2726
Sök

Dyrt med försäkringar!

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
När jag gick i skolan hade jag egen bil.
Jag stog på den och betalade f-premien, skatten, reparationer, bensin m.m.

Jag hade råd för jag köpte inte en svindyr bil, och jag hade sparat innan just för att HA RÅD att ha bil.
Och ja, jag försökte också "lura" systemet, men min farsa sa att han bara behövde en bil.. slutdiskuterat...

Ett tips om du vill ha en lite modernare bil och slippa lura bolaget är skoda felicia eller nått sånt. 5000 kr i halv utanför city med bilen på gatan. Inte så rolig kanske, men är det det enda man har råd med, så är det ju så.. Bara att bita i det sura smile

nej fy fan för nya bilar, sååå fula att man spyr! max 98 sen ändras dom, ska köpa en vr6 big_smile

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Micke754 skrev:
Om jag skulle ha min 740 ståendes på mig sj skulle det kosta mellan 22 000kr - 30 000kr /helår med halvförsäkring.. Ställde den på morfar och då blev det helt plötsligt 4000/ helår halvförsäkring.. Helt sjuka priser...

jaa det är det, men så där dyrt hade du nog kunnat hitta mkt billigare priser för wink en vr6 som jag ska köpa är dyrare i försäkring och det finns för 12000/hel om det inte är en ny 740 dock kanske.

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
7 mars 2008
Nåt som är sjukt: Tjejen är 20,har haft körkort i snart 2 år och har en Sierra-91.En arbetskamrat fyller 30 i år,klarade körkortet första veckan 2008 och har också en Sierra -91.MEN han har ca hälften så dyr försäkring,eftersom han är över 25.Helt sjukt.Jag som trodde att man blev bättre av att köra bil,inte bara av att bli äldre.I så fall så borde ju försäkringen bli billigare och billigare för varje gång man fyller år,tills dess att man blir gammal och senil och tycker att 65 på 110-väg är ALLDELES tillräckligt.Personligen tycker jag att försäkringsbolagen borde ta med hur länge man har haft körkort i uträkningen för hur dyr försäkringspremie man ska ha.Men det kanske bara är jag som tycker så?

Stolt far till Freddy 18/12-08

654 Inlägg
7 mars 2008
Äh, jag sparar in ca 40000 på två år att ha min skenförsäkrad, om jag kvaddar bilen och inte får ut ett skit kommer inte jag gnälla. Jag har ju ändå tjänat in bilens värde och långt däröver.
Det som är värst är att f-bolagen måste generalisera bort unga killar eftersom de flesta kör som skit. Ska inte upphöja mig själv till skyarna, men har aldrig haft en skada under mina år med körkort - och då köra jag mycket bil!

654 Inlägg
7 mars 2008
Flash skrev:
Nåt som är sjukt: Tjejen är 20,har haft körkort i snart 2 år och har en Sierra-91.En arbetskamrat fyller 30 i år,klarade körkortet första veckan 2008 och har också en Sierra -91.MEN han har ca hälften så dyr försäkring,eftersom han är över 25.Helt sjukt.Jag som trodde att man blev bättre av att köra bil,inte bara av att bli äldre.I så fall så borde ju försäkringen bli billigare och billigare för varje gång man fyller år,tills dess att man blir gammal och senil och tycker att 65 på 110-väg är ALLDELES tillräckligt.Personligen tycker jag att försäkringsbolagen borde ta med hur länge man har haft körkort i uträkningen för hur dyr försäkringspremie man ska ha.Men det kanske bara är jag som tycker så?

Är med på ditt resonemang!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 mars 2008
Försäkringsbedrägeri lönar sig aldrig. Lär dig istället att inte leva över dina tillgångar och köp en bil du har råd med. Föräldrar borde inse att det är viktigt att barnen lär sig pengarnas värde redan från början.

Att  många 18 >25 åringar inte borde ha vare sig bil eller körkort är anledningen till varför försäkringen kostar som de gör. Och blir bolaget minsta tveksamma så lär det bli utredningar om vem som är "brukare" av fordonet. Inte ett öre betalas ut och har ni otur kan du / ni bli ersättningsskyldiga istället och är det då en allvarlig olycka kan det handla om MYCKET pengar.

Bit i det sura äpplet, köp en EGEN bil som är reggad på dig själv och som du kan betala. Har du inga pengar så kan du inte har någon bil. En bil är inte en självklarhet utan ett privilegium att ha, detta inser inte många bortskämda snorungar...  roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
7 mars 2008
Flash skrev:

Men det är väll klart man blir bättre av ålder...

En som misslyckats med uppskrivningen 10 ggr, och uppkörningen 10 ggr och får kortet på håret när han/hon fyller 30 och orsakar två olyckor på ett år har ändå lägre premie än mig, som haft körkort i 1,5 år och kört ~6000 mil på den tiden och inte orsakat en enda olycka...

Alltså: Den förstnämda har lägre premie p.g.a att han/hon kan köra bättre, trots ganska nytaget kk och två orsakade olyckor. 
OCH
Jag har hög premie för att jag inte är erfaren nog efter att bara ha haft kk i 1,5 år och bara kört ~6000 mil på den tiden och inte ens så mycket som kört emot någonting...

Frågan är VEM som EGENTLIGEN ska ha den låga premien. Inte för att jag kan anse mig kunna köra, för ingen kan köra så bra som man kanske tycker smile men jag tycker vi ska införa samma system som i bl.a en del av USA:s delstater:
Man börjar med en låg premie, orsakar man en olycka så fördubblas den, nästa gång fördubblas den igen, så till sist har man inte råd att ha bil.

Så om man börjar med en premie på kanske 2000 kr/år.
Sen orsakar man en olycka så höjs det till 4000.
Orsakar man en till så blir det 8000.

Då tror jag det hade blivit mindre skenförsäkring, och sen hade dem som ofta orsakar olyckor fått betala för det smile Och detta ska gälla oavsett ålder.

Som det är nu är det ganska nära att nästan kunna säga att de diskriminerar oss ungdomar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Men det är väll klart man blir bättre av ålder...

En som misslyckats med uppskrivningen 10 ggr, och uppkörningen 10 ggr och får kortet på håret när han/hon fyller 30 och orsakar två olyckor på ett år har ändå lägre premie än mig, som haft körkort i 1,5 år och kört ~6000 mil på den tiden och inte orsakat en enda olycka...

Alltså: Den förstnämda har lägre premie p.g.a att han/hon kan köra bättre, trots ganska nytaget kk och två orsakade olyckor. 
OCH
Jag har hög premie för att jag inte är erfaren nog efter att bara ha haft kk i 1,5 år och bara kört ~6000 mil på den tiden och inte ens så mycket som kört emot någonting...

Frågan är VEM som EGENTLIGEN ska ha den låga premien. Inte för att jag kan anse mig kunna köra, för ingen kan köra så bra som man kanske tycker smile men jag tycker vi ska införa samma system som i bl.a en del av USA:s delstater:
Man börjar med en låg premie, orsakar man en olycka så fördubblas den, nästa gång fördubblas den igen, så till sist har man inte råd att ha bil.

Så om man börjar med en premie på kanske 2000 kr/år.
Sen orsakar man en olycka så höjs det till 4000.
Orsakar man en till så blir det 8000.

Då tror jag det hade blivit mindre skenförsäkring, och sen hade dem som ofta orsakar olyckor fått betala för det smile Och detta ska gälla oavsett ålder.

Som det är nu är det ganska nära att nästan kunna säga att de diskriminerar oss ungdomar smile

så du menar att man ska få dubbelt så hög premie om man krokar med en fet älg som kmr upp på vägen på 1 sek(inte en jävla människa i världen kan komma undan en sån sak,(kmr dom i dödsögonblicket är det kört).
Du ska nog tänka innan du säger ngt sånt, alla kan göra misstag. Saken är bara att vi anses vara körkåta när vi fått kortet och vill leka på bra mkt drf har dom hög premie för att dom sj ska kunna betala efter alla våra dumheter. Vet sj att jag inte kört perfekt på lååååånga vägar. men som en tidigare sa att vi 18-24 inte är kördugliga kan han köra upp ngnstans. hade man inte fått körkortet först 30 hade man inte varit "mogen" för det heller så lägg bara ner det... Dom som klarar sig från att följa lagen har nästan ngt fel för det finns typ ingen som alltid är en "ängel" bakom ratten..

1 268 Inlägg
7 mars 2008
tog just upp frågan till våran rådgivare på Folksam han sa att det är vanligt att man sätter försäkringen på mor eller far då det är dyrt för en själv... men det förutsätter att man bor under samma tak eller adress som föräldrarna... och då är det ju lugnt det räknas som att man "lånar" bilen... i det stora hela så ska dom inte bry sig och det tror jag inte heller dom gör det som är viktigt för dom är ju pengarna.... betalar man in det man är skyldig dom så e det lugnt wink

442 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
LazerHawke skrev:
tog just upp frågan till våran rådgivare på Folksam han sa att det är vanligt att man sätter försäkringen på mor eller far då det är dyrt för en själv... men det förutsätter att man bor under samma tak eller adress som föräldrarna... och då är det ju lugnt det räknas som att man "lånar" bilen... i det stora hela så ska dom inte bry sig och det tror jag inte heller dom gör det som är viktigt för dom är ju pengarna.... betalar man in det man är skyldig dom så e det lugnt wink

Okej, kungen kliver in "lazer". Vad händer om man inte bor under samma adress tror du då? smile För som du sa är vad vi också tyckt smile

1 268 Inlägg
7 mars 2008
fan vet jag tongue

det hela är skumt men men shit happens han ja snacka me hade förståelse för det hela... typ inte ens en bil utan turbo är billig för en ung människa idag.... så det är väl inte hela världen... typ allt handlar om pengar i slutändan.... det är ju pengarna vi betalar in som täcker skador etc som vi själva/andra orsakar... så det är inga större problem och skulle det vara problem så undrar jag va i helvete det är frågan om.... det är ju pengar det hela handlar om i spelet.... men men.... man får hoppas man inte får med en moralnisse/kärring att göra med då något har skett

1 675 Inlägg
7 mars 2008
hummer89 skrev:
volvo_1987 skrev:
Står bilen på föräldrarna kan man inte kalla det ens egen bil;)

behöver man fråga om du "fuskar" ? ;D

Nej då. alla tre står på mig=)

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Muttley
7 mars 2008
hummer89 skrev:
tkd_rille skrev:
=9 min åsikt om detta med försäkringar är att man bara är rent korkad om man försäkrar bilen på någon annan person som bor på en annan adress. precis som att försäkra i föräldrarnas namn när man flyttat ut.
när jag flyttade ut från boet tog jag över bilen själv pga att då gäller inte försäkringen längre på samma sätt liksom.
när man bodde hemma kunde far ha den och en tillägssförsäkring så att jag brukade bilen.

den dagen någon stjäl, eller ni krockar då får ni helt enkelt skylla er själva.

klarar man inte av kostnader runt en bil så kan man ju tänka efter och välja nått billigare tycker jag.

de är inte så dyrt för en vr6 du kan ju dela upp månadsvis istället så har du ju råd att börja betala direkt.
var inte dum mot dig själv.

mm jo jag vet, men liksom betalar jag hel-f(no fusk) så kostar det mer än om jag krockar den efter 2 år när bilen ändå bara är värd 15000 för bolagen typ. Är så mkt att tänka på.

de är väl skitsamma? du försäkrar dig mot skadorna. och med tanke på vad de är för bil och vad för ålder du är i så är de klart de är dyrt.
köp en dyrare bil då. hur gammal är du ens ?

min kostar 7400 per år. klart de är dyrt men du har bilen för att kunna köra till jobb för de mesta med.

tänk inte så mycket utan gör rätt istället för att råka vara korkad för en gång och ryk dit ordentligt.
kommer du ens att ha bilen i 2 år dessutom ?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
8 mars 2008
MrTurbo skrev:
Försäkringsbedrägeri lönar sig aldrig. Lär dig istället att inte leva över dina tillgångar och köp en bil du har råd med. Föräldrar borde inse att det är viktigt att barnen lär sig pengarnas värde redan från början.

Att  många 18 >25 åringar inte borde ha vare sig bil eller körkort är anledningen till varför försäkringen kostar som de gör. Och blir bolaget minsta tveksamma så lär det bli utredningar om vem som är "brukare" av fordonet. Inte ett öre betalas ut och har ni otur kan du / ni bli ersättningsskyldiga istället och är det då en allvarlig olycka kan det handla om MYCKET pengar.

Bit i det sura äpplet, köp en EGEN bil som är reggad på dig själv och som du kan betala. Har du inga pengar så kan du inte har någon bil. En bil är inte en självklarhet utan ett privilegium att ha, detta inser inte många bortskämda snorungar...  roll

Kunde inte sagt de så mkt bättre själv! Bra skrivet!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 mars 2008
danhild skrev:
Äh, jag sparar in ca 40000 på två år att ha min skenförsäkrad, om jag kvaddar bilen och inte får ut ett skit kommer inte jag gnälla. Jag har ju ändå tjänat in bilens värde och långt däröver.
Det som är värst är att f-bolagen måste generalisera bort unga killar eftersom de flesta kör som skit. Ska inte upphöja mig själv till skyarna, men har aldrig haft en skada under mina år med körkort - och då köra jag mycket bil!

Du är medveten om att det där "sura äpplet" kan stå dig dyrt? Men det är nog redan inräknat i din budget.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
8 mars 2008
hummer89 skrev:
jonesono skrev:
Atava?

mm, dom är billigast tror jag, runt 8-11000kr för hel

På dig? Bra, då tar du halv och är glad sen.

1 082 Inlägg
8 mars 2008
Flash skrev:

Enkelt! Hon är kvinna - kvinnor kostar mindre att ha i trafiken.

1 297 Inlägg
8 mars 2008
jonesono skrev:
diamond_ skrev:
vadåå, det finns gubbar med fräna bilar med..  min bil står på farsan, lättare såå.. har krockat 1gång, fick bara betala en högre självrisk - inget mer..

Dom flesta försäkringsbolag brukar råda en som ungdom att ha bilen på föräldrarna om man bor hemma..

Nej, det gör de inte. Och Om de skulle göra det, så kan du räkna med att den som säljer försäkringen bara vill "locka till sig" ännu en kund. Vad som händer vid skaderegleringen är en helt annan femma, en annan avdelning och helt andra personer som mer än gärna undviker att betala ut pengar till de som inte förtjänar det.

Det har du helt rätt i. Jobbar själv på ett försäkringsbolag som rådgivare och sa precis samma sak till en kund idag som skenförsäkrade. Att jag vägrade ta över den försäkringen till oss för händer det något så kommer sonen till 99% inte få någon ersättning. De tänker inte jag ha på mitt samvete!

1 268 Inlägg
8 mars 2008
MrTurbo skrev:

då e det ju klart meningslöst pröjsa försäkring för en bil man får bekosta kalaset själv på om det händer nåt då kan man ju fimpa försäkra bilen om det är så det ska vara....

jag menar dom som vill ha bil ska få ha bil och att sätta den på en äldre familjemedlem löser problemet för att bilen måste vara försäkrad... försäkringsbolaget har inget med det att göra vem som kör bilen iaf dom borde inte ha me det att göra då det hela handlar om pengar inget annat skit vem som äger bilen eller brukar bilen är oväsentligt!

1 082 Inlägg
8 mars 2008
MrTobias skrev:
jonesono skrev:
diamond_ skrev:
vadåå, det finns gubbar med fräna bilar med..  min bil står på farsan, lättare såå.. har krockat 1gång, fick bara betala en högre självrisk - inget mer..

Dom flesta försäkringsbolag brukar råda en som ungdom att ha bilen på föräldrarna om man bor hemma..

Nej, det gör de inte. Och Om de skulle göra det, så kan du räkna med att den som säljer försäkringen bara vill "locka till sig" ännu en kund. Vad som händer vid skaderegleringen är en helt annan femma, en annan avdelning och helt andra personer som mer än gärna undviker att betala ut pengar till de som inte förtjänar det.

Det har du helt rätt i. Jobbar själv på ett försäkringsbolag som rådgivare och sa precis samma sak till en kund idag som skenförsäkrade. Att jag vägrade ta över den försäkringen till oss för händer det något så kommer sonen till 99% inte få någon ersättning. De tänker inte jag ha på mitt samvete!

Då borde du hört de flesta bortförklaringar till att skenförsäkra?
Vill inte veta vilket bolag du jobbar för då det är irrelevant, men kan du plocka fram lite statistik?

Sök