2279
Sök

Modifiera kardanaxel (cv-knut)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Detta är väl egentligen inte helt rätt forum för sånt här men provar iaf... Jag skulle behöva modifiera bakre kardan på min blazer, bakaxeln är upptiltad för att få mindre vinkel på bakre knutkorset. (i samband med monterad höjningssats) Detta orsakar därmed vibrationer i bilen på grund av olika vinklar på knutarna. Skulle därför behöva byta övre knuten till en så kallad cv-knut eller dubbelknut. Nån som vet någon i sverige som säljer såna kardanaxlar eller eventuellt modifierar/tillverkar?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

288 Inlägg
29 februari 2008
Har en till Cherokee till salu för 500:- Finns söder om Borås

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
Tvivlar på att en sån passar på min bil. o sen tror jag att knutkorsen är klenare på den, håller inte till min motor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

288 Inlägg
1 mars 2008
passar gör den inte, men går ju bygga om,  men kolla vilken storlek du har på dina knutar och kolla sen Cherokee -93 med 4,0 och jämför. Sen finns det ett gäng övergångskors att köpa, bland annat såna som har cheva på på två av kopparna och jeep på de andra två. Svea kardan nånting i Tokholm gör kardanaxlar, men då få du ta men hela spargrisen, för de kostar.

Och sen beror det inte på din motor om de håller, det beror på fästet mot backen i kombination med utväxlingi axeln. Större däck ger större belastning på knutar.

24 Inlägg
26 juni 2011
Du kan inte ha en dubbelknut och en vanlig, de måste alltid användas i par. Eller om du han en vanlig i varje ände, och en dubbelknut i mitten.
GKN.se tillverkar knutarna till de flesta kardanrörsfirmor.

Sök