2517
Sök

hur lättskruvade o hållbara är bilarna

1 129 Inlägg
18 december 2005
Trådstartare
#1
Tja , jag funderar på att skaffa en saab 900 sen 2,0T, 9000 cse, toyota celica, audi 80 2,0 lr 2,3 som jag senare kommer att styla o trimma men vet inte så mycke om hur skruvarglädjen är på dom.

Toyota är japanskt vad ja vet vilket är känt för o va trångskruvat men jag vet inte hur hållbara de är lr om de ä lätta o billiga att ha, att trimma, styla o hur bra utrymmet jämfört mä de andra ifa man vill ha mä sig vänner o last utan att billjudet blir ivägen.

Saab är ett av sveriges bästa märken men även de har sina fläckar. Jag har både sett o hört en del + o - om både saab 900 o 9000 men har aldrig haft nån så jag undrar hur skruvarglädje, trimmning o hållbarheten är samt kostnaderna på de är.

AUDI vilket ja kan mer om var ett eget märke i början vilket varje bokstav var en förkortning på 4  kvalitetdelars namn som sen såldes till volksvagen. Audi 80 var senaste märket innan A4 kom mm. Audi är ett kostsamt märke jämfört mä de andra som ägs av volkswagen men ja vet inte så mycket om hur stor skillnaden är mellan Audi, saab o toyota när det gäller kostnaderna, trimmet o stylingen mm.

Mr
267 Inlägg
18 december 2005
#2
lättskruvat? amerikanare säger jag.. där är allt rejält och lättskruvat

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

10 287 Inlägg
18 december 2005
#3
Vad skall vara lättskruvat?
Vanliga saker som byte av stift, olja och hjul. Eller lättskruvat som i lätt att renovera motor , växellåda etc.

För "lättskruvat" som i motor/låda finns bara inte på moderna bilar såvida man inte har full verkstad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 639 Inlägg
18 december 2005
#4
Toyota behöver inte skruvas... Kör på Celica !!! smile Vill du trimma så köp en GT4, gen5 (90-93) har drygt 200hk och gen6 (94-98) har 245 hk original. Billiga och lätta att trimma, finns massor med styling och trimgrejjor
Senast redigerat av mrcelica (18 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Servicetekniker
300 Inlägg
18 december 2005
#5
mrcelica skrev:
Toyota behöver inte skruvas... Kör på Celica !!! smile Vill du trimma så köp en GT4, gen5 (90-93) har drygt 200hk och gen6 (94-98) har 245 hk original. Billiga och lätta att trimma, finns massor med styling och trimgrejjor

Jag säger detsamma. Jag skulle ha köpt en Celica om jag var som dig.Det är en snygg och hållbar bil. Det finns dessutom mycket styling till dom.

M.v.h/ Erik

Go hard or Go home!

57 Inlägg
18 december 2005
#6
saaben e nog lättast och meka med.. men sen e ju japanaren nog lite bättre om du ska trimma m.m smile


själv hadde jag og satsat på en celica GT4 eller någon eller varför inte en supra!smile hehe


mvhjoel

hoppas på 500hk!ää det var i saaben nu hoppas vi på 700hk i supran!! =)

736 Inlägg
18 december 2005
#7
Sverige = Många Saab = Lätt att få tag i delar, men
Sverige = Många Saab = Tja det finns många av dem....


70 Inlägg
18 december 2005
#8
Köp en volvo 240..finns ingen bättre första bil och skruvbil:)smile


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
19 december 2005
#9
håller lite med s3bb3, volvo TIC är otroligt lätt skruvade på alla benämningar... men saab 9000 har ju tvärstäld motor så den e ju inte så lätt skruvad... räkna en halv dag på bara generator byte ifall du inte kan saab tex... 900 är lättare då det e rakställd så det e lättare...


1 639 Inlägg
19 december 2005
#10
En Volvo 240 Tic är dyrare att driva än en potent sportbil, visst är de otroligt lättmekade men hur kul är det att ha en bil som drar mängder med soppa stadskörning, i synnerhet när motorn är kall. Och den är ju knappast någon raket bara för den har turbo, sedan är de ju minst sagt "vanliga" bland unga och har varit det de senaste 20 åren... Men visst, har man bara gott om soppapengar är det inget fel på 240...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

343 Inlägg
19 december 2005
#11
Naturligtvis ska du åka saab smile

202 Inlägg
19 december 2005
#12
Saaben är lättskruvad.. lätt o komma åt på de flesta ställen. Går även att trimma dom rätt bra till överkomliga kostnader. Reservdelar är lätt att få tag i.

Ptja.... jag vet inte. En japansk bil andas ju mer "sport" .. men skulle nog satsa på en saab.

251 Inlägg
19 december 2005
#13
audi 2,3e skulle du ha sattsa på sägs vara bland dom briftsäkraste motorerna på marknaden.. finns mycket fin styling till dom å..å mycket lättskruvat pga rakmonterad motor..

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

53 Inlägg
19 december 2005
#14
Celica GT4, eller någon annan Toyota då slipper du skruva tongue annars kör på med en Corrado VR6. finns en del potential i alla bilar.

505 Inlägg
19 december 2005
#15
Om du köper en celica så kan du glömma medpassagerare, om det inte är kortväxta människor som är på 150 som kan sitta i baksätet, du kan få med dig en kompis som är max 190 på passagerar sidan iaf:)

Calibra Turbo 4x4

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2007
#16
mrcelica skrev:
Toyota behöver inte skruvas... Kör på Celica !!! smile Vill du trimma så köp en GT4, gen5 (90-93) har drygt 200hk och gen6 (94-98) har 245 hk original. Billiga och lätta att trimma, finns massor med styling och trimgrejjor

jag ringer diiig när jag ska köpa gt4 bara så du vet:P jag ha provanställning fr.o.n till slutet av septemb


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 april 2007
#17
Spawner skrev:
Om du köper en celica så kan du glömma medpassagerare, om det inte är kortväxta människor som är på 150 som kan sitta i baksätet, du kan få med dig en kompis som är max 190 på passagerar sidan iaf:)

de är inte vanligt att folk är 190:P eller mer:P de jag känner är på 180-184 själv e man 170 då e skit bra med japanska bilar passar perfekt


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 april 2007
#18
Xoff skrev:
håller lite med s3bb3, volvo TIC är otroligt lätt skruvade på alla benämningar... men saab 9000 har ju tvärstäld motor så den e ju inte så lätt skruvad... räkna en halv dag på bara generator byte ifall du inte kan saab tex... 900 är lättare då det e rakställd så det e lättare...

Hahaha! Hade en 9000 -93 2,3 utan turbo. Skulle byta kol och gav mig fan på att det skulle gå att göra det på plats! Tror jag slet i nästan en hel dag, det var ett rent ******* att komma åt!! Till slut lyckades vi med att jag fepplade uppifrån och sambon låg under bilen, men vi såg båda ut som om vi slagits med björnar efteråt, helt sönderrivna och klämda.

Men annars tycker jag mycket om Saab, skulle jag behöva göra om manövern skulle jag följa rekommendationen och plocka ner innerskärmen i stället, trodde bara det skulle vara enklare så här *så FEL man kan ha!!!* wink

Och andra åtgärder har inte känts så svårskruvade, men det var inte många gånger vi behövde göra något åt bilen under de år vi hade den heller. Det värsta med den var att framskärmarna började ge sig, så vi hade årlig rekond av dem tills det blev dags att köpa nya. Nu är det grannens problem, han köpte bilen av oss... smile

Toyotan är ju som sagt en bil som du förhoppningsvis/troligen inte behöver bekymra dig över skruvbarheten på. De bara går och går och håller man efter så det inte kommer rost vet jag inte om de någonsin tar slut, typ... smile

Audi vet jag inte mycket om så jag håller tyst! big_smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Biltokig
870 Inlägg
19 april 2007
#19
Klart du ska köpa Saab big_smile Köp en 9000 CSE 2.3T - 200hk original och för inte särskilt stora pengar får du ut betydligt mer än så... Lär gå bättre än alla andra bilar som nämts här, bortsett från Celica GT4 (245hk) men den kostar ju mycket mycket mer också...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 002 Inlägg
19 april 2007
#20
funderar du på en audi o ev V6 med 150HK så kommer det blir bra trågt i motor utrymmet..  då är det bättre plats i min 900 2,0T... fast där finns de väl bara 185hk orginal och 2,3t 9000 cse har du ju i en av modellerna 200hk org .. så tycker om du hittar en sån i bra skick och pris så ska du slå till.. ordenlig bil och finns möjligheter.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________


Sök