3119
Sök

Wastegate för mer effekt?

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
#21
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Om du sätter dit en större turbo fast har samma laddtryck blir det skillnad. pga den större turbon pumpar in mera luftmassa. så automatiskt kommer det in mer luft i motorn och styrdonet kan mata på mer bränsle (om den är anpassad för det vill säga) Så om du sätter dit en större turbo så bör du mappa bilen efter den turboms spec. men du som har volvon verkar ju inte veta varken a eller b när det gäller turbo motorer så jag skulle nog skippa helt att meka ifall jag va du. menar inget illa med det kan ju sluta dyrt om du inte vet vad du håller på med. "hur många hk får jag av att montera denna WG" säger en del.


1 688 Inlägg
10 mars 2008
#22
Vad kör du för kolvar och stakar när du laddar 1.8 bar? Det är j*vligt högt ladd smile
Orginal stakar gillar inte mer än 1.3 bar innan dom börjar vika sig?,  samt en 13t/13g (eller vad den nu heter) som sitter på 940ftt lär bara pumpa gött me varmluft om du stressar den att trycka på 1.8 bar....
Mycket ladd, lite effekt, tragiskt hmm

Sharky skrev:
Det du far efter är en wastegateklocka, inte en wastegate. Wastegaten är integrerad i avgashuset på din turbo och det finns ingen anledning vid så låga effekter att byta till en extern wastegate.
Hårdare wastegateklocka - som på en FTT - gör att du får ett stabilare laddtryck och en wastegate som klarar av att öppna fullt.

/Göran

Du menar en wastegate som klarar att hålla tätt? En öppen ger ingen bra effekt wink


hbdesign skrev:
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

Vart är filmen? Den när ni kör på snö? Låter inte som den går som med 1.8 bars ladd där, hade för övrigt gått lika bra med en 940 gl med 116 döda...

Det är inte så att din laddtrycksmätare visar 18 psi som du läser som 1.8 bar?
Vilket i bar är 1.26.
Senast redigerat av Losgard (10 mars 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#23
Med orginalturbo och orginal grenrör lär man dessutom få högre avgasmottryck än laddtryck. Det är inte speciellt optimalt om det är effekt man är ure efter. Men det är klart ska man sladda runt korvkiosken och dumpa högt så kanske det är viktigare med mycket ladd än hållbahet och effekt!

BMW-tok

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#24
fish skrev:
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Om du sätter dit en större turbo fast har samma laddtryck blir det skillnad. pga den större turbon pumpar in mera luftmassa. så automatiskt kommer det in mer luft i motorn och styrdonet kan mata på mer bränsle (om den är anpassad för det vill säga) Så om du sätter dit en större turbo så bör du mappa bilen efter den turboms spec. men du som har volvon verkar ju inte veta varken a eller b när det gäller turbo motorer så jag skulle nog skippa helt att meka ifall jag va du. menar inget illa med det kan ju sluta dyrt om du inte vet vad du håller på med. "hur många hk får jag av att montera denna WG" säger en del.

haha shit asså.. skit'it! kmr köpa en större turbo, men ska vrida upp laddet på den jag har nu, då var det löst! smile
Dyrt? beror på vad som e dyrt för dig?! Kmr nog undan med ett par tusen max 5 för turbo och installation(genom kontakter) sen kmr man juh få byta en hel del till med tanke på vad jag siktar på

men tack ändå


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#25
Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade? Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika.

Lite kan man ju höja laddet men man ska vara försiktig med sådant.

BMW-tok

wescrape
65 Inlägg
10 mars 2008
#26
Ett tips. läs en bok om hur turbon,bränsle funkar. själv e jag kass på turbo. men e man kass ska man inte ens ge sig in på det om man inte läser först och provar försiktigt sen. pysventil kan man glömma. inte bra på något sett det är bara en snål lösning. hoppas det går bra. / J

Allfixare
1 475 Inlägg
10 mars 2008
#27
RiggO: Det jag menade med dyrt va inte grejjerna. utan raset som blir när du spikat sönder motorn pga att du ökat laddtrycket utan att ge mer bränsle och ändrad tändkurva. Jag har hållt på en del med chiptrimning så jag vet vad jag snackar om. men gör som du vill.

BMW Kimmo: Då du har en större turbo fast med samma tryck så pumpar den större turbon en större mängd luft = mer syre. Om du kompenserar detta med mer bränsle (Läs, rätt mappat inkl ändrad tändkurva) så får du mer effekt. alltså liten turbo mindre mängd luft = mindre effekt än Stor turbo mera luftmassa.
Senast redigerat av fish (10 mars 2008)


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#28
Med ett högre flöde i ett slutet system får du högre tryck. Fattar inte hur du får ihop det..

BMW-tok

1 661 Inlägg
10 mars 2008
#29
fish skrev:
RiggO: Det jag menade med dyrt va inte grejjerna. utan raset som blir när du spikat sönder motorn pga att du ökat laddtrycket utan att ge mer bränsle och ändrad tändkurva. Jag har hållt på en del med chiptrimning så jag vet vad jag snackar om. men gör som du vill.

BMW Kimmo: Då du har en större turbo fast med samma tryck så pumpar den större turbon en större mängd luft = mer syre. Om du kompenserar detta med mer bränsle (Läs, rätt mappat inkl ändrad tändkurva) så får du mer effekt. alltså liten turbo mindre mängd luft = mindre effekt än Stor turbo mera luftmassa.

??? Om du har samma tryck så spelar det ingen roll om du har världens största turbo eller världens minsta i ett slutet system. Tryck = mängd syre

så som jag sade i början av tråden; att byta turbo och köra samma ladd som innan är helt meningslöst. ända anledningen att byta turbo är för att den du har inte klarar leverera trycket. Som BMWkimmo säger så får man högre temp om turbon är för liten vilket ger mindre syre om man inte har tillräcklig laddluftkylning.

4 001 Inlägg
10 mars 2008
#30
lite grundlägande regler om tryck/flöde/motstånd... här tillämpas Ohms lag densamma som inom el.

U=flöde
I=tryck
R=motstånd

I*R=U
U/I=R
U/R=I

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 004 Inlägg
10 mars 2008
#31
ett jävla tjat om höga laddtryck.... det bevisar ju mest att toppen flödar dåligt:)....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#32
BMWKimmo skrev:
Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade? Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika.

Lite kan man ju höja laddet men man ska vara försiktig med sådant.

"sen kmr man juh få byta en hel del till"
gör man det rätt från början så minskar juh förutsättningarna för en kass motor


1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#33
fish skrev:
RiggO: Det jag menade med dyrt va inte grejjerna. utan raset som blir när du spikat sönder motorn pga att du ökat laddtrycket utan att ge mer bränsle och ändrad tändkurva. Jag har hållt på en del med chiptrimning så jag vet vad jag snackar om. men gör som du vill.

BMW Kimmo: Då du har en större turbo fast med samma tryck så pumpar den större turbon en större mängd luft = mer syre. Om du kompenserar detta med mer bränsle (Läs, rätt mappat inkl ändrad tändkurva) så får du mer effekt. alltså liten turbo mindre mängd luft = mindre effekt än Stor turbo mera luftmassa.

det var därför jag fråga om hur mkt man kan höja laddet innan det börjar bli skit på min bil? inte vfr man höjer laddet mm..
fick dock aldrig något svar?!...men men

kmr bli ny/större turbo och diverse annat som behövs, intercooler andra spridare osv..


1 661 Inlägg
10 mars 2008
#34
Rigg0 skrev:
BMWKimmo skrev:
Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade? Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika.

Lite kan man ju höja laddet men man ska vara försiktig med sådant.

"sen kmr man juh få byta en hel del till"
gör man det rätt från början så minskar juh förutsättningarna för en kass motor

ja just det, det blir en sjukt mängd med grejjor som skall göra om det ska vara ordentligt gjort.
Jag har aldrig sagt att jag gjort mkt med min bil t ex men det är en hel del mer än vad man trodde skulle krävas för den effekten jag har.

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#35
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:
BMWKimmo skrev:
Jag fattar dock inte hur du ska få in mer Luftmassa bara för att du byter turbo om du har samma lufttryck. Isåfall genom att inte den komprimerade luften blir lika varm om det va det du menade? Det gör nog inte så stor skillnad. Sätt bara dit en större intercooler om du inte ska ladda överdrivet mycket. Ska man stoppa in mer syre så behöver man mer (Läs rätt mängd) bränsle. För att du skall kunna kontrollera det högre trycket när gasblandningen komprimeras behöver du backa tändningen annars kommer motorn att spika.

Lite kan man ju höja laddet men man ska vara försiktig med sådant.

"sen kmr man juh få byta en hel del till"
gör man det rätt från början så minskar juh förutsättningarna för en kass motor

ja just det, det blir en sjukt mängd med grejjor som skall göra om det ska vara ordentligt gjort.
Jag har aldrig sagt att jag gjort mkt med min bil t ex men det är en hel del mer än vad man trodde skulle krävas för den effekten jag har.

kmr bli ett seriöst bygge och det kmr kosta en hel del, men kmr allt gå som det ska så är pengar inget problem. Sen När jag tröttnat på den, svårt att sälja en trimmad bil för en bra peng?


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#36
Jo, när man har byggt en motor så vet man.. Men enligt Fich så kan jag förmodligen skaffa en turbo från en stritsvagn och få några hästar mer..

BMW-tok

1 661 Inlägg
10 mars 2008
#37
Rigg0 skrev:
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:

"sen kmr man juh få byta en hel del till"
gör man det rätt från början så minskar juh förutsättningarna för en kass motor

ja just det, det blir en sjukt mängd med grejjor som skall göra om det ska vara ordentligt gjort.
Jag har aldrig sagt att jag gjort mkt med min bil t ex men det är en hel del mer än vad man trodde skulle krävas för den effekten jag har.

kmr bli ett seriöst bygge och det kmr kosta en hel del, men kmr allt gå som det ska så är pengar inget problem. Sen När jag tröttnat på den, svårt att sälja en trimmad bil för en bra peng?

Det låter ju bra, men om pengar inte är nåt problem kan du väl välja en roligare bil med mer effekt från början?
japp, du kommer aldrig att få igen vad du lägger och du kommer få färre spekulanter också. Då handlar det om att hitta rätt köpare.
Annars får du återställa bilen till org och sälja trimmet löst. Det lönar sig nog.

1 131 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#38
Hardjim skrev:
Rigg0 skrev:
Hardjim skrev:

ja just det, det blir en sjukt mängd med grejjor som skall göra om det ska vara ordentligt gjort.
Jag har aldrig sagt att jag gjort mkt med min bil t ex men det är en hel del mer än vad man trodde skulle krävas för den effekten jag har.

kmr bli ett seriöst bygge och det kmr kosta en hel del, men kmr allt gå som det ska så är pengar inget problem. Sen När jag tröttnat på den, svårt att sälja en trimmad bil för en bra peng?

Det låter ju bra, men om pengar inte är nåt problem kan du väl välja en roligare bil med mer effekt från början?
japp, du kommer aldrig att få igen vad du lägger och du kommer få färre spekulanter också. Då handlar det om att hitta rätt köpare.
Annars får du återställa bilen till org och sälja trimmet löst. Det lönar sig nog.

De va juh lustigt... trodde du förstod va jag ville få fram men ack
a precis ja ante det


Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#39
Läs sidan 4
Senast redigerat av BMWKimmo (10 mars 2008)

BMW-tok

1 661 Inlägg
10 mars 2008
#40
fish skrev:
verkar ju inte vara nån idé att försöka förklara för er som inte vet vad ni snackar om... du får ju inte ett högre tryck än vad WG/programvara är inställd till att ge OM du inte bonnmeckar å micklar dit en "pysventil" för att lura WG,en.. Nog sagt om detta för min del... Hoppas att allt löser sig för din del.

Jo det får du om du gör det seriöst. Antingen med ny styrbox eller en riktigt laddtrycksstyrning. Den lurar inte WG utan styr den helt själv och den har egen puck och solenoid.
Vem är det du menar som inte vet vad dem snacka om?
Du verkar iallfall inte ha trimmat turbobilar. Och så verkar du tro att större turbo ger mer effekt trots samma laddtryck.


Sök