3612
Sök

fråga om optima yellow top

Evolution
1 627 Inlägg
3 mars 2008
jag kör ett tudor maxxima dom funkar ochså riktigt bra

Fäll ner pungen och landa

1 050 Inlägg
3 mars 2008
Karlzzon The One skrev:
jag kör ett tudor maxxima dom funkar ochså riktigt bra

Yes, det är väl ungefär samma uppbyggnad som Optimat. big_smile hur mkt kostar Maxximat?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

948 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
TobbeTT skrev:
Ja ja tack för alla svar smile och lättast är väl att som sagt att klippa dom och pressa/skruva dit nya

Vad har du för batteriladdare? Det funkar inte med Mackladdare till Optimat. Det skall vara en primärswitchad laddare av god kvalite'
Typ: Optimas egna originalladdare eller Ctek 3600.
Annars kan du förstöra Optimat redan vid 1.a laddningen.

Laddare? hm jadu nån gammal laddare hemma vet inte vad det är för märke nån med switch normal och snabb laddning och för 6 eller 12 volt om det nu sa något roll
men vet att brorsan har en riktigt laddare men dum fråga måste man ladda upp ett nytt batteri när man köper det och sen använda det i bilen? och vad exakt menas med primärswitchad laddare?
och det batteriet jag har i är ett Banner batteri jag köpte nytt för ja 4-5 år sen och det tyckte det verka bli dåligt för vet när jag skulle ställa av bilen och in i garaget(nu i höstas) så starta den inte pga av dåligt batteri iof så kunde det ha varit dåligt laddrelä (dock bytt det nu)
Senast redigerat av TobbeTT (3 mars 2008)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 050 Inlägg
3 mars 2008
TobbeTT skrev:
E-30 skrev:
TobbeTT skrev:
Ja ja tack för alla svar smile och lättast är väl att som sagt att klippa dom och pressa/skruva dit nya

Vad har du för batteriladdare? Det funkar inte med Mackladdare till Optimat. Det skall vara en primärswitchad laddare av god kvalite'
Typ: Optimas egna originalladdare eller Ctek 3600.
Annars kan du förstöra Optimat redan vid 1.a laddningen.

Laddare? hm jadu nån gammal laddare hemma vet inte vad det är för märke nån med switch normal och snabb laddning och för 6 eller 12 volt om det nu sa något roll
men vet att brorsan har en riktigt laddare men dum fråga måste man ladda upp ett nytt batteri när man köper det och sen använda det i bilen? och vad exakt menas med primärswitchad laddare?
och det batteriet jag har i är ett Banner batteri jag köpte nytt för ja 4-5 år sen och det tyckte det verka bli dåligt för vet när jag skulle ställa av bilen och in i garaget(nu i höstas) så starta den inte pga av dåligt batteri iof så kunde det ha varit dåligt laddrelä (dock bytt det nu)

Ett nytt batteri behöver normalt ej laddas. Dock så behöver batteriet (optima) underhållsladdas med jämna mellanrum, lite beroende på hur mkt du tömmer det i förhållande till laddningen från generatorn.
Du sparar på generatorn om du underhållsladdar, då & då. Mät batteriets laddningskapacitet när du har spelat mycket och länge. Kan väl vara dags att ladda när det kommer nedåt: 12,40 volt, då är det ungefär halvladdat.

Undvik billiga mackladdare, då de EJ slår ifrån när batteriet är fulladdat. Dessa laddare kokar ofta batteriet torrt, om det lämnas helt utan kontroll. Dessutom brukar de ladda med mkt varierande spänning.

21 761 Inlägg
3 mars 2008
Slejpner skrev:
ett optimas enda svaghet e om det får en laddspening på över 15v så e det bara att slänga det men anars så e det ett juvligt batteri

Det tål laddspänning över 15V, enligt specen så kan det snabbladdas med upp till 15,6V och obegränsad ström så länge som temperaturen inuti batteriet inte överstiger +50 grader. Men som med alla batterier så bör man inte hålla på att snabbladda stup i kvarten, det mår inga batterier bra av.

Kan tilläggas att alla AGM batterier, inte bara Optima alltså, mår dåligt av en laddspänning på över 15V ett långt tag eller många gånger.

Sedan angående C-TEK så ger inte MSX 7000 en automatisk boostladdning om man inte själv väljer detta läge, det står i manualen som jag har framför mig på bordet.

Angående MSX 25000 så har den också ett separat läge där man själv kan välja om det ska göra en boostladdning, men till skillnad från MSX 7000 så finns boostladdningen även med i den normala laddningsläget.

Men...observera...det är bara om batteriet är djupurladdat, när laddaren slås igång, som boostladdningen sätter igång. Om batteriet bara är delvis urladdat, tex 12,3V eller liknande, så kommer laddaren inte att boostladda automatiskt.

854 Inlägg
3 mars 2008
Vad är värt att betala för ett optima yellow och vart kan man köpa dom?

1 050 Inlägg
3 mars 2008
Drönirettab skrev:
Slejpner skrev:
ett optimas enda svaghet e om det får en laddspening på över 15v så e det bara att slänga det men anars så e det ett juvligt batteri

Det tål laddspänning över 15V, enligt specen så kan det snabbladdas med upp till 15,6V och obegränsad ström så länge som temperaturen inuti batteriet inte överstiger +50 grader. Men som med alla batterier så bör man inte hålla på att snabbladda stup i kvarten, det mår inga batterier bra av.

Kan tilläggas att alla AGM batterier, inte bara Optima alltså, mår dåligt av en laddspänning på över 15V ett långt tag eller många gånger.

Sedan angående C-TEK så ger inte MSX 7000 en automatisk boostladdning om man inte själv väljer detta läge, det står i manualen som jag har framför mig på bordet.

Angående MSX 25000 så har den också ett separat läge där man själv kan välja om det ska göra en boostladdning, men till skillnad från MSX 7000 så finns boostladdningen även med i den normala laddningsläget.

Men...observera...det är bara om batteriet är djupurladdat, när laddaren slås igång, som boostladdningen sätter igång. Om batteriet bara är delvis urladdat, tex 12,3V eller liknande, så kommer laddaren inte att boostladda automatiskt.

Från ett av de 1;a inläggen i tråden.

Ctek laddarna som "boostar automatiskt" är följande modeller: MSX-7000 samt den största 25000. Här finns det verkligen anledning att se upp. Boostningen sker automatiskt när man väljer den "högsta laddspänningen". Vill minnas att det är 14,6v.

21 761 Inlägg
3 mars 2008
Jag har haft MSX 7000 inkopplad till ett batteri som har haft runt 12,3-12,4V vilospänning, laddaren har aldrig boostladdat i 14,7V läget.

Kan det kanske ha varit lite olika funktioner på olika årgångar eller så?

21 761 Inlägg
3 mars 2008
Xoff skrev:
Vad e det för skillnad mellan Optima YT och RT?

YT är gjort för att tåla djupa urladdningar, räknas som ett "dual purpose" (dvs passar både som startbatteri och djupcyklingsbatteri). RT är ett renodlat startbatteri och är inte gjort för att tåla djupa urladdningar.

1 050 Inlägg
3 mars 2008
Drönirettab skrev:
Jag har haft MSX 7000 inkopplad till ett batteri som har haft runt 12,3-12,4V vilospänning, laddaren har aldrig boostladdat i 14,7V läget.

Kan det kanske ha varit lite olika funktioner på olika årgångar eller så?

När jag laddade mitt Optima YT med högsta spänningen 14,7v, så boostade laddaren alltid automatisk i slutfasen, vill minnas att den boostade i flera timmar? Tillverkare Optima i USA varnade tom för explosionsrisken. Använder man boostningen på något av Optimas batterier, så uteblir omg fabriksgarantin. Allt enl högsta hönset hos Optima i USA. (kommer inte ihåg vad gubbfaan hette? men han var visst polare med Ctek Börje Maleus) big_smile

Edit: Maleus kanske kom på till slut, hur farligt det är med boostningen. Den funktionen
kanske är borttagen på ditt ex av 7000.
Senast redigerat av E-30 (3 mars 2008)

21 761 Inlägg
3 mars 2008
Enligt manualen så ger laddaren en kontinuerlig ström på 1,5A tills spänningen har nått 16V, då sänks strömmen så att spänningen inte överstiger 16V. Den fasen körs i 4 timmar, sedan går laddaren tillbaka till normal pulsladdning (underhåll).

Manualen till min MSX 7000 är skriven 2002-10-10.

Kan tänka mig att garantin utgår på AGM batterier hos alla tillverkare om man boostar med den spänningen, rimligtvis är det så smile. Vill förresten minnas att vätskeförlusten uppgick till ca 4mg på ett YT vid boostladdningsfasen, det är inte så mycket förstås men gör man det där många gånger så är det inte bra. Håller med.

956 Inlägg
4 mars 2008
Kmarcus skrev:
Vad är värt att betala för ett optima yellow och vart kan man köpa dom?

Jag beställde mitt optima yt batteri  i tisdagskväll för en vecka sen från rindab.se
Kostade 2400 kr med frakt och jag fick det på torsdag morgon..Hemkört till dörren..

eldus veldus

854 Inlägg
4 mars 2008
Okej, jag har beställt ett nu. Pratade med en säljare på Batterigubben i norrköping som sa att om man ska få ut absolut max av batteriet så ska man använda Optimas egna laddare, c-tek laddarna fungerade men man fick tydligen inte ut den sista toppen. Har en billig c-tek sen innan men beställde en Optima ut i fall att. Var detta bara "säljarsnack" eller finns det någon sanning i det?

21 761 Inlägg
4 mars 2008
Kan nog vara så att det stämmer, men jag tror dock inte att det är en märkbar skillnad för "svensson". Möjligen när man använder ett YT i djupcyklingsanordningar, där det kontinuerligt urladdas mycket, då blir det nog skillnad i hur många urladdningar det tål innan det kastar in handduken.

Ganska många brukar använda C-TEK i bilstereosammanhang och de har inga speciella problem med den laddaren vad jag vet. Fast det är ju rimligtvis ingen nackdel att köra med Optimas egen laddare, om någon ska veta hur deras batteri ska laddas så är det ju de själva.

1 050 Inlägg
4 mars 2008
Drönirettab skrev:
Kan nog vara så att det stämmer, men jag tror dock inte att det är en märkbar skillnad för "svensson". Möjligen när man använder ett YT i djupcyklingsanordningar, där det kontinuerligt urladdas mycket, då blir det nog skillnad i hur många urladdningar det tål innan det kastar in handduken.

Ganska många brukar använda C-TEK i bilstereosammanhang och de har inga speciella problem med den laddaren vad jag vet. Fast det är ju rimligtvis ingen nackdel att köra med Optimas egen laddare, om någon ska veta hur deras batteri ska laddas så är det ju de själva.

För några år sedan köpte jag en original Optima laddare, den som var avsedd just till Yellow top. (finns även till Red top) det visade sig dock att Optimaladdaren (förövrigt tillverkad av Ctek) att den var helt oduglig. Den boostladdade med 15,4 volt helt okontrollerat under flera timmars tid. Det hela slutade med att Ctek löste in den. Den absolut bästa laddaren du kan använda till ditt Optima YT är Ctek 3600. Jag har själv provat samtliga ctek laddare under flera års tid.

Trodde dock ej att Optimaladdaren fortfarande fanns kvar. Har du bild på den? Vill minnas att Optimaladdaren även hette typ: Coulumby (någonting?) big_smile

Här finns gammal info om optimaladdaren.
http://www.bilsport.se/news.php?id=33750
Senast redigerat av E-30 (4 mars 2008)

854 Inlägg
4 mars 2008
Okej, låter ju som dåligt investerade pengar i så fall...
Fast om det var länge sen så kanske det finns någon ny? (8 år sedan artikeln skrevs)
Nej, beställdes idag och jag vet inte när jag får grejerna. Åker bort på torsdag i 2 veckor så i värsta fall blir det när jag kommer hem om ingen annan nappar.
Senast redigerat av Kmarcus (5 mars 2008)

854 Inlägg
4 mars 2008
Kollade i garaget nu på ctek-laddaren, vi hade en zafir 90. Har inte kollat vad som skiljer men dom kostar ungefär lika mycket (600). Är den bra eller dålig?

130 Inlägg
4 mars 2008
får man fråga vad du fick betala för batteriet på batteri gubben.... har de bra pris?
(bor i närheten, så vore trevligt)

1 050 Inlägg
5 mars 2008
Kmarcus skrev:
Kollade i garaget nu på ctek-laddaren, vi hade en zafir 90. Har inte kollat vad som skiljer men dom kostar ungefär lika mycket (600). Är den bra eller dålig?

Enl uppgift från Ctek, så fungerar modellen Zafir utmärkt till Optima batterier, dock så ska den laddas med stjänläget 14,7v. se bif brux.

http://www.ctek.com/Manuals/Zafir_sv.pdf
Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)

Sök