Decibel skrev:
För att citera mig själv från en annan tråd...
Just polisen har tre olika prio på vad dom gör, ser liknande ut för ambulans och PHAT/akutbil samt räddningstjänst.
Vissa typer av bärgningsbilar får köra med blåljus enbart vid punkt 3 och i sällsynta fall 2. Göteborg har ett gäng bl.a för spårvägen, SL har liknande för deras bilar.
1 vanlig tjänsteutövning, kan vara patrullering (ingen Prio)
Här får man bryta mot enkelriktat, gågata, förbud till att svänga, bussfiler m.m. behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
(Ambulans/akutbil har detta som prio 3/4, t.ex. transport)
2 brådskande (Prio 2)
Allt i punkt 1 + Överskrida hastigheten, behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
3 Trängande (fara för person eller egendom) (Prio 1)
Allt i punkt 1 och 2 + stoppskylt, stoppljus, förbud för omkördning, heldraget och nåt mer jag inte minns.
Behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)
Dessa tre lägen bestämmer föraren helt själv vad som gäller (förutom ambulans/akutbil, där bestämmer SOS enligt Svenskt Index för akutmedicinsk larmmottagning, föraren kan själv ändra en Prio2 till Prio1, men aldrig neråt), i Trängande lägen gäller iakttagande av särskild försiktighet.
Ljus/Ljud är till för att påkalla fri väg och synas/höras av andra trafikanter och göra dessa uppmärksamma på att få komma fram, inget annat.
Varför man kör utan kan vara känsliga lägen, t.ex. självmordsförsök så vill man varken synas eller höras på väg fram eller dra med sig nyfiket folk.
Reserverar mig för ev. felaktigheter, lagen gällande detta ändras till och från, sen finns det lokala föreskrifter vad som gäller vid så kallad "priokörning", kan skilja sig, ibland står det t.ex. att Prio1 måste köras med minst blåljus o.s.v. Skiljer sig mellan kommunerna.