3611
Sök

Volvo 940 . . . Ojämn Tomgång

1 675 Inlägg
28 februari 2008
#21
Det hoppas jag med;) annars hör jag av mig=)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

11 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#22
Tack för hjälpen, ska plocka väck tomgångsmotorn och kolla den smile men det är inte alltid det e ojämn tomgång, det är bara ibland. Men ska kolla den i alla fall .

1 675 Inlägg
2 mars 2008
#23
freddejoh skrev:
Tack för hjälpen, ska plocka väck tomgångsmotorn och kolla den smile men det är inte alltid det e ojämn tomgång, det är bara ibland. Men ska kolla den i alla fall .

Precis likadant med min. Har tittat pakningar och vakum slangar. inget fel. Vad gör jag?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
2 mars 2008
#24
volvo_1987 skrev:
freddejoh skrev:
Tack för hjälpen, ska plocka väck tomgångsmotorn och kolla den smile men det är inte alltid det e ojämn tomgång, det är bara ibland. Men ska kolla den i alla fall .

Precis likadant med min. Har tittat pakningar och vakum slangar. inget fel. Vad gör jag?

vet inte om det är in bildning men om man står vid motorn när den är på. så hör man ett tickade ljud från toppen/spridarna. Låter som en sekund visare på en klocka fast 10 gånger snabbare och låter väldigt högt. vad kan det va?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 mars 2008
#25
volvo_1987 skrev:
volvo_1987 skrev:
freddejoh skrev:
Tack för hjälpen, ska plocka väck tomgångsmotorn och kolla den smile men det är inte alltid det e ojämn tomgång, det är bara ibland. Men ska kolla den i alla fall .

Precis likadant med min. Har tittat pakningar och vakum slangar. inget fel. Vad gör jag?

vet inte om det är in bildning men om man står vid motorn när den är på. så hör man ett tickade ljud från toppen/spridarna. Låter som en sekund visare på en klocka fast 10 gånger snabbare och låter väldigt högt. vad kan det va?

Hej!
För det första kan du inte SE på en packning om den är funktionsduglig. Behövs inte mycket till för att det ska läcka, det kan du inte se med blotta ögat.
Ticket du hör är osmörjda ventiler, har samma på min 940 men är inget "farligt". Du hör antaglilgen inget när du motorbromsar, utan endast när du ger gas eller står på tomgången då... Häll i en skvätt 2-taktsolja i tanken så skall nog ticket försvinna eller iaf lindras något.

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (2 mars 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 675 Inlägg
3 mars 2008
#26
OKej, men provade runt insuget med start gas och gjorde ingen skilnad. det är precis som bilen pendlar mellan 750 och 900 varv. Ser nästan ut som den hackar mätaren. Sen nu ofta låser den sig på 1200 varv och ligger perfekt där.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

4 001 Inlägg
3 mars 2008
#27
volvo_1987 skrev:
OKej, men provade runt insuget med start gas och gjorde ingen skilnad. det är precis som bilen pendlar mellan 750 och 900 varv. Ser nästan ut som den hackar mätaren. Sen nu ofta låser den sig på 1200 varv och ligger perfekt där.

med dagens bensin verkar inte startgas ge något resultat, prova brake cleaner det brukar funka bättre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

245 Inlägg
3 mars 2008
#28
startgas är värdelöst med dagens bensin å motorsystem, när man felsöker på vissa fordon så kan man spruta rakt in i insuget utan att det händer nått...testa som sakt bakecleaner eller nått liknande.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

1 675 Inlägg
3 mars 2008
#29
Okej. provar då deta;) Men så ni tror bilen tar tjuv luft?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

4 001 Inlägg
3 mars 2008
#30
volvo_1987 skrev:
Okej. provar då deta;) Men så ni tror bilen tar tjuv luft?

är det inte tomgångsmotorn så är det troligtvis tjuvluft (väldigt vanligt) annars får man gå djupare i motorn, kan vara en spridare men det är inte så vanligt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 675 Inlägg
3 mars 2008
#31
okej. får väl byta in sugs pakning då;) vad kostar en ny tom gångs motor?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
4 mars 2008
#32
kolvas skrev:
volvo_1987 skrev:
Okej. provar då deta;) Men så ni tror bilen tar tjuv luft?

är det inte tomgångsmotorn så är det troligtvis tjuvluft (väldigt vanligt) annars får man gå djupare i motorn, kan vara en spridare men det är inte så vanligt

Jag drog ur kontakten till tom gångs motorn idag när bilen var på. Gjorde ingen skillnad=( Är den trasig? ringde volvo och dom tar 1700 kr för en ny=(

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

671 Inlägg
4 mars 2008
#33
Jag hade har samma fel....
Felet uppkom när jag under vintern bytte till...... 
3tum LMM, gröna spridare, ökade laddtrycket, monterade ställbar bränsletrycksregulator,
öppet filter i hemsnickrad avskärmning. Guldbox, Vikingchip.

Jag gjorde följande .... utan resultat.
Avstånd mellan LMM o det öppna filtret ökades för ett linjärare flöde.
Tomgångsmotor bytt och uppsmörjd.
Trycksatt systemet från turbons inlet, ökat laddtryck kanske gav läckage.
Startgas funkade ej...
Bytit LMM
original BTR tillbaks
Spridare tillbaks till de blå jag hade innan.
Spjällhus bytt rengjort-smörjt o tätat.
Spjällägesgivare bytt.
Guldbox utbytt.
Bränsle chip har jag ej rört utan ställt ner soppan på btr.

Det har blivit bättre efter att jag ställt in tomgången med spjällägesgivaren.
Men inte perfekt den går upp ibland för att gå ner igen...
Det tycks vara superkänsligt o ställa in spjällägesgivaren.
Tomgången kan bli heltokig...

lycka till
e

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
4 mars 2008
#34
bara en liten sak...!! har du dump på bilen....!! för öppen dump på en 940 kan ge hel skum tomgång....!!
min vandrar mycket plus att den vill dö ibland....!! men med sluten dump är tomgången klockren...!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

1 675 Inlägg
4 mars 2008
#35
endorfinslaven skrev:
Jag hade har samma fel....
Felet uppkom när jag under vintern bytte till...... 
3tum LMM, gröna spridare, ökade laddtrycket, monterade ställbar bränsletrycksregulator,
öppet filter i hemsnickrad avskärmning. Guldbox, Vikingchip.

Jag gjorde följande .... utan resultat.
Avstånd mellan LMM o det öppna filtret ökades för ett linjärare flöde.
Tomgångsmotor bytt och uppsmörjd.
Trycksatt systemet från turbons inlet, ökat laddtryck kanske gav läckage.
Startgas funkade ej...
Bytit LMM
original BTR tillbaks
Spridare tillbaks till de blå jag hade innan.
Spjällhus bytt rengjort-smörjt o tätat.
Spjällägesgivare bytt.
Guldbox utbytt.
Bränsle chip har jag ej rört utan ställt ner soppan på btr.

Det har blivit bättre efter att jag ställt in tomgången med spjällägesgivaren.
Men inte perfekt den går upp ibland för att gå ner igen...
Det tycks vara superkänsligt o ställa in spjällägesgivaren.
Tomgången kan bli heltokig...

lycka till

Den är helt orginal. inte gjort något med bilen ännu. Hur ställer jag in den då?

e

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
5 mars 2008
#36
Ska iväg och köpa ny insugs pakning, pakning mellan turbo och gren rör, pakning till spjäl huset och bränsle filter imorgon. SEn ställa in tomgången från grunden. Men kom på att bilen började att gå väldigt ojämt när jag kopplade på remmen på AC då det inte fanns någon där när jag köpte den. Kan det störa?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

95 Inlägg
21 maj 2013
#37
har samma problem med min Volvo B230FT 1992
efter bilen var på besiktning i veckan och hadde 3 fel..
en 2 och ombesiktning...

2 av felen är inga problem, ny bromsslang, oljeläcka under bilen.

men HC halten vid tomgång låg på 250 (100)
och det gjorde mig lite orolig.

inga felkoder.

tomgången har legat på ca 1000 varv, har alldrig fått till den med klicket.
har kollat böcker, pluggat slangarna från tomgångsmotorn, utan resultat.
Byt tomgångsmotor 2ggr.

snackade med en kompis som sa att jag skulle släppa på skruvarna på tomgångsmotorn, vrida den till botten.
skruva fast dom och vrida upp tomgången på spjälhuset tills jag hör klicket.

slutade med att tomgången låg på 2500 varv...

Finns det någon som e duktig på tomgång, nära stockholm som har lust att hjälpa mig.

Snart  åker bilen på skroten.

1 146 Inlägg
21 maj 2013
#38
kan ta din bil då smile
Om du ska skrota den smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
21 maj 2013
#39
Öhm vrida pp tomgångsmotorn? Den sitter fast och är ej justerbar? Du har skruvat på spjället och isf spjälllägesgivren. Tomgångsmotorn sitter bakom generatorn, på ett stag mellan block och insug. Att tomgåbgeb är orolig kan mycket väl vara. En kärvande tomgångsmotor. Att du nu vridit på spjällegesgivaren gör antagligen att spjället ej stänger vilket resulterar i att den har 2500 rpm som minimum varv. Gör om gör rätt


95 Inlägg
21 maj 2013
#40
Gällande tomgångsmotorn att ställa den i  botten så var det fel.
menade spjällägespotentiemetern..

Tomgångsmotorn e bytt.

Fått veta lite till gällande detta, ska prova igen om en stund..

Tack för svaren

uppdatera:
rengjorde tomgångsmotorn, mycket smuts där.
Ställde in tomgången så gott jag kunde, fick den till 800 varv.

Sen idag när vi var ute och körde så kunde den Dö när man tryckte in kopplingen...
Sen när man stod vid stoppljus så kunde den gå upp till 2500 varv, sen 500, 2500, 500 FAN.......
Väldigt mysko.
Senast redigerat av volvo_owner (25 maj 2013)


Sök