3120
Sök

Ställa ladd tryck 945 LTT?

263 Inlägg
3 mars 2008
#21
lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

948 Inlägg
3 mars 2008
#22
Ricky skrev:
ja lånar tråden lite, är det farligt att köra med pysventil för att få upp laddet om man har chip, kan d skada motor, eller är det bäst att köra med tryckklocka å chip?

du får ett mer stabilare laddtryck med en riktig wg klocka dock bara vad jag hört inte testat själv dock så hade jag läckluft på min 940 och märkte ingen skillnad alls förutom att laddet öka ju mer belastning motorn fick så då monterade jag brickor istället

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#23
Norbro skrev:
lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Det går bra att göra så?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#24
TobbeTT skrev:
japp ju mer du kortat stången desto mer ladd.. muttern är för att *låsa* själva stången

Men stången blir inte kortare ju mer jag skruvar på muttern. Du har ingen bild? är väldigt efter;) Svårt att montera en WG från full turbo på ltt?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

948 Inlägg
4 mars 2008
#25
volvo_1987 skrev:
TobbeTT skrev:
japp ju mer du kortat stången desto mer ladd.. muttern är för att *låsa* själva stången

Men stången blir inte kortare ju mer jag skruvar på muttern. Du har ingen bild? är väldigt efter;) Svårt att montera en WG från full turbo på ltt?

lossa själva muttern nu så kan du skruva tillbaka själva stången.. nej det är det inte samma fästen

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#26
Har känt med fingrarn a under och hittar ingen mutter. hittar stången och någon liten metal tråd/ fjäder?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#27
Det är inte lättare att montera en pys ventil i stället då? Blir inte det samma sak?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

24 Inlägg
4 mars 2008
#28
gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!


1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#29
knut skrev:
gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!

Fyller väl samma funktion som en pys ventil va?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

279 Inlägg
4 mars 2008
#30
volvo_1987 skrev:
knut skrev:
gör som på bilden.. kostar 14 kronor ett sånt t-kors å går jätte bra å göra de.. kan ju börja me de å sen fortsätta om du vill ha mer mos sen!

Fyller väl samma funktion som en pys ventil va?

ja det gör det skillnaden är att med en pysventeil kan du strypa så du laddar mindre. hade sånt kors på min förut köpte ett som man använder till spolarvätske slangarna laddade med det 0,7 men då spikade det lite när jag gasade på 5:an men om jag växlade ner gick det bra.men nu har jag en riktig klocka istället. för jag tappade ladd på min på högre varv.

bränt gummi luktar kärlek

279 Inlägg
4 mars 2008
#31
men tycker du ska sattsa på en riktig klocka istälelt för då har du den sen. har en ligger om det kan vara intressant.

bränt gummi luktar kärlek

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#32
Vad vill du ha för den dÅ?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 867 Inlägg
4 mars 2008
#33
En lättare lösning på t-kors och slang-varianten är att sätta en slangklämma i änden på slangen istället för att hålla på och ändra på längden.
Börja med slangklämman helt hopskruvad(originaltryck) och släpp sedan mer och mer på den tills du uppnår önskat laddtryck. Fattigmans pysventil big_smile
Senast redigerat av Koop (4 mars 2008)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 675 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#34
Beställt en pys ventil från styling butiken precis;)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

76 Inlägg
3 november 2009
#35
Norbro skrev:
lite oljigt å fint men de får duga wink
http://www.garaget.org/gallery/archive/36134/271877_0s5kdl.jpg
den extra slangen du sätter på t-korset avgör laddtrycket, ju kortare slang desto mer ladd.. pröva dej fram, men börja nånstans runt 15-20 cm beroende på tjocklek på slangen.. mvh

Kommer in väldigt sent i denna tråd, sorry för det men har sökt runt lite på just det här ämnet och undrar nu bara.
Är det bara att klippa av slangen på mitten och trä på ett T-kors?

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
3 november 2009
#36
se till att fixa en turbomätare så kan du se om du har skenladd osv. har du inget chip och du inte rört bränslet något så ta det lugnt med laddet. bara ett råd.

Kör 940Sleeper

Besserwisser
263 Inlägg
3 november 2009
#37
1. Det är exakt samma fästen till tryckklockan på B230FK och B230FT. Alltså fungerar en tryckklocka från B230FT alldeles ypperligt på en B230FK.

2. Glöm pysventiler, t-kors och annan skit som folk skriver här. Det är alldeles för farligt. Pysventiler kan ge laddtryckspeakar som resulterar i en knackande motor. Att modifiera en orginal tryckklocka men att behålla samma fjäderkraft kan ge skenande laddtryck som resulterar i en knackande motor.

3. Köp en begagnad tryckklocka från en B230FT eller köp en ny från t.ex. BSR. De man köper nya hos diverse företag brukar i regel vara justerbara. Bör kosta under tusenlappen.

Och nu vet jag att en hel hög med 14-åriga "förståsigpåare" kommer uttala sig i ämnet, och påstå att motorn inte alls knackar och "jag har kört så i 30 år" etc etc. Till er vill jag bara fråga, hur vet ni att det inte knackar? Bara för att ni inte hör det? Bara för att det har fungerat på just eran motor?

Jag tycker att folk borde få varningar för att de ger dåliga rekommendationer.

EDIT:
Förresten, en annan sak. Tryckklockan på B230FK är inte alltid justerbar (i 99% av fallen är den inte det) så era råd om att skruva på stången är fel. Det går inte.
Senast redigerat av Siqqe (3 november 2009)



Sök