3283
Sök

Bilen dog, Startar inte igen, Opel Rekord GLS 2.2i

20 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Åkte hem från stan och precis när jag kom till cirkulationsplatsen en bit därifrån jag bor så dog bilen.
Och sen när jag försökte starta den med hjälp utav tändningen så hör man ett klingande ljud.
Typ som att slå på en plåtbit.
Vad kan det vara?


3 235 Inlägg
24 februari 2008
#2
Kamremmen som hoppat av?


Passiv Neutral
13 Inlägg
24 februari 2008
#3
Får den gnista? Hade problem med min att den inte startade så jag sprutade elkontaktsprej överallt, tändspole, kontakter och dylikt.

The Man with the Smallest Penis in Existence and the Electron Microscope Technician Who Loved Him

20 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#4
Det har jag inte kollat ännu. Men var nyss ute igen och försökte starta den.
Startmotorn drog runt motorn men väääldigt segt. men den startade inte.


21 761 Inlägg
24 februari 2008
#5
Låter som att batteriet är dåligt laddat. Testa med ett annat batteri och se om den startar, om den startar så är det batteriet som behöver laddas upp.

Lyser batterilampan på panelen när du har tändnyckeln i läge 2?

20 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#6
Var ute igen och startade bilen den startade men dog igen efter 10 sekunder.
Allt i panelen är som det ska men batteriet var väldigt utladdat. Den lyckades att starta motorn som sagt.
Men har bytt till ett nyare och ska bara ladda det så blir det klart. smile
Senast redigerat av tfallkvist (24 februari 2008)


21 761 Inlägg
24 februari 2008
#7
Men innan du börjar köra bilen så kolla först om batterilampan lyser när du har nyckeln i läge 2, om lampan inte lyser så kommer inte generatorn att börja ladda och då blir även det nya batteriet urladdat. Någonting har ju gjort så att ditt batteri har blivit urladdat, då är det viktigt att kolla upp orsaken.

Flera tänkbara orsaker finns ju förstås, tex att batteriet helt enkelt var gammalt och slutkört, men det kan ju också vara generatorn som hade slutat att ladda. Det är nämligen inte alltid som batterilampan varnar när generatorn slutar att fungera, kan vara lite lurigt det där.

20 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#8
Lampan lyser när har den i läge 2 tongue


Diktator
433 Inlägg
24 februari 2008
#9
Kollat generatorremmen? Kablage till generatorn? Antagligen nått där som felar.. eller att kolen i generatorn är slut.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

21 761 Inlägg
24 februari 2008
#10
tfallkvist skrev:
Lampan lyser när har den i läge 2 tongue

Okej, det är ju bra. Som tfallkvist skriver så bör du kolla generatorremmen och kablarna vid generatorn också. Sedan mäter du laddspänningen med motorn på tomgång (helst 900-1000 varv) och endast halvljuset igång, då bör spänningen vara runt 14-14,4V.

Mät både nere vid generatorn och på batteripolerna, då vet du säkert att det inte är fel på laddkabeln från generatorn. Det är alltid bra att kolla upp såna saker på sina bilar, då slipper man förhoppningsvis råka ut för otrevliga överraskningar smile.
Senast redigerat av Drönirettab (24 februari 2008)

20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
tfallkvist skrev:
Lampan lyser när har den i läge 2 tongue

Okej, det är ju bra. Som tfallkvist skriver så bör du kolla generatorremmen och kablarna vid generatorn också. Sedan mäter du laddspänningen med motorn på tomgång (helst 900-1000 varv) och endast halvljuset igång, då bör spänningen vara runt 14-14,4V.

Mät både nere vid generatorn och på batteripolerna, då vet du säkert att det inte är fel på laddkabeln från generatorn. Det är alltid bra att kolla upp såna saker på sina bilar, då slipper man förhoppningsvis råka ut för otrevliga överraskningar smile.

Jo om jag hade lyckats att ha igång bilen mer än 5-10 sekunder skulle det gå bra.
Men dock så går det inte.

Om jag säger så här. Vad är vanligast som händer om bilen bara helt plötsligt dör när man har kört ett tag.
Och startar inte även om man försöker rulla igång den.

Då måste det väl vara någonting med tändningen?


Passiv Neutral
13 Inlägg
25 februari 2008
#12
Har du bensin i tanken? Lätt att glömma o kolla de... Har du bensin så prova o spreja med elkontakt sprej i kontakter, tändspole o i kablar, de e enkelt att göra. Kan även vara skit i fördelarlocket, de e bara o rengöra isåfall. De sitter en kontakt ovanför tändspolen, där var min helt ärgad, sprejade lite o bilen startade som ingeting hade hänt.

The Man with the Smallest Penis in Existence and the Electron Microscope Technician Who Loved Him

20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#13
alx_m skrev:
Har du bensin i tanken? Lätt att glömma o kolla de... Har du bensin så prova o spreja med elkontakt sprej i kontakter, tändspole o i kablar, de e enkelt att göra. Kan även vara skit i fördelarlocket, de e bara o rengöra isåfall. De sitter en kontakt ovanför tändspolen, där var min helt ärgad, sprejade lite o bilen startade som ingeting hade hänt.

Så dum är jag inte så att jag glömmer att tanka tongue Hade också precis tankat på shell innan det hände 10 minuter senare när jag nästan var hemma.


Passiv Neutral
13 Inlägg
25 februari 2008
#14
Hehe, tänkte bara på när en kompis va o praoade i en verkstad där dom höll på me en bil typ halva dan. Så kommer kompisen o frågar om de e bensin i bilen, så hällde dom i typ 5 liter i den o den startade direkt big_smile Dom blev inte glada efter de tongue

The Man with the Smallest Penis in Existence and the Electron Microscope Technician Who Loved Him

21 761 Inlägg
25 februari 2008
#15
tfallkvist skrev:
Jo om jag hade lyckats att ha igång bilen mer än 5-10 sekunder skulle det gå bra.
Men dock så går det inte.

Om jag säger så här. Vad är vanligast som händer om bilen bara helt plötsligt dör när man har kört ett tag.
Och startar inte även om man försöker rulla igång den.

Då måste det väl vara någonting med tändningen?

Har du alltså satt i ett annat batteri och den fortfarande gör samma sak?

20 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#16
alx_m skrev:
Hehe, tänkte bara på när en kompis va o praoade i en verkstad där dom höll på me en bil typ halva dan. Så kommer kompisen o frågar om de e bensin i bilen, så hällde dom i typ 5 liter i den o den startade direkt big_smile Dom blev inte glada efter de tongue

Haha big_smile

Drönirettab skrev:
tfallkvist skrev:
Jo om jag hade lyckats att ha igång bilen mer än 5-10 sekunder skulle det gå bra.
Men dock så går det inte.

Om jag säger så här. Vad är vanligast som händer om bilen bara helt plötsligt dör när man har kört ett tag.
Och startar inte även om man försöker rulla igång den.

Då måste det väl vara någonting med tändningen?

Har du alltså satt i ett annat batteri och den fortfarande gör samma sak?

Nej har inte testat ännu. För jag behöver ladda på det nyare batteriet.


Testade innan idag. Utan resultat. motorn gick runt men startade inte. sad
Senast redigerat av tfallkvist (27 februari 2008)


20 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#17
Hmm funderade på det. Kan det vara någonting i motorn som ha gått? :o
Typ kamrem eller kamkedja (vet inte vad det är på denna bilen)


Smålänning
7 883 Inlägg
28 februari 2008
#18
tfallkvist skrev:
Hmm funderade på det. Kan det vara någonting i motorn som ha gått? :o
Typ kamrem eller kamkedja (vet inte vad det är på denna bilen)

Nej för då skulle den inte gått alls.
Om den inte kuggat, vilket är osannolikt på en bil med kamkedja.

Det lät inte konstigt om motorn innan den stannade? Har du olja i motorn?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#19
Nej den bara dog ingen smäll eller ingenting. Kunde sedan starta den nästa dag i 10 sekunder men sen dog igen. Sedan dess har jag inte kunnat starta den.  Oljan är nyss bytt. någon dag innan det hände.


Passiv Neutral
13 Inlägg
28 februari 2008
#20
Har du kollat om de finns gnista?

The Man with the Smallest Penis in Existence and the Electron Microscope Technician Who Loved Him


Sök