3580
Sök

Vart kan man köpa openair bas?

15 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Hallå där alla runtinerade ljudbyggare!

Någon som vet var man kan köpa så kallade openair bashögtalar? eftersom utrymmet i skuffen redan är uppfylt med godis.... tanken är att få lite mer snärtig bas! alla förslag är välkommna! smile

/ baffe

S.C.Street

Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
DLS har open-airbasar. Bara till att leta upp en ÅF.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

svetsare
329 Inlägg
1 418 Inlägg
29 februari 2008
www.nardik.se har, eller har iaf haft.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

huh?
10 427 Inlägg
29 februari 2008
Nåt slags alternativ till basar kanske:

DLS Reference 7x10" R1073
http://www.dls.se/prodimg/8035-1_prod.jpg

Ersättaren till nån äldre variant som heter R1070 (tvåvägs, säljs på Nårdik bl a).
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:MNS1LD-NYNrbrM:http://www.alphacaraudio.co.uk/images/OLDSITE/R_1070.jpg
Båda kostar väl runt 2000-lappen för två. Borde väl kunna ge lite snärtig bas &
samtidigt ge bra monteringsmöjligheter (passar ju i 6x9-hål). Ganska rejäla magneter som synes.
Senast redigerat av steifan (29 februari 2008)

50 Inlägg
29 februari 2008
Den såkallade snärten du söker ligger till stor del i framsystemet!

Anthem basarna från N-core fungerar ypperligt i en open air lösning smile

6 851 Inlägg
29 februari 2008
rwider skrev:
Den såkallade snärten du söker ligger till stor del i framsystemet!

Håller med..
Byt till 6½" fram och bra med effekt så får du snärten.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 februari 2008
Han kanske inte har hål fram för 6½", och är det has 9000 så vet jag att han inte har. Alltså vill han kanske inte bygga om... Bara en tanke...

Men steifans förslag är helbra. Nu är inte du jag, men jag hade kört på det istället för en OA bas.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

15 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Orginal sitter det 4" i panelen men idag sitter det ett kraftigt framsystem dock 5,25, ska in 4 st 6,5" till så framsystemet är det inget fel på....men det jag är ute efter är mer den snärtiga basen man får från en 10/12". Helst openair eftersom de två 15" som finns i skuffen tar all plats...

S.C.Street

6 851 Inlägg
29 februari 2008
Baffe skrev:
Orginal sitter det 4" i panelen men idag sitter det ett kraftigt framsystem dock 5,25, ska in 4 st 6,5" till så framsystemet är det inget fel på....men det jag är ute efter är mer den snärtiga basen man får från en 10/12". Helst openair eftersom de två 15" som finns i skuffen tar all plats...

ska du ha in 4x6½" fram så skall det ge snärtbas.
får du snärtbas av en 10/12" bas har du konstig delning på den..
OM du inte har 10" fram som midbas wink
Det beror dock hur du tänker dela dem?
att sätta en OA bas ?bak? skulle bara förstöra för dej.

15 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Hel vetenskap det där.. får hoppas det blir bättre med 6,5"orna börjar blir en ond cirkel det här vi bara ha mer mer mer! smile snyggt ljudbygge där föresten! kör du med 6,5"or till framsystemet? lite tråkigt att det inte finns utag för högtalare i framdörrarna =/ ger bättre ljudbild! får bli både och X) 

Tack för vädefulla tips! MVH/ Baffe

S.C.Street

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
29 februari 2008
Bygg en bättre låda till dina 15" basar och dela dom rätt så spelar dom garanterat som du vill ha det sen...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

6 851 Inlägg
29 februari 2008
Baffe skrev:
Hel vetenskap det där.. får hoppas det blir bättre med 6,5"orna börjar blir en ond cirkel det här vi bara ha mer mer mer! smile snyggt ljudbygge där föresten! kör du med 6,5"or till framsystemet? lite tråkigt att det inte finns utag för högtalare i framdörrarna =/ ger bättre ljudbild! får bli både och X) 

Tack för vädefulla tips! MVH/ Baffe

Jo, fast lösningen är inte att sätta in flera element i bilen, utan att börja i rätt ände.

Nja, jag har 3-vägs i saaben, 4" och diskant på org plats, 6½" i dörren.

huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2008
http://www.dls.se/files/601/1/R1070_FastCar.pdf

Nårdik länkar in ett brittiskt gammalt (2000, Fast Car) 6x9-test är DLS R1070 är med och tar hem storsegern wink

"DLS 1070 - £200

Like so many of the new breed of ovals, this is a 7x10in but fits in a 6x9in hole. The massive magnets are off ten inch subwoofers, even dwarfing the JL ones. These are not stretched sixes with oval edge flanges, these are sawn-off 10in subs. You gett pukka off-board crossovers that on shit on anything here for quality. Massively loud, big sound with lovely imaging, I even liked the smoky chrome plate chassis finish. Loveley, desirable, truly loud speakers.

Ratings: 100 watts nominal, 200 watts peak

Sound Quality: 10
Bass: 11
Biuld Quality: 10
Value: 10
Overall: 41"

Visst, ett gammalt test.. men kul läsning smile

Sök