2939
Sök

2takts disel??

118 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
#1
hörde här om dagen att dett finns 2takts disel..jag tycker det låter väldigt knasigt..ngon som vet nått om detta??


7 Inlägg
20 december 2005
#3
ja, det finns 2takts diesel motorer. tillverkades en moped för länge sen med en 2t diesel. kommer inte ihåg vad den hette, men tillverkades i typ ukraina, ryssland eller nått. dom säger att det var världens bränslesnålaste motor, för den gick aldrig igång tongue

Senilingenjör
33 Inlägg
20 december 2005
#4
Fartygsmotorer modell större är ofta tvåtaktsdieslar.


Klubbmannen
20 december 2005
#5
Och jag vill påstå att det fanns tvåtaktsdiesel på gamla, gamla båtar

Kraniel hann före
Senast redigerat av Klubbmannen (20 december 2005)

Båtmekaniker
57 Inlägg
20 december 2005
#6
Tändkulemotor...

Friska motorer tänder varje varv

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 december 2005
#7
2taktsdiesel är mycket vanligt på fartyg än idag... kallas oxå tvärstyckare, och är så in i helvetes stora, kan stå med stege i cylinderloppen...

Klubbmannen skrev:
Och jag vill påstå att det fanns tvåtaktsdiesel på gamla, gamla båtar

Kraniel hann före


12 086 Inlägg
20 december 2005
#8
Som Gurra säger.. tändkulemotorn är ju den simplaste varianten av motorer och användes i stora fartygsmotorer. Skillnaden mellan 2takts motor och tändkulemotorn är ju att 2taktaren har elektronisk tändning. Vilket en diesel iofs inte har häller? Så här då.. en 2takts diesel är en tändkulemotor.

Antagligen precis vad Gurra mena.. skit samma smile

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 december 2005
#9
2taktsdiesel är inte en tändkulemotor... sett en tändkula med toppventil??


305 Inlägg
21 december 2005
#10
Lite info om hur en tändkulemotor fungerar och vad det är .

http://www.tandkulan.com/motor.htm

Ett klipp ur texten:   

Arbetssätt: Tändkulemotorn är en tvåtaktsmotor, i vilken luften och bränslet intages var för sig. Luften tages in i vevhuset genom en ventil (nr.5) och ledes genom en överströmningskanal in i cylindern, när kolven befinner sig i sitt nedre läge. Kompressionsförhållandet är vanligen 6-8.

här en modell på motorn hur den fungerar
http://www.tandkulan.com/motor1.gif
Bild: Motor Bolinder-Munktell BM 20. Håll muspekaren över motorn för information om motorns uppbyggnad.


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 december 2005
#11
ja ja ok...2taktsdieseln är väl i grund o botten en tändkula, de vet jag med. det är ju därifrån den har uppstått... Men vad jag menar är att dagens 2taktsdieslar inte är att förväxla med tändkulan. Likheterna: 2-takt o att dom går att köra på vilket klegg som helst (nästan) olikheter: turbo o laddkyl, kamstyrd avgasventil i topplocket, tändkulan har förkammare (stenålder) m.m. m.m.

till stefan o japmax:

Ett avsnitt från sidan du länkade till: "Insprutning av bränslet sker hos tändkulemotorn vid lägre tryck än hos dieselmotorn."

Jag kan hålla med om: tändkulan är en 2taktare
                                  tändkula o dieselm. har liknande arbetsprincip

Jag håller inte med om: tändkula är samma sak som 2taktsdiesel som vissa
                                   här påstår
Senast redigerat av turbotompa (21 december 2005)


12 086 Inlägg
21 december 2005
#13
turbotompa skrev:
2taktsdiesel är inte en tändkulemotor... sett en tändkula med toppventil??

Sen när har en 2takts motor toppventil?

197 Inlägg
21 december 2005
#14
tvåtaktsdieseln har toppventil....å det finns tändkulemotorer med överladdning med. åk till tänkulemotornsdag i lysekil så får ni uppleva dom skönaste motorerna i världen under gång.

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 december 2005
#15
gammal uppfinning... standard på dagens 2taktare


JapMax skrev:
turbotompa skrev:
2taktsdiesel är inte en tändkulemotor... sett en tändkula med toppventil??

Sen när har en 2takts motor toppventil?


305 Inlägg
22 december 2005
#16
vilka/vilken då?  hittils ej sett någon sådan motor


Nightmare racing
165 Inlägg
22 december 2005
#17
hade en trevlig v6:a i mitt special fordon i lumpen det va en två taktad  detroit diesel med turbo den gick helt ok med tanke på att den vägde 24ton var automat och hade 6/10 hjulsdrift standard men kunde ställas till 10/10.

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 december 2005
#18
klättra ombord på närmsta walleniushink å gå ner i maskin å titta
om du inte har förstått det så har jag pratat om fartygsmotorer hela tiden


Stefan1973 skrev:
vilka/vilken då?  hittils ej sett någon sådan motor


305 Inlägg
22 december 2005
#19
Jo det brukar rammla in såna fartyg här rätt ofta eller?

Kan vi hålla oss till fordon på marken   eller ska det diskuteras turbiner med?


Senilingenjör
33 Inlägg
22 december 2005
#20
Stefan1973 skrev:
Jo det brukar rammla in såna fartyg här rätt ofta eller?

Kan vi hålla oss till fordon på marken   eller ska det diskuteras turbiner med?

Frågan handlade ju om tvåtaktsdieslar. Och frågeställaren fick svar på det - de sitter ofta i fartyg.



Sök