2943
Sök

angående skatt, försäkring och besiktning

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
http://i27.tinypic.com/5esx6t.jpg

Här står det, suddigt, men jag skriver det också, hade bara mobilen som kamera.

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ny besiktning måste utföras.
Utförs inte besiktningen senast 2007-12-19, inträder
körförbud (Besiktning gjord 2007-11-19)*

Besiktningen (efterkontroll) utförs till ett lägre pris och till och med
2008-01-21. Därefter krävs en ny besiktning till ordinarie pris.
Istället för efterkontroll hos bilprovningen kan ackrediterad
verkstad utföra reparation samt prova och intyga att bristerna
åtgärdats

Med andra ord, inget körförbud, bilen får framföras.
Detta var efter en besiktning som resulterade i 6st s.k. Tvåor.

ok, det står likadant på mitt gamla papper men så står det ju annorlunda på sidan som tkd_rille
länkade

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Muttley
3 mars 2008
TTTTT skrev:
dont worry....får du 2.or , så är det bara att köra med bilen. Se till att inställa dig till SBP inom en månad bara. Jag har aldrig hört talas om någon som har torskat för att dom åkt med tvåor på bilen under ombes perioden, hur i helvete ska en polis kunna bevisa att du inte är ute och provkör bilen för att testa att eventuella åtgärder på bilen fungerar.
Visst finns det paragrafryttare, men det är ju rena floskler.
Snuten kollar själva om skatten är betald, på mustangen har jag inte satt på ett enda skattemärke dom senaste 8 åren! har aldrig blivit stoppad, även fast dom har legat och slickat mina baklyktor.
Om du känner dig orolig så ha med dig kvittot på att skatten är betald, vill dom ge dig böter så är det bara att säga att lappen inte har kommit än.

de är så att jag har fått tillsägelse om detta, i med jag hade tvåor på en gammal bil var jag tvungen att köra hem direkt. så visst händer det.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Har du körförbud får bilen köras till Sbp eller direkt till verkstad, inte mer.
Tillfälliga brister är en annan sak, men du, om du håller dig till vad du tycker att du vet, och jag till vad jag känner att jag vet, så låter vi nån annan med lite kött på benen lägga sin kommentar, jag orkar inte dra detta längre, då vi tydligt satt ut våra tankar kring ämnet.

Jag har vart med om 5 st ombesiktningstillfällen inom ett år, och om det är så att man absolut inte för köra bilen mer än verkstad och sbp, borde inte t.ex. det ligga i besiktningsmännen ansvar att då kanske informera deras kunder om detta?
Jag har ofta hört, "grattis, du får köra en månad till"

vet du vad, svara inte, låt någon annan
Senast redigerat av DoWahDiddy (3 mars 2008)

Braaaaap?

Muttley
3 mars 2008
Mackanol skrev:
DoWahDiddy skrev:
http://i27.tinypic.com/5esx6t.jpg

Här står det, suddigt, men jag skriver det också, hade bara mobilen som kamera.

Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning.

Ny besiktning måste utföras.
Utförs inte besiktningen senast 2007-12-19, inträder
körförbud (Besiktning gjord 2007-11-19)*

Besiktningen (efterkontroll) utförs till ett lägre pris och till och med
2008-01-21. Därefter krävs en ny besiktning till ordinarie pris.
Istället för efterkontroll hos bilprovningen kan ackrediterad
verkstad utföra reparation samt prova och intyga att bristerna
åtgärdats

Med andra ord, inget körförbud, bilen får framföras.
Detta var efter en besiktning som resulterade i 6st s.k. Tvåor.

ok, det står likadant på mitt gamla papper men så står det ju annorlunda på sidan som tkd_rille
länkade

ja det står på framsidan smile de som han lade upp en bild på. men om man orkar och vill så vänder man på detta pappret och vips så står den länken jag lade upp på baksidan av detta pappret. enkelt och simpelt.
Sen om man själv vill köra runt med bilen även om de ä 2or så får man ju de men då ska man inte heller gnälla på polisen när de har gett en böter för man är ute en raggartur på en lördag natt...

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Men de kommer inte ge dig böter för ATT du har tvåor, de kan ge dig böter för att din bil kanske har en trasig lykta, eller dåligt mönsterdjup, precis som de kan med vilken bil som helst.

Braaaaap?

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
DoWahDiddy skrev:
Men de kommer inte ge dig böter för ATT du har tvåor, de kan ge dig böter för att din bil kanske har en trasig lykta, eller dåligt mönsterdjup, precis som de kan med vilken bil som helst.

ok, då vet jag det, jag får helt enkelt köra lugnt ett tag och inte dra till mig så mycket uppmärksamhet

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Muttley
3 mars 2008
DoWahDiddy skrev:

det som händer om du inte fixat dina 2or och polisman tar dig är att de kan ge dig böter för att de är ju brist på funktion typ en trasig lykta eller dåligt mönsterdjup. och sedan om du inte kan ordna felet på plats inför polis så blir de ombesiktning så fort som möjligt såklart.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
tkd_rille skrev:
DoWahDiddy skrev:

det som händer om du inte fixat dina 2or och polisman tar dig är att de kan ge dig böter för att de är ju brist på funktion typ en trasig lykta eller dåligt mönsterdjup. och sedan om du inte kan ordna felet på plats inför polis så blir de ombesiktning så fort som möjligt såklart.

Böter för en brist av polis behöver inte alltid generera i en ombesiktning, men chansen finns, om bristerna är för stora.

Braaaaap?

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
DoWahDiddy skrev:

i mitt fall så är det enda jag är orolig för bromsarna fram

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 mars 2008
Detta är svårt för dem att bevisa på en flygande, men om det är alldeles för uppenbart så. Jag ger mig för kvällen och går och lägger mig, du har fått en del åsikter Mackanol, hoppas det gett dig något. Är det nåt oklart kan du alltid ringa sbp imorgon, meddela då gärna vad du fått fram, så vi får lite konkreta fakta, jag står fast vid vad jag skrivit dock.
Senast redigerat av DoWahDiddy (3 mars 2008)

Braaaaap?

2 079 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
jag frågar på onsdag när bilen ska besiktigas sen kan jag lägga upp vad jag fått för svar

945 Inlägg
3 mars 2008
tkd_rille skrev:
TTTTT skrev:
dont worry....får du 2.or , så är det bara att köra med bilen. Se till att inställa dig till SBP inom en månad bara. Jag har aldrig hört talas om någon som har torskat för att dom åkt med tvåor på bilen under ombes perioden, hur i helvete ska en polis kunna bevisa att du inte är ute och provkör bilen för att testa att eventuella åtgärder på bilen fungerar.
Snuten kollar själva om skatten är betald, på mustangen har jag inte satt på ett enda skattemärke dom senaste 8 åren! har aldrig blivit stoppad, även fast dom har legat och slickat mina baklyktor.
Om du känner dig orolig så ha med dig kvittot på att skatten är betald, vill dom ge dig böter så är det bara att säga att lappen inte har kommit än.

de är så att jag har fått tillsägelse om detta, i med jag hade tvåor på en gammal bil var jag tvungen att köra hem direkt. så visst händer det.

jaaa....duuu....då måste du vara den personen på miljonen som har råkat ut för det.
Jag ska ta några exempel jag själv har råkat ut för.
1 fått påpekande för trasigt parkeringsljus. Alltså ska åtgärdas snarast med eget ansvar på fordons ägaren.Kvarstår felet vid nästa bes, automatiskt en 2:a. Nästa år samma lampa fortfarande trasig. Bes man påpekar detta. Jag säger. - jävlar den har jag glömt byta. han skiter i det, sägar att jag ska fixa det: bilen går igenom med rent papper.
2 Blir stoppad av snuten har 2 st 2:or på bilen en för trasig baklykta och en för dålig bromsverkan.
Snuten säger du har en trasig baklykta. Jag säger. - Jag vet, dom sa det på bes, jag ska fixa det nu är på väg till garaget för jag fick en 2:a på ojämna bromsar åxå, så jag ska fixa d med.
Ok se till att få det fixayt säger dom , och jag får åka.
Tror nog snarare att det är du som har haft otur eller nåt i den stilen.

blinka blått om du vill rejsa!

Muttley
3 mars 2008
TTTTT skrev:
tkd_rille skrev:
TTTTT skrev:

jaaa....duuu....då måste du vara den personen på miljonen som har råkat ut för det.
1 fått påpekande för trasigt parkeringsljus. Alltså ska åtgärdas snarast med eget ansvar på fordons ägaren.Kvarstår felet vid nästa bes, automatiskt en 2:a. Nästa år samma lampa fortfarande trasig. Bes man påpekar detta. Jag säger. - jävlar den har jag glömt byta. han skiter i det, sägar att jag ska fixa det: bilen går igenom med rent papper.
2 Blir stoppad av snuten har 2 st 2:or på bilen en för trasig baklykta och en för dålig bromsverkan.
Snuten säger du har en trasig baklykta. Jag säger. - Jag vet, dom sa det på bes, jag ska fixa det nu är på väg till garaget för jag fick en 2:a på ojämna bromsar åxå, så jag ska fixa d med.

jo har inte hört att folk får tillsägelser om de men så kan de göra. men jag hade bara otur med den bilen med :S vet inte varför de var så elaka på den bilen då jag blev stoppad typ 12 gånger på mindre än ett halvår. och sista gången var då påpekandet av läckage. då man inte vart så smart själv så sade man emot och han blev sur. men de har man lärt sig av smile

då får vi svar på onsdag om vem som har rätt smile
jag tycker dock jag har kunnat bevisa genom det material jag lagt upp att man ej får framföra bilen som tex att köra från hemmet till affären. endast garaget och fixa det.
de är vad som står i materialet smile

945 Inlägg
3 mars 2008
som jag skrev tidigare tdk_rille, det du har skrivit stämmer säkert, betvivlar dig inte alls på den biten, missförstå mig inte.
Men som jag åxå har skrivit tidigare.......verkligheten fungerar sällan så som den ser ut på pappret big_smile
Vad jag pratde om är sannolikheten, och den är väldigt låg i det hät fallet.
ha en fortsatt skön kväll mannen, simma lugnt.

blinka blått om du vill rejsa!

410 Inlägg
3 mars 2008
tkd_rille skrev:
TTTTT skrev:
tkd_rille skrev:

jo har inte hört att folk får tillsägelser om de men så kan de göra. men jag hade bara otur med den bilen med :S vet inte varför de var så elaka på den bilen då jag blev stoppad typ 12 gånger på mindre än ett halvår. och sista gången var då påpekandet av läckage. då man inte vart så smart själv så sade man emot och han blev sur. men de har man lärt sig av smile

jag tycker dock jag har kunnat bevisa genom det material jag lagt upp att man ej får framföra bilen som tex att köra från hemmet till affären. endast garaget och fixa det.

Jo men det är sant som du säger tkd men som med alla andra lagar och regler så är dom till för att KUNNA användas innebär inte att dom alltid tillämpas som de explicit står skrivna i lagboken. Detta är väl en typisk lag där det är mer en bedömningsfråga för varje polis. Jag menar det är skillnad på felen man kan få skrivna på pappret jag fick till exempel anmärkning för att jag inte hade spolarvätska men allt funkade fast så skrev han med det för jag åkte på rost vi fjädringen (kommer inte riktigt ihåg vad det var som hade rostat med det var höger bakfjäder). Om jag nu åtgärdade en av felen så kan nog vem som felst fatta att polis hade blivit griniga om jag fyllt på spolarvätska men skitigt i rosten. Men om jag fixa rosthistorien och skiter i spolarvätskan så tror jag polisen skulle skita i det fullständigt. Men på papper och enligt lag och regler var det lika illa att köra med rostig bakfjäder som att köra utan spolarvätska.

Sen så är det bara att dra till med en liten historia om du blir stannad. Dra nått i stil med att du var på väg för att köpa delarna som behövs det får du ju och han kan inte bevisa att du ljuger. Jag körde med farsans bil trots att ena bromsljuset var bränt sen två veckor tillbaka. Åkte på en poliskontroll och sa bara att jag var medveten om det och att jag märkte det först när jag gick hemifrån.

Muttley
3 mars 2008
laika skrev:
tkd_rille skrev:
TTTTT skrev:

Jo men det är sant som du säger tkd men som med alla andra lagar och regler så är dom till för att KUNNA användas innebär inte att dom alltid tillämpas som de explicit står skrivna i lagboken. Detta är väl en typisk lag där det är mer en bedömningsfråga för varje polis. Jag menar det är skillnad på felen man kan få skrivna på pappret jag fick till exempel anmärkning för att jag inte hade spolarvätska men allt funkade fast så skrev han med det för jag åkte på rost vi fjädringen (kommer inte riktigt ihåg vad det var som hade rostat med det var höger bakfjäder). Om jag nu åtgärdade en av felen så kan nog vem som felst fatta att polis hade blivit griniga om jag fyllt på spolarvätska men skitigt i rosten. Men om jag fixa rosthistorien och skiter i spolarvätskan så tror jag polisen skulle skita i det fullständigt. Men på papper och enligt lag och regler var det lika illa att köra med rostig bakfjäder som att köra utan spolarvätska.

Sen så är det bara att dra till med en liten historia om du blir stannad. Dra nått i stil med att du var på väg för att köpa delarna som behövs det får du ju och han kan inte bevisa att du ljuger. Jag körde med farsans bil trots att ena bromsljuset var bränt sen två veckor tillbaka. Åkte på en poliskontroll och sa bara att jag var medveten om det och att jag märkte det först när jag gick hemifrån.

hehe jo klart spolarvätska är en del de säkerligen kan se över. men jag menar mest vid mönsterdjup, rost  eller fjädrar ur funktion så klart. de större delarna.

sen kunde jag inte dra en sådan historia då den gång jag blev stoppad var typ klockan 10 på kvällen och då är de lite svårt  att handla delar.smile

dARKiE
5 031 Inlägg
3 mars 2008
men ge er, kör hur ni vill ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 mars 2008
tkd_rille har rätt.

Har du fått en tvåa på besiktningen får du inte använda bilen mer än vad som är nödvändigt för att åtgärda felet. När felet är åtgärdat får du använda bilen igen, men måste genomföra en efterkontroll hos bilprovningen senast en månad efter första besiktningen annars inträder körförbud.

Det är vad lagen säger och altså också vad polismannen har att rätta sig efter. Flertalet poliser är människor och förstår att man använder bilen som t.ex. pendlarbil eller att man inte fick verkstads tid 5min efter besiktningen. Men uppenbara brister kan de bötfälla och skicka till ombesiktning. Vid det här speciella fallet ska du ju redan på ombesiktning för att slippa körförbud - efterkontrollen så det är vanligare att polisen påpekar det i stället.

Med tanke på risken att bli stoppad så tror jag man kan klara sig flera år obeskattat och obesiktigat utan att få polisen efter sig.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 079 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
han jag pratade med på besiktningen sa att jag fick använda bilen men blir jag stoppad så kan jag få böter för de jag fått tvåor på, om jag inte har fixat det

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 mars 2008
Var själv in och fulbesiktigade en 744:a för någon månad sen, fick 11 tvåor (bara rost bärande) jag frågade killen på sbp (med tanke på vad som stog på baksidan av lappen) om det var OK att köra en månad och han svarade: Ja, eftersom du inte har några direkt trafikfarliga fel på bilen så räknas bilen som i trafik ännu en månad och det är helt OK att glida runt i den.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök