2687
Sök

Koppla volt mätare`? hjälp snälla

801 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Vet inte om jag uttryckte mig korrekt, men hur kopplar man en mätare, som visar hur hög laddning generatorn ger? voltmätare kanske det heter? Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Roundcube (6 mars 2008)

13 Inlägg
5 mars 2008
Mät spänningen (volt) över batteriet med motorn avstängd och sedan med motorn igång. Med motorn igång ska du få högre, lägst ~13,9 volt för att det ska vara okej..

801 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
jo, men jag menade en sån mätare som man sätter på instrumentpanelen, så man kan kolla när man vill.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 mars 2008
voltmeter kopplar du bara på valfri kabel, svårare än så är det inte smile

sedan bör du koppla den på en kabel som tänder den när du har motorn igång så den inte står och lyser dygnet runt.

340 Inlägg
5 mars 2008
Menar du mäta laddspänning eller laddström?? Spänning är som redan nämnt lätt at mäta...

801 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
sir_daniel skrev:

sedan bör du koppla den på en kabel som tänder den när du har motorn igång så den inte står och lyser dygnet runt.

Okej, har du nåt bra förslag på en kabel som är lättnådd inifrån kupén? är det möjligt att göra en tjuvskarv på 12volten till stereon samt remoten till steget? då borde den väl få både ström och starta när steget startar? eller har jag fel?

340 Inlägg
6 mars 2008
Roundcube skrev:
sir_daniel skrev:

Okej, har du nåt bra förslag på en kabel som är lättnådd inifrån kupén? är det möjligt att göra en tjuvskarv på 12volten till stereon samt remoten till steget? då borde den väl få både ström och starta när steget startar? eller har jag fel?

Rätt och fel. Rätt för att det kommer att fungera som det tänkt. Fel för att spänningen vid stereon är troligtvis inte lika hög som strax efter generator.

Så det kommer att funka men det kommer att visa lite fel.

801 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
okej, jag har redan vart ute och grejat, klantade mig lite, kabeln som går till lampan på mätaren brann av, så jag får byta den med.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 mars 2008
dra från ciggpluggen + o jord o så vare klart:D

801 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
4 kablar att grejja med

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
7 mars 2008
det beror ju på var du ska koppla in den o var du ska ha den.
ta från närmaste strömkällan, svårare än så är det ju inte....

801 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
jag har redan gett upp, ber tjejens far om hjälp imorrn. btw, det är 4 kablar som ska kopplas, en till 12v en till 12v ledning som bara är strömförande när bilen är igång. och 2 jordar. sådeså

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 mars 2008
Roundcube skrev:
jag har redan gett upp, ber tjejens far om hjälp imorrn. btw, det är 4 kablar som ska kopplas, en till 12v en till 12v ledning som bara är strömförande när bilen är igång. och 2 jordar. sådeså

jaa just därför tar man från ciggutaget !, o jordar i nått bra gods...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 mars 2008
du tar från cigg pluggens ström! jordar där me

spela roll om de är 4 kablar..du kanske ska koppla ihop dom 2 o 2..
vissa e för lampan o andra för strömmen..

kopplar du där så går den i gång när du slår på bilen..

annars kan du koppla det på strömledande som vindrutetorkarnas ström..halv ljuset..osv.
oftast väldigt enkelt o koppla i cigg pluggen iaf..

265 Inlägg
6 juni 2008
tja även jag behöver hjälp...

det är så att jag har tappat bort pappren på hur man ska installera voltmätaren så jag
behöver hjlälp med att få veta vad betyder vad,,,,

på min mätare så står det

S
G
I

vad betyder dessa bokstäver????

Mvh

Hakan

669 Inlägg
6 juni 2008
men asså.......ta pluss till pluss minus till minus. eller jord.

414 Inlägg
6 juni 2008
jag kopplade min volt mätare på men ström knapp som jag har till steget . funkar prima

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

265 Inlägg
7 juni 2008
Nexius skrev:
jag kopplade min volt mätare på men ström knapp som jag har till steget . funkar prima

jag får testa som du har gjort......

102 Inlägg
15 april 2011
Testar att återuppliva denna tråden då jag tycker det är onödigt att starta en ny.

Har en spänningsmätare på ingång som ska installeras i instrumentpanelen för att kunna hålla lite koll så att slutstegen inte får för låg spänning.

Spelar det då någon roll vart jag kopplar in mig någonstans?

Har ett batteri i fram och en kondensator i bak.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 september 2011
läste igenom detta lite nu men är lite för seg i huvet då jag är lite halv sjuk :S men vi ska även koppla in volt mätaren, är ett gäng kablar och det står att man ska koppla in den på tänningens ström sen plus & minus osv..

Är det helt enkelt att bara koppla in den på en kabel som leder ström när bilen är på eller ev som tidigare skrev på remoten så när man startar stegen/stereon så startar voltmätaren?

Är endast för att hålla koll på strömmen när man poppar lite.

Sök