3449
Sök

opel vectra 1.6 drar olja..

32 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
va kan det vara för fel om bilen drar olja. drar olika mycket kan dra en liter på 10 mil.

luktar även bränd olja av den. och ryker lite ibland. vet någon vad som kan vara fel?

bilen är en 98a ecotec

är väldigt tacksam för svar.

blir man stoppad för fortkörning så körde man för sakta.

Smålänning
7 883 Inlägg
26 februari 2008
Ventiltätningar/styrningar, kolvringar, nån packning... Kan vara mycket.

Den är inte sörjig av olja på utsidan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 februari 2008
sierra_v6 skrev:
va kan det vara för fel om bilen drar olja. drar olika mycket kan dra en liter på 10 mil.

luktar även bränd olja av den. och ryker lite ibland. vet någon vad som kan vara fel?

bilen är en 98a ecotec

är väldigt tacksam för svar.

Ryker den blått när den startas? Kan vara ventilsätena som är dåliga, det var dom på min '97:a
Också ecotec...
Men den läckte även olja mellan motorn och växellådan. Det luktade as när oljan kom ner på avgasröret. Rök gjorde det med. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

32 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
aha. ja men det låter ju nte så tokigt med att det kan vara ventilätena. ska kolla upp det på en gång. skriv gärna fler ideer på va de kan vara.

mvh

32 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:

jo den esörjig på utsidan. ser ut som om den tryckt ur sej ur oljestickan.

687 Inlägg
26 februari 2008
sierra_v6 skrev:
twin_cam skrev:

jo den esörjig på utsidan. ser ut som om den tryckt ur sej ur oljestickan.

har den tryckt ut olja vid oljestickan så låter det ju som vevhusventilationen är tät.

418 Inlägg
10 april 2012
Jag har liknande problem med min bil, också den en Vectra B 1,6 Ecotec från 98.
fyllde på fullt (3l) i mitten på februari och idag var det näst intill tomt igen så kastade i flaska olja till.
visserligen har jag kört ett par hundra mil sedan sist, men tycker ändå den drar lite väl mycket, eller har jag fel?

ser inget dropp under, dock lite olja runt oljepluggen, främst på den vänstra sidan (sett framifrån), dock inte hissat upp och kollat närmare men det är till vänster iaf som det är tydliga spår av olja.
ser inte heller någon olja i motorrummet uppifrån utan det är torrt och rent.
ser inte att den skulle ryka nåt nämnvärt eller någon lukt eller så utan oljan verkar försvinna ut i tomma intet.

vad tror ni det kan vara för diagnos?

Ber förresten om ursäkt att jag drar upp en uråldrig tråd, men tyckte det passade eftersom det är "samma" fråga.

Sök