4502
Sök

Dött batteri?

13 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
Tja! Har en volvo 855 2.5GLT -97a som batteriet laddar ur på. Jag har mätt ampere med tändningen avstängd och den visar en ström på ca 170 mA. Generatorn har jag mätt upp till 13,8 volt vilket borde vara acceptabelt. Det jag undrar är om det är den lilla strömmen som drar ur batteriet eller om det är så att batteriet är slut? Tacksam för alla svar smile


945 Inlägg
4 mars 2008
#2
du skriver inte hur lång tid det tar för batteriet att ladda ur.

blinka blått om du vill rejsa!

8 156 Inlägg
4 mars 2008
#3
Det tar mer än 170mA att tömma ett fulladdat batteri på ett dygn iaf.

Jag menar, det är ju 0.17A per timme och om ditt batteri är på säg 50 amperetimmar, så borde det ju klara av bortåt ett år med det lilla strömläckaget.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 mars 2008
#4
Hur mycket spänning får du ut ur batteriet när det är näst intill fulladdat?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

945 Inlägg
4 mars 2008
#5
Phaetoon skrev:
Det tar mer än 170mA att tömma ett fulladdat batteri på ett dygn iaf.

Jag menar, det är ju 0.17A per timme och om ditt batteri är på säg 50 amperetimmar, så borde det ju klara av bortåt ett år med det lilla strömläckaget.

du får gärna rätta mig nu, det är möjligt att jag gör en tankevurpa.
men om bilen drar 0,17 ampere i timmen så blir väl det närmare 5 ampere per dygn.
då är väl i så fall ett 50 amperes batteri urladdat på cirka 10 dygn.
eller tänker jag fel nu?

blinka blått om du vill rejsa!

21 761 Inlägg
4 mars 2008
#6
Ja, teoretiskt blir det ungefär så. Men batteriet kommer att räcka ännu längre eftersom kapaciteten är beräknat på 20 timmar och med högre ström. Frågan är också vad man menar med "urladdat", dvs hur låg är spänningen när man anser att batteriet är urladdat. Enligt mätstandarden för kapacitetsmätning så är gränsen 10,5V.

170mA är ungefär lika mycket som ett extraljusrelä drar när det är aktiverat. Någonting är fel, helt klart. Även om det sitter larm i bilen så ska det inte dra så mycket i aktiverat läge. 13,8V laddspänning är lite i underkant för en så pass "ny" bil tycker jag, men det kan också bero på ett urdraget batteri.

Ladda upp batteriet fullt, låt det stå i minst 8 timmar efter fulladdningen och mät sedan polspänningen som Phaetoon skrev. Om polspänningen visar runt 12,7-12,8V så har batteriet mest troligt klarat sig bra, då kan du även mäta laddspänningen igen och se hur hög den är.

När man ska göra såna här felsökningar så ska batteriet helst vara fulladdat så att man får pålitliga mätresultat.

13 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#7
Det som händer är att jag inte kan köra startmotorn, detta efter max 2 dygn vid fullladdat. Har inte mätt upp det fullt, men har ju problemet väldigt snabbt även om jag kört 13 mil..

EDIT; Får hem multimetern senare idag så då ska det mätas A och slitas säkringar..
Senast redigerat av makkanftw (5 mars 2008)


13 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#8
Tänkte på en grej förut; Nu drar jag ju av en pol på batteriet när jag inte använder den.. och då håller det sig? Kan vara lite slött på startmotorn om det stått något dygn. utesluter inte det att det är batteriet som krånglar?


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
6 mars 2008
#9
har du ett annat batteri så testa att byta å se om de e likadant då med, kanske ha 2 bilar eller så


21 761 Inlägg
6 mars 2008
#10
makkanftw skrev:
Tänkte på en grej förut; Nu drar jag ju av en pol på batteriet när jag inte använder den.. och då håller det sig? Kan vara lite slött på startmotorn om det stått något dygn. utesluter inte det att det är batteriet som krånglar?

Ja, om batteriet inte bråkar när du tar av en av kablarna från batteripolen så kan man utesluta batteriet. Visst kan ju batteriet vara i dåligt skick ändå, men som sagt kan man utesluta batteriet när det inte laddar ur sig med batterikabeln borttagen smile.

13 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#11
Mm, och med tanke på att bilen går klockrent när den väl är igång och kan köra längre sträckor samt att jag mätt spänningen med motorn igång till 13,9 så kan ju även generatorn uteslutas.. Bara att leta strömtjyvar då  roll


21 761 Inlägg
8 mars 2008
#12
Jo, generatorn kan nog uteslutas också. Om den tex har någon trasig diod så skulle batteriet bli urdraget redan på ett dygn, backströmmen brukar tydligen vara runt 3-4A. Eftersom din tjuvström håller sig på 170mA så rör det sig rimligtvis om något annat.

13 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#13
Hmm, ja nu verkar problemet löst sig av sig självt.. Var väl fukt någonstans =/



Sök