Eftermycket gissningslek i den här tråden känner jag att jag behöver kommentera lite.
Först lite om mina erfarenheter ang etanolkonvertering:
Jag hade en saab 9000i 131hk org. 2liter som jag bonnkonverterade till etanol. Den gick 12000mil på 100% etanol utan problem och man kunde flexifula (men var tvingad in under huven) med den med.
Hade även en Audi 2,6V6 som fick smaka på spriten.
Tvärt om vad många skriver i den här tråden är verkningsgraden på en etanol eller metanol motor högre än en motor som drivs på bensin. Detta på grund av spritens fenomenala egenskap att motstå självantändning, d.v.s ett högt oktantal. Däremot har spriten ett lägre energivärde jämfört med bensin. Det är därför en etanolbil drar mer än motsvarande bensinbil, vet man hur och är villig att optimera sin bil för sprit enbart, ja då kan man komma förbi det problemet och nästan komma ner i klass med en bensinbils förbrukning.
Etanolsaaben jag hade drog ca 0,8l etanol/mil landväg och 1,1l etanol / mil statskörning. Nå hur gjorde jag detta då?
När jag konverterade bilen var mitt första test att ta reda på hur mycket etanol motorn "tålde" och fortfarande behöll lambda 1. Eftersom jag bonntrimmade den så var jag inte rädd om motorn och vågade då exprimentera lite mer. Jag lät helt enkelt motorvarningslampan tala om för mig när det blev för mycket etanol eller snare för lite bränsle insprutat. Det blev vid ca 70% etanol i tanken. Då beställde jag ett chip av saab-mats förr iaf aktiv på saabklubben som ökade på spridaretiderna med 20% kostade ca 1000 spänn. Sedan böt jag orginal bränsltrycksregulator och ställde upp bränsletrycket från 3 bar till 3,5 bar. Redan nu gick bilen mycket bättre på etanol än vad den gjort på bensin. Jag nöjde mig inte där utan gick vidare och böt ut tändstiften till ett par halostift samt böt ut tändspolen till en som är så kallad högeffekts. Det innebär att den ger högre spänning till tändstiften. Dessutom laborerade jag med att sänka den fasta förtändningen. Till slut kom jag fram till att minska förtändningen 4 grader från orginalinställningen var ganska optimalt för etanol.
Jag hade nu en bil som gick avsevärt mycket bättre än vad den gjort på bensin. Det som var tydligast framträdande var en effektskjuss vid ca 4000rpm som var riktigt kul. Efter den konstateringen beslutade jag mig för att byta chip till ett likadant fast med ett varvstopp på 7500rpm i stället för 6500. Då blev det en riktigt kul bil för att vara en 2,0 sugis. Slutresultatet var tre kapade sekunder från 80-120 på 3:ans växel genom de försändringarna jag gjort. Det jag gjorde när jag flexifulade var att helt sonika sänka bränsletrycket till 2 bar och låta motorelektroniken ta hand om resten.... Fulfix - Javisst men det funkade.
Angående audin så var det inte alls lika lyckosam konvertering. Elelr rättare sagt jag hade problem med att få fram chip så det fick bli större spridare i stället. Tändningen var ju för mig i bonntrimmartagen mer eller minder omöjlig att justera på audin så jag hoppades att motorelektroniken skulle göra jobbet. Den hade ju knacksensor iaf. Den gick hyffsat bra med de förändringarna, men jag löste aldrig problemet med kallstarterna på den. Jag gav upp efter ett misslyckat startförsök som kan vara ganska kul att läsa om:
Startförsöket Audi 100 2,6V6 100% Etanol
Förutsättningar: -5grader på morgonen ingen motorvärmare hade använts eftersom jag försökte komma till rätta med kallstartsproblemet. Ut till bilen börjar försiktigt veva lite på starten så där en 15s åt gången. Efter tio försök och intet liv i motorn hoppar jag ur och provar saaben som hoppar igång på första försöket, samma förutsättningar bilarna står brevid varandra. I saaben har jag en startgasflaska som ligger för nödsituationer. Tar den och sprejar en ordentlig drös med gas in i insuget på Audin. In och vevar igen... Inget händer.. Ber dåvarande tjejen veva lite på starten samtidigt som jag kollar om det finns gnista och det fanns det. Nå ja, med stiften återmonterade och jag vid det här laget skapligt sur sätter mig bakom ratten trampar bott gas och vevar samtidigt som diverse ramsor lämnar munnen så smäller det till utav helvete och hela bilen tar ett skutt rakt up. Motorn den hoppar däremot igång, men låter inte riktigt som den brukar. Jaja, jag kilar fram för att se efter och visst, alla slangar ligger i ett virrvarr runt under huven luftburken är spräkt och luftfiltret brinner. Stänger av motorn och kikar vidare och inser att hela aluminium insuget till motorn är spräkt och stänger då av bilen smackar igen huven och inser att det blir saaben till jobbet iaf....
Nu har ni hört både fördelarb och nackdelar med etanol, ta det lungt när ni konverterar och var medvetna om riskerna, men ni har mycket att vinna om ni lyckas inte bara för miljöns skull.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...