Flash skrev:
Nåt som är sjukt: Tjejen är 20,har haft körkort i snart 2 år och har en Sierra-91.En arbetskamrat fyller 30 i år,klarade körkortet första veckan 2008 och har också en Sierra -91.MEN han har ca hälften så dyr försäkring,eftersom han är över 25.Helt sjukt.Jag som trodde att man blev bättre av att köra bil,inte bara av att bli äldre.I så fall så borde ju försäkringen bli billigare och billigare för varje gång man fyller år,tills dess att man blir gammal och senil och tycker att 65 på 110-väg är ALLDELES tillräckligt.Personligen tycker jag att försäkringsbolagen borde ta med hur länge man har haft körkort i uträkningen för hur dyr försäkringspremie man ska ha.Men det kanske bara är jag som tycker så?
Men det är väll klart man blir bättre av ålder...
En som misslyckats med uppskrivningen 10 ggr, och uppkörningen 10 ggr och får kortet på håret när han/hon fyller 30 och orsakar två olyckor på ett år har ändå lägre premie än mig, som haft körkort i 1,5 år och kört ~6000 mil på den tiden och inte orsakat en enda olycka...
Alltså: Den förstnämda har lägre premie p.g.a att han/hon kan köra bättre, trots ganska nytaget kk och två orsakade olyckor.
OCH
Jag har hög premie för att jag inte är erfaren nog efter att bara ha haft kk i 1,5 år och bara kört ~6000 mil på den tiden och inte ens så mycket som kört emot någonting...
Frågan är VEM som EGENTLIGEN ska ha den låga premien. Inte för att jag kan anse mig kunna köra, för ingen kan köra så bra som man kanske tycker
men jag tycker vi ska införa samma system som i bl.a en del av USA:s delstater:
Man börjar med en låg premie, orsakar man en olycka så fördubblas den, nästa gång fördubblas den igen, så till sist har man inte råd att ha bil.
Så om man börjar med en premie på kanske 2000 kr/år.
Sen orsakar man en olycka så höjs det till 4000.
Orsakar man en till så blir det 8000.
Då tror jag det hade blivit mindre skenförsäkring, och sen hade dem som ofta orsakar olyckor fått betala för det
Och detta ska gälla oavsett ålder.
Som det är nu är det ganska nära att nästan kunna säga att de diskriminerar oss ungdomar