolarsystemet för allt va fel kopplat från förra ägarn
och lamdan va piratkopierad fel skravad skit från förra ägarn me så de tog 1 tag och få allt som de såg ut orginal  så fortfarande är 10000 kr i timmen överdrivet då de kör me fasta priser


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#20
DittFetaDass skrev:
Man behöver ju inte gå till just saab för att byta startmotor du kan ju alltid snacka med någon annan verstad och jämnföra priser.....
varför lämna in den hos nått annat klåpar ställe när saab vet hur saab grejjer är



Sök