3103
Sök

Wastegate för mer effekt?

1 131 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#1
Chippad bilen till ca 180hk på autotech igår å checkade nyss in BSR's chippning steg 2 då man får med en wastegate som verkar göra en hel del i hk.

Bilen e en Volvo 940 ltt å undrar om man ska köpa en sådan "wastegate" från bsr, eller har min bil redan har en intergrerad? har fått för mig att det är en extern som bsr säljer eller nått... om jag köper en sådan e det svårt att montera den och hur många hk ökar bilen med? (trovärdig siffra)

Även bra/dåligt för bilen? behöver man köpa något mer för att den ska gå bra med en sådan wastegate?


Meister
6 763 Inlägg
29 februari 2008
#2
Jag har för mig att de är något med wastegaten som skiljer mellan ltt och ftt så de kan nog ge en del effekt på en sån. Nu är jag inte så värst på volvo men jag har läst de rätt många gånger här big_smile


10 287 Inlägg
29 februari 2008
#3
Det du far efter är en wastegateklocka, inte en wastegate. Wastegaten är integrerad i avgashuset på din turbo och det finns ingen anledning vid så låga effekter att byta till en extern wastegate.
Hårdare wastegateklocka - som på en FTT - gör att du får ett stabilare laddtryck och en wastegate som klarar av att öppna fullt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Det du far efter är en wastegateklocka, inte en wastegate. Wastegaten är integrerad i avgashuset på din turbo och det finns ingen anledning vid så låga effekter att byta till en extern wastegate.
Hårdare wastegateklocka - som på en FTT - gör att du får ett stabilare laddtryck och en wastegate som klarar av att öppna fullt.

/Göran

A tack, fick precis reda på detta.. Får man ut mer hästar ur motorn med en hårdare wastegateklocka? har ca 180hk nu, med en sådan klocka hur mkt kan man ränka med då?


1 Inlägg
9 mars 2008
#5
Enklaste är att byta från original tryckklocka till en FTT klocka så får du 165hk utan någon annan mod. Vet inte vad du gjort med din bil, men enbart med chip mappar du bara om sprutet utan någon större effektvinst, det är turbotrycket du måste höja för att släppa lös hästarna.

1 131 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#6
gixxer2 skrev:
Enklaste är att byta från original tryckklocka till en FTT klocka så får du 165hk utan någon annan mod. Vet inte vad du gjort med din bil, men enbart med chip mappar du bara om sprutet utan någon större effektvinst, det är turbotrycket du måste höja för att släppa lös hästarna.

chippad och vridit upp laddet, så laddar la en 0.8 kanske? men har inte orkar dra in laddtrycksmätarn, men ska vrida upp den till 0.85/0.9 när jag fått in mätarn i bilen.
Ja fundera på en sådan klocka, men tror jag skippar det och köper en större turbo istället, känns bättre=)


38 Inlägg
9 mars 2008
#7
har sj en 940 ltt som jag laddar 1.8 bar med och allt funkar men då har jag enbart chippat och bränsleregulator uppställt till 7 bar på fullt med orig pump, laddtrycket fick jag upp genom att montera en pysventil. den tar mig till jobbet varge dag å funkar fint

Eller det skiter väl jag i

38 Inlägg
9 mars 2008
#8
har sj en 940 ltt som jag laddar 1.8 bar med och allt funkar men då har jag enbart chippat och bränsleregulator uppställt till 7 bar på fullt med orig pump, laddtrycket fick jag upp genom att montera en pysventil. den tar mig till jobbet varge dag å funkar fint

Eller det skiter väl jag i

1 661 Inlägg
10 mars 2008
#9
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Avstängd
15 Inlägg
10 mars 2008
#10
vill du ha hästar ska du sätta ett T-kors på wastegateslangen. bara köp en slangbit och ett T-kors. sen rycker du slangen nere vid wastegaten, kopplar på T-korset och den nya slangbiten sätter du ju då mellan T-korset och wastegaten (så kan du återställa det när du vill). höjer laddet med ca 0.2 - 0.3 bar. garanterat märkbar effekt och inte jätteelakt mot motorn. vet en som körde sin 940 3 mil tur&retur till jobbet varje dag i ett år med detta "trim".


Avstängd
15 Inlägg
10 mars 2008
#11
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

0,4 har en 940 ltt original.


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#12
Jag skulle vilja se spridarbilden om du matar 7 bar (om du nu hade spridare eller om det va slang direkt in) Orginal har du 3 bars bränsletryck och spridaren är inte gjorda för mer än det. Har man en felaktig spridarbild så kommer luften och bränslet inte att blanda sig som det ska och då kommer du få en sämre förbränning samt bensin ut i avgasröret/grenröret. 1,8 bars ladd är riktigt mycket och är inget som en motor med orginal komp klarar av. Speciellt inte om inte tändningen är backad något sjukt, om tändingen är backad så mycket på en motor med standardkam och inte regleras med varvtalet så kommer motorn ha så sjukt dåligt bottenvrid samt vavvillighet. Prova en annan laddtycksmätare eller något så kanske du kommer närmre verkligeheten om du har ca 4 bars bränsletryck och 0.8bar ladd. Mvh Kim

BMW-tok

38 Inlägg
10 mars 2008
#13
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

Eller det skiter väl jag i

10 287 Inlägg
10 mars 2008
#14
Jag kan nog tro dig i sak. Men det är helt hjärndött att köra med 7 bars sopptryck och ladda 1.8 bar med det som du har i din bil.

/Göran

hbdesign skrev:
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#15
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

blir ny turbo i maj ev tidigare undra vad man kan vrida upp laddet till när bara e chippad? 0.5? Ok d¨var du nog inte rätt person att fråga med tanke på att den laddar 0.75 nu å funkar skitbra... att vrida upp till 0.9 ska vara helt ok så a.. 0.2org? a vi säger så.. skulle vara intressant om du har dessa siffror på papper eller om du bara chansar dig fram isf är detta fel tråd...

mvh


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#16
Bara att ladda på. Själv tycker jag att det är skitkul att byta motor..

BMW-tok

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#17
BMWKimmo skrev:
Bara att ladda på. Själv tycker jag att det är skitkul att byta motor..

ett ladd på 0.9 e helt ok på min bil?
kul ja, men d kostar=)


1 661 Inlägg
10 mars 2008
#18
Rigg0 skrev:
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

blir ny turbo i maj ev tidigare undra vad man kan vrida upp laddet till när bara e chippad? 0.5? Ok d¨var du nog inte rätt person att fråga med tanke på att den laddar 0.75 nu å funkar skitbra... att vrida upp till 0.9 ska vara helt ok så a.. 0.2org? a vi säger så.. skulle vara intressant om du har dessa siffror på papper eller om du bara chansar dig fram isf är detta fel tråd...

mvh

Trodde det var en lättryckturbo? jag har fulltryck och laddar 0.6 bar org. Du pratar om att chippa och vrida upp och grejja? Vad tror du dem gör i en chippning som ger effekt? Jo dem höjjer laddet, så backar dem tändningen litegrann. Om du ska "vrida" upp laddet så menar du med en pysventil eller? Ett problem när du höjjer laddet är att du tappar marginaler och enkelt kan spika motorn eftersom den inte pyttsar in nog med bränsle. ska du göra dett hyffsat seriöst ska du ha laddtrycksstyrning och en bra BTR eller större spridare gärna ihop med en Bränslestyrning. Eller gör du som han i tråden och kör med 7bars bränsle och 1.8bars ladd men jag har svårt att tro att detta funkar, eller att ltt klarar sådant ladd.

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#19
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

blir ny turbo i maj ev tidigare undra vad man kan vrida upp laddet till när bara e chippad? 0.5? Ok d¨var du nog inte rätt person att fråga med tanke på att den laddar 0.75 nu å funkar skitbra... att vrida upp till 0.9 ska vara helt ok så a.. 0.2org? a vi säger så.. skulle vara intressant om du har dessa siffror på papper eller om du bara chansar dig fram isf är detta fel tråd...

mvh

Trodde det var en lättryckturbo? jag har fulltryck och laddar 0.6 bar org. Du pratar om att chippa och vrida upp och grejja? Vad tror du dem gör i en chippning som ger effekt? Jo dem höjjer laddet, så backar dem tändningen litegrann. Om du ska "vrida" upp laddet så menar du med en pysventil eller? Ett problem när du höjjer laddet är att du tappar marginaler och enkelt kan spika motorn eftersom den inte pyttsar in nog med bränsle. ska du göra dett hyffsat seriöst ska du ha laddtrycksstyrning och en bra BTR eller större spridare gärna ihop med en Bränslestyrning. Eller gör du som han i tråden och kör med 7bars bränsle och 1.8bars ladd men jag har svårt att tro att detta funkar, eller att ltt klarar sådant ladd.

ltt ja, frågan var hur mkt jag kan vrida upp laddet innan det e risk för att den spikar å går skit? läs hela tråden innan du skriver nått
mvh


1 661 Inlägg
10 mars 2008
#20
Rigg0 skrev:
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:

blir ny turbo i maj ev tidigare undra vad man kan vrida upp laddet till när bara e chippad? 0.5? Ok d¨var du nog inte rätt person att fråga med tanke på att den laddar 0.75 nu å funkar skitbra... att vrida upp till 0.9 ska vara helt ok så a.. 0.2org? a vi säger så.. skulle vara intressant om du har dessa siffror på papper eller om du bara chansar dig fram isf är detta fel tråd...

mvh

Trodde det var en lättryckturbo? jag har fulltryck och laddar 0.6 bar org. Du pratar om att chippa och vrida upp och grejja? Vad tror du dem gör i en chippning som ger effekt? Jo dem höjjer laddet, så backar dem tändningen litegrann. Om du ska "vrida" upp laddet så menar du med en pysventil eller? Ett problem när du höjjer laddet är att du tappar marginaler och enkelt kan spika motorn eftersom den inte pyttsar in nog med bränsle. ska du göra dett hyffsat seriöst ska du ha laddtrycksstyrning och en bra BTR eller större spridare gärna ihop med en Bränslestyrning. Eller gör du som han i tråden och kör med 7bars bränsle och 1.8bars ladd men jag har svårt att tro att detta funkar, eller att ltt klarar sådant ladd.

ltt ja, frågan var hur mkt jag kan vrida upp laddet innan det e risk för att den spikar å går skit? läs hela tråden innan du skriver nått
mvh

Jo, jag har läst tråden och den handlade om att du skulle byta WG-klocka.


Sök