2997
Sök

Sälja alkohol i vanliga affärer, säg vad du tycker!

149 Inlägg
28 februari 2008
Mitt lilla förslag, Fungerar väll egentligen bäst på typ ICA ocj lite större affärer i mindre orter. Att ha ett mindre system i affären. Likt posten har det nu. Där man bör kunna köpa öl, cider, vin och liknande. Ska givetvis vara 20år där också. Vitsen är ju lite att man ska kunna köpa med sig lite hem.
Vet inte riktigt hur det skulle fungera, Inte tänkt så mycket på det. Men det borde ju kunna gå med lite restriktioner och finslipning.

Jag hade gärna velat gå in på ica och köpa fredagsmaten och 5öl. Utan att behöva åka till systemet innan 1600-1700 och stå i kö samt krångla med överfull parkering osv.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
28 februari 2008
Tror inte att det hade varit så dumt..  Och att alkohol-konsumtionen skulle öka tror jag inte på i längden heller... Kanske första veckorna eller månaderna, men inte sen. De funkar ju överallt i utlandet så varför skulle inte vi svenskar klara av det?? Och lättare för unga att få tag i alkohol än idag kan det ju knappast bli...  MVH

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

2 283 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Systemet har ju utköp på macken där jag bor, kanske hade varit smart med något sådant där man förbeställer det man ska ha?

R.I.P. Michael Jackson!

Maharaja!
207 Inlägg
28 februari 2008
behöver vi verkligen fler fulla ute på vägarna? hmm

fotointresserad
2 307 Inlägg
28 februari 2008
Mr-A skrev:
behöver vi verkligen fler fulla ute på vägarna? hmm

precis.. sälja alkohol i affärerna skulle bara leda till mer rattfylla och alkoholproblem bland framförallt ungdomar

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 februari 2008
usch nej! systemet skall finnas kvar, dock skall det ha öppet lite längre hmm
dom flesta har redan svarat på varför men jag kan tillägga att det inte är så jävla jobbigt att gå på bolaget ..
och skulle det finnas på ICA skulle jag bli frestad varje gång jag handlar och varje år skulle jag nog spendera en hel del mer pengar på skiten än nu tongue

leve bolaget! cool

804 Inlägg
28 februari 2008
Förbjud skiten, tunga droger ska bort! wink

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 februari 2008
man skulle ju kunna få ett kreditkort när man fyller 20 som de står "bolaget" på.. de går endast att handla på bolaget och så ska man inte kunna handla överdrivet mkt..

tex: så om kortet reggar nån som handlar 2 flarror vin dagligen borde inte köpet gå igenom efter ett tag.. för personen antagligen är alkis?

och personer som varje vecka köper 20 flarror vodka osv.. borde inte heller få köpa efter ett tag, då personen tycks köpa och sälja till minderåriga..

dock ska man ju kunna köpa på sig nångång..

men fatta va alkis problem man skulle slippa?
Senast redigerat av richardoo290 (28 februari 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
28 februari 2008
NEJ!!! Straffbeskatta skiten ännu mer. Inget vållar samhället så mycket problem och kostnader som alkoholen. Varför inte ransonera eller förbjuda skiten?

Tänk vad många liv som skulle räddas (bla i trafiken)! Tänk vad många barn som skulle få en bättre uppväxt!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

304 Inlägg
28 februari 2008
richardoo290 skrev:
man skulle ju kunna få ett kreditkort när man fyller 20 som de står "bolaget" på.. de går endast att handla på bolaget och så ska man inte kunna handla överdrivet mkt..

tex: så om kortet reggar nån som handlar 2 flarror vin dagligen borde inte köpet gå igenom efter ett tag.. för personen antagligen är alkis?

och personer som varje vecka köper 20 flarror vodka osv.. borde inte heller få köpa efter ett tag, då personen tycks köpa och sälja till minderåriga..

dock ska man ju kunna köpa på sig nångång..

men fatta va alkis problem man skulle slippa?

Kan faktiskt vara bra att iaf testa under 1 år.

I have my own race...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 februari 2008
MrTurbo skrev:
NEJ!!! Straffbeskatta skiten ännu mer. Inget vållar samhället så mycket problem och kostnader som alkoholen. Varför inte ransonera eller förbjuda skiten?

Tänk vad många liv som skulle räddas (bla i trafiken)! Tänk vad många barn som skulle få en bättre uppväxt!

jo men nu lever vi inte i en drömvärld tongue
endast försäljning till dem som klarar av det, missköter du dig en gång så får du inte handla mer med ditt "bolaget" - kreditkort cool och så får man inte handla överdrivet mkt heller smile
det tycker jag låter bra, men att förbjuda är fel.. då 60% av svenskarna gillar att dricka då o då och kan sköta sig..

Rörpulare
1 453 Inlägg
28 februari 2008
Självklart.. finns fan ingen mening att ha monopol på nått som resten av världen klarar sig utan....

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

874 Inlägg
28 februari 2008
öhhh... självkontroll? Jag har jämt pilsner hemma har väl 10-12 på balkongen nu iskalla och goa smile Har legat där nu i två veckor(orörda). Inga problem där inte... man måste ju inte dricka det bara för att det finns där precis som man ionte måste köpa det för att det står på en hylla i ICA, eller(?) cool

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

81 Inlägg
28 februari 2008
Köper på ica:) Beställer på Onsdag och får det på fredag:)

49 Inlägg
28 februari 2008
har en granne som bor i polen och här i sverige han sa att man kan köpa starksprit öl och sånt i det som vi kallar korvkiosker och förmodligen även i matafärer. han sa att det finns inte lika många alkoholister där pågrund av jusst tillgängligheten folk dricker mer sansat då, där dricker man tex varm starköl och honung som ett slags te för att hålla värmen och inte för jusst drickandets skull visst i sverige skulle det nog som sagt bli en rush i köp och så pågrund av jusst tillgängligheten men om man tänker när folk börjat vänja sej vid det så skulle folk se på vin sprit och starköl som nått mer man njuter av alltså själva smakupplevelsen man köper ju tex inte folköl på ica för att festa utan för att man tycker öl är gott samma med sprit  visst svennson med sin nubbe och sill men det är ju en slags tradition då kanske man köper en flaska att bjuda på och så jag tycker det dock ska vara kvar ålldersgränsen ¨på 20 år på starka saker och 18 på det svaga så för dom unga som inte har ålldern inne blir det ju samma svårighetsgrad at fixa sprit i en mataffär som det är på systemet då får man givetvis sporra personal att va extra hårda med leg kontroller har märkt ett visst slarv där

281 Inlägg
28 februari 2008
Robbin_V90 skrev:
Tror inte att det hade varit så dumt..  Och att alkohol-konsumtionen skulle öka tror jag inte på i längden heller... Kanske första veckorna eller månaderna, men inte sen. De funkar ju överallt i utlandet så varför skulle inte vi svenskar klara av det?? Och lättare för unga att få tag i alkohol än idag kan det ju knappast bli...  MVH

sant sant...håller med där..funkar det i andra länder så varför inte här??..

/Deki

ElectroRaggare
885 Inlägg
29 februari 2008
Tänk vad miljön skulle tacka oss!
Mååååånga idioter som åker skyttetrafik ner till tyskland och köper hem sprit, och när de är där köper de ofta mer sprit än vad de behöver.
Om det skulle finnas tillgängligt i butik skulle folk nog köpa mindre, (visst finns det undantag, men det gör det ju ALLTID)

Bort med monopolet.

P.S är själv så nära nykterist man kan vara utan att verkligen vara det.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

ElectroRaggare
885 Inlägg
29 februari 2008
Eller då som jag läste ovanför: Att de inte säljer starkare drycker än tex: 7-8 % + 20Årsgräns.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

8 156 Inlägg
29 februari 2008
FarmoR skrev:
Mitt lilla förslag, Fungerar väll egentligen bäst på typ ICA ocj lite större affärer i mindre orter. Att ha ett mindre system i affären. Likt posten har det nu. Där man bör kunna köpa öl, cider, vin och liknande. Ska givetvis vara 20år där också. Vitsen är ju lite att man ska kunna köpa med sig lite hem.
Vet inte riktigt hur det skulle fungera, Inte tänkt så mycket på det. Men det borde ju kunna gå med lite restriktioner och finslipning.

Jag hade gärna velat gå in på ica och köpa fredagsmaten och 5öl. Utan att behöva åka till systemet innan 1600-1700 och stå i kö samt krångla med överfull parkering osv.

Min närbutik är systembolagsombud och kan ta hem varor från systembolaget, så det systemet finns redan. Men då handlar det om planerade inköp. För alkoholisternas skull så tycker jag att man ska låta matbutikerna förbli en frizon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 februari 2008
_deki_ skrev:
Robbin_V90 skrev:

sant sant...håller med där..funkar det i andra länder så varför inte här??..

det funkar inte i andra länder, folk är vana vid sprit där = inte kul me sprit längre.. därför tar ungdomar droger istället, .. om vi inte byter system så kommer alcohol vara NR1 i sverige ... byter vi system så är det ju inte kul med sprit längre.. och droger blir snart NR1.

så nej nej nej! till förslaget, sverige är ett av världens bästa länder.. varför tror ni? jo många orsaker men just att vi har bolaget är väll en av många cool
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article222769.ab
Senast redigerat av richardoo290 (29 februari 2008)

Sök