2243
Sök

Dör tvärt och startar efter ett tag.

Audifil.
123 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#1
Har ett problem med min 440 SE.
När jag var ute och körde på en 70-väg så dog bilen bara, typ som om den itne fick soppa, det började lukta brännt i kupén och efter en stund så startade den vanligt...sen dog den efter 10 minuter till och då försökte jag starta...först så gick den runt men tände inte och sen så starta den i 1 sekund och dog igen men startade den igen och jag kunde då köra en bit igen.

Vad kan det vara? funderar på om fördelaren börjar kassa till sej eller om bränslefiltret behöver bytas.
Nån som vill hjälpa mig? smile

90 Inlägg
21 december 2005
#2
jag vet fan inte va det kan vara...min dog häromdagen efter att jag hadde tankat sen fick jag inte igång den helt stendöd och då hadde jag ändå kört motorn varm..så jag fick rulla igång den och då funka den som vanligt...sen dagen efter hände samma sak fast då stog jag still på tomgång...

To Feel Or Not To Feel...cosworth

Audifil.
123 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#3
Jag tror det kan vara bränslepumpen som inte riktigt vill vara med...kan köra bilen i typ 5-10 minuter, sen börjar den hacka å sen dö...när jag sen ska starta så går den runt men tänder inte...

18 Inlägg
21 december 2005
#4
Jag tror inte det är bränsle pumpen...byte min för en månad sen, bilen går ej att starta om det skulle vara bränsle pumpen, men däremot tror jag du ska kolla slangarna låter som läkage eller en propp....

Fick höra att man inte ska köra ner tanken med bensin för långt under vintern större risk för ispropp....tanka oftare....

33 Inlägg
21 december 2005
#5
Jag hade samma problem som du på min gamla Audi 80 årsm 88.

Hände mig ett flertal ggr. både 110 och 50 km/h.

Det som jag gjorde va att jag bytte tändspolen samt fördelarlock och rotor till detta, Sedan knalla den på som aldrig förr smile.

Om det inte är detta ås kan det ju även vara idé att kolla så att alla tändkablar sitter som det ska ochi nte glappar någonstans.

Hoppas det är till någon hjälp

Mvh
Magnus
Senast redigerat av Creative (21 december 2005)


Audifil.
123 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#6
Eclipse Robban skrev:
Jag tror inte det är bränsle pumpen...byte min för en månad sen, bilen går ej att starta om det skulle vara bränsle pumpen, men däremot tror jag du ska kolla slangarna låter som läkage eller en propp....

Fick höra att man inte ska köra ner tanken med bensin för långt under vintern större risk för ispropp....tanka oftare....

Verkar som att du har rätt smile _ jag å farsan kollade på bilen en stund nu. först så dog den efter 5 minuter på tomgång. sen så försökte vi dra igång den ett jävla tag för att lyssna på bränslepumpen och kolla reläet...bilen stod på tomgång jättelänge och vi var ute å körde en ganska lång sväng med den och inget hände.

Den har fått samma ryckiga beteende när det vart dimmigt ute, kanske p.g.a mitt öppna filter, men kan ju iochförsig vara även detta.

Men hur ska jag göra? ska jag riva ner baksätet och kolla bensinpumpen eller ska jag bara tanka fullt och låta allt flyta?

Audifil.
123 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#7
uLLved skrev:
Eclipse Robban skrev:
Jag tror inte det är bränsle pumpen...byte min för en månad sen, bilen går ej att starta om det skulle vara bränsle pumpen, men däremot tror jag du ska kolla slangarna låter som läkage eller en propp....

Fick höra att man inte ska köra ner tanken med bensin för långt under vintern större risk för ispropp....tanka oftare....

Verkar som att du har rätt smile _ jag å farsan kollade på bilen en stund nu. först så dog den efter 5 minuter på tomgång. sen så försökte vi dra igång den ett jävla tag för att lyssna på bränslepumpen och kolla reläet...bilen stod på tomgång jättelänge och vi var ute å körde en ganska lång sväng med den och inget hände.
Brukar nämnligen bara tanka typ 100-200 spänn om gången wink

Den har fått samma ryckiga beteende när det vart dimmigt ute, kanske p.g.a mitt öppna filter, men kan ju iochförsig vara även detta.

Men hur ska jag göra? ska jag riva ner baksätet och kolla bensinpumpen eller ska jag bara tanka fullt och låta allt flyta?

18 Inlägg
21 december 2005
#8
Tanka bilen är aldrig fel men jag tror att det kan räcka med att du häller i k-sprit...är inte hundra läs på flaksa innan du gör något dumt....pumpen är inte sönder om den starta.....kolla hur fördeladosan hur den ser ut...kan kanske vara glapp....

Audifil.
123 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#9
jag slängde in en STP Injection-Cleaner i en halv tank för inte så längesen...
Hade fördelaren vart glappig så hade den väl gått ojämnt eller inte på alla cylindrar?

21 761 Inlägg
21 december 2005
#10
Du sa ju också att det luktade bränt, det kan vara två kablar som går ihop lite då och då så att det blir kortis.

21 761 Inlägg
21 december 2005
#11
Eclipse Robban skrev:
Fick höra att man inte ska köra ner tanken med bensin för långt under vintern större risk för ispropp

Speciellt inte om bilen åker in och ut ur ett varmgarage hela tiden.

Audifil.
123 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
#12
Va rätt ni hade! big_smile _ knödde ner massa bensin häromdagen och lite K-sprit och nu går bilen precis som den ska smile _ Tackar så mycket för tipsen smile

Audifil.
123 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
#13
Okej, nu blev bilen sådan igen! Började rycka på motorvägen förut och dog en liten stund senare...började lukta brännt i 2 minuter och sen kunde jag starta...körde i 5 sekunder igen å rasslade därbak när jag gasade och sen började den rycka igen, men sedan small den till lite och började svara på gasen igen och rasslandet slutade. sen dess har den funkat.

Börjar fundera på om det är något glapp i någon kabel någonstans därbak eller om det är bensinpumpen. Låter faktiskt nite som en frostplugg, även om problemet blev åtgärdat en stund när jag tankade och hällde i K-sprit.
Men det kanske kan vara mitt öppna filter som stör? läste en tråd här om att ett öppet filter kan pajja motorn...
Har en sista funderiung, om att det kanske kan vara så att mina katodrör ger störning till elsystemet? De ska iochförsig vara i en dator, fylld me elektronik, och det funkar ju...
Behöver verkligen era kunskaper just nu...smile
Senast redigerat av uLLved (24 december 2005)

18 Inlägg
24 december 2005
#14
Jag har inte en anning vad det kan vara men det öppna fltret kan säker har en del i kaka att göra...men jag skulle nog söka upp en verkstad och höra med dom om jag var dig, aldrig bra att köra med bilen och den håller på så utan att fixa problemet, kan bli mer problem senare om du har otur.

God Jul:)

Audifil.
123 Inlägg
24 december 2005
Trådstartare
#15
Jag tänkte ta och byta soppa-pumpen eftersom det rasslade massa därbak och så...fått flera tips opm att det kan vara den...löser detta inte problemet så blir det att jag lämnar in den smile

God Jul! smile

Audifil.
123 Inlägg
30 december 2005
Trådstartare
#16
Okej, killar, snälla, hjälp mej!

Har bytt relät till soppapumpen och den fortsätter gå konstigt. Är det någon som tror att det är något annat än soppapumpen...har nä,mnligen köpt en ny pump för 2400:- och jag vill gärna veta vad man kan kolla mer.

Vårdare!
60 Inlägg
30 december 2005
#17
HEJ DU!  byt Tändspolen så ska du se att den går ! om inte sätt plus på minus  och minus på plus på pumpen så den går baklänges..... så du får bort skiten lr va de kan vara !
Folk köper oftast nya bränslepumpar utan att veta att man kan dra dom baklänges och få dän skiten.....!

Opel Power ''Fresh Thinking Better Cars''

21 761 Inlägg
30 december 2005
#18
Har du kollat anslutningarna till pumpen så att det inte är någon kabel som kan ligga och kortsluta?
Jag håller på den teorin eftersom det luktade bränt.

Audifil.
123 Inlägg
30 december 2005
Trådstartare
#19
Nu har den stannat å grejjer igen, men denna gången luktade det bensin, men ingen läcka :S  _ efter lite längre körning började den rycka igen å efter att jag stannat och låtit den gå på tomgång kunde jag köra som vanligt igen. Min teori är då att pumpen förlorar tryck, men att den sedan får upp trycket igen.

p@trioten: Vad skulle det hjälpa pumpen om jag körde den baklänges? tongue

Saab freak
12 Inlägg
30 december 2005
#20
Prova o bytt tändmodulen, har varit med om flera som haft det problemet. dom har haft liknande symptom som du har.



Sök