zlobban skrev:
anderzohn skrev:
Mazdakillen skrev:
Att sänka bilen för mycket är negativt.
Även STCC bilarär inte maxsänkta för att behålla chassirörelser.
Kurvtagning är som slalom, dalskidan älskling.
Man måste ha ett visst tryck på ytterhjulen för att inte bilen ska understyra rakt fram eller drabbas av en total sladdkaskad.
Sen så är risken alltid att bilen tar i asflaten å det kan du få feta böter för samt att däcken kan ta i skärmkanterna.
Sen så kan du åka fast hos SBP med resultatet"för kort fjädringsväg"
Köp sänkfjädrar som sänker max ca 40mm
varför köpa en sats som sänker max 40mm kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön gör ju precis lika mycke nytta..sänker ju ingenting..
håller med dej.. dom sänker inget alls typ..
brorsan hade kapat 4varv fram och 3 bak på sin 740 låg riktigt fint på vägen
Bäst jag förklarar skillnaden mellan vettig sänkning och idiotsänkning.
1 väghållning.
OM du sänker såpass att bilen blir för stum så kommer du inte alls få samma väghållning som med ett sänkningskit av god kvalitet.
En bil behöver luta i kurvorna för att du ska få rätt tryck på ytterhjulen.
Får du inte rätt tryck så kommer bilen att understyra.
Genom att en bil lutar något i kurvorna så får den lättare att pressa ner ytterhjulen mot marken precis sm en slalomåkare har tryck på dalskidan.
Innerhjulens jobb är endast till att skapa stabilitet genom kurvtagningenoch motverka att bilen drar sig ut genom kurvan pga G krafterna.
Därför är det viktigt att man har rätt tryck på innerhjulen men med hjulens vikt samt att krägningshämmarna sitter på bilen av en anledning, att fördela trycket mellan inner och ytterhjul.
Så ska man få bättre väghållning och mer stabilitet genom kurvan så är grövre krängningshärrare mer önskat än stummare fjädrig.
MEningen med att sänka bilen är endast att få ner tyngdpunkten men tex ta en Volvo 740 så en sänkt sådan får aldrig samma väghållning som tex en sänkt Mazda RX7 pga att Mazdan har mindre överhäng framför samt bakom bakaxeln samt att den har en lägre kaross.
Det enda som en stummare chassisättning har fördel av är vid gaspådrag samt inbrommsning men även där måste ändå en viss gränns av chassirörelser ändå infinna sig, tex i starten måste bakändan sätta sig på en bakhjulsdriven bil för att du ska få fäste och vid kraftinga inbrommsningar måste den niga framåt för att inte hjulen ska låsa sig och har man abs så underlättar man för abs systemet att verka rätt.
Bättre däck ger bättre resultat än toksänkning.
Dessutom måste även innerhjulens stötdämpare kunna röra sig tillräckligt för att inte innerhjulen ska lätta ifrån marken vilketgör att då har du bara tryck på ytterhjulen vilket gör att du tappar fäte eftersom du tappar stabilitet.
2. hos bilprovningen. Ser de at du har kapat dina fjädrar å i synnerhet på en volv så finns risken att du får en 2a för "för kort fjädringsväg"
3 Polisen. Ser polisen att din bil slår gnistror om sig kan du ge dig fan på att de kommer att stoppa dig och ser de att du har skadat asfalten åker du på feta böter, värre än en burnout och en burnout kostar ca 1000 spänn metern.
Dessutom riskerar du skada din bil i onödan.
4. har du folk i bilen så finns det risk att den sjunker ner så att skärmkanterna skär i däcken och har man fina BRidgestone 225/45-17 eller så så kostar däcken två lax styck å man vill ju inte köpa däck om man inte behöver.
Så summan av kardemumman, 1 jag tror inte ett skit på att den fick bättre väghållning, ta ett varv runt Mantorp eller om ni törs köra mot en likadan bil som är sänkt ca 40mm på samma kurviga vägsträcka med en likvärdig förare.
2, tänker du byta fjädrar bara för att klara bilprovningen?
3 tänker du bli stamkund hos polisen?? jag väljer helst att inte vara dem men jag vet inte du kanske gillar att bli stoppad 4 gånger varje kväll.
4 antigen skaffar du polare med typ annorexia eller så köper du skitdäck varje söndag eller så så får du åka runt med hjul av äkta framor anka stuk.
Valet är ditt varså god.
Själv sattsar jag på att byta till bättre dämpare och sänksatts från någon välkänd fabrikat.