Byta turbo i en T4a?

Mankan1978 Son Of Murphy
9 mars 2008 · 782 Inlägg

Tjena!

Har en begagnad turbo på gång, vet inget om den än, men tänkte få lite mer vatten på hjulet bara...

Hur är det att bara byta turbo på en sådan ny bil som en T4a ifrån `99? Funkar det med resten av motordelarna?
Vad jag har förstått det som måste man väl då mappa om den efter nya turbon?

Får mer info här i veckan om vad det är för turbo, men vill veta lite om det ens funkar, bara... tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
MGW
9 mars 2008 · 9 Inlägg

Är det en orginal 14t agg eller har du bytt till en större model typ 16, 18 eller 19t agg?
Om det är ett orginal agg så är det bara att sätta på, kolla dock så att grundladdet ligger på 0.5 om den är orginal, ta ut kontakten till magnetventilen och använd dig av en lämplig laddtrycksmätare.
När allt är klart ska den ladda runt 0.9bar vid 5500rpm.
Är det ett större agg så bör du mappa den så snart som möjligt, men om du har rätt GLT (0.5 bar) och rätt orginal laddtryck (0.9bar) så kan det gå, se upp för laddspikar dock.

Mankan1978 Son Of Murphy
9 mars 2008 · 782 Inlägg

MGW skrev:
Är det en orginal 14t agg eller har du bytt till en större model typ 16, 18 eller 19t agg?
Om det är ett orginal agg så är det bara att sätta på, kolla dock så att grundladdet ligger på 0.5 om den är orginal, ta ut kontakten till magnetventilen och använd dig av en lämplig laddtrycksmätare.
När allt är klart ska den ladda runt 0.9bar vid 5500rpm.
Är det ett större agg så bör du mappa den så snart som möjligt, men om du har rätt GLT (0.5 bar) och rätt orginal laddtryck (0.9bar) så kan det gå, se upp för laddspikar dock.

Bilen är helt orginal i maskin, tänkte få lite mer kus bara! wink Tror det är ett 14t agg orginal, faktiskt.
Ja jag hoppas den är lite större, så man kan ladda mer o får mer kus, men vet ännu så länge inte mer än att den finns o kompisen vill bli av med den! wink

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
MGW
9 mars 2008 · 9 Inlägg

Mankan1978 skrev:

MGW skrev:
Är det en orginal 14t agg eller har du bytt till en större model typ 16, 18 eller 19t agg?
Om det är ett orginal agg så är det bara att sätta på, kolla dock så att grundladdet ligger på 0.5 om den är orginal, ta ut kontakten till magnetventilen och använd dig av en lämplig laddtrycksmätare.
När allt är klart ska den ladda runt 0.9bar vid 5500rpm.
Är det ett större agg så bör du mappa den så snart som möjligt, men om du har rätt GLT (0.5 bar) och rätt orginal laddtryck (0.9bar) så kan det gå, se upp för laddspikar dock.

Bilen är helt orginal i maskin, tänkte få lite mer kus bara! wink Tror det är ett 14t agg orginal, faktiskt.
Ja jag hoppas den är lite större, så man kan ladda mer o får mer kus, men vet ännu så länge inte mer än att den finns o kompisen vill bli av med den! wink

Kolla det för om det är ett tex 16t agg så ska du ha 7:ans avgashus för att den ska passa ordenterligt samt lite annat småjobb. Ett 14t agg kan du med ett chipp få upp till ca 1.4bar peak för att sen lägga sig runt 1.25 till 1.3bar. Välj ett bra chipp om du ska chippa bara typ BSR, MTE autotech.
Om du ska pysstrimma så pys upp den max 0.2bar om du vill att den  ska hålla, dett är dock inget som jag rekommenderar dock då avgasserna blir mycket varma med den magra blandningen som uppstår = spikningar = trasig topp/kolv spruket grenrör etc.

Hur kommer det sig att du ska byta agg?

Mankan1978 Son Of Murphy
9 mars 2008 · 782 Inlägg

MGW skrev:

Mankan1978 skrev:

MGW skrev:
Är det en orginal 14t agg eller har du bytt till en större model typ 16, 18 eller 19t agg?
Om det är ett orginal agg så är det bara att sätta på, kolla dock så att grundladdet ligger på 0.5 om den är orginal, ta ut kontakten till magnetventilen och använd dig av en lämplig laddtrycksmätare.
När allt är klart ska den ladda runt 0.9bar vid 5500rpm.
Är det ett större agg så bör du mappa den så snart som möjligt, men om du har rätt GLT (0.5 bar) och rätt orginal laddtryck (0.9bar) så kan det gå, se upp för laddspikar dock.

Bilen är helt orginal i maskin, tänkte få lite mer kus bara! wink Tror det är ett 14t agg orginal, faktiskt.
Ja jag hoppas den är lite större, så man kan ladda mer o får mer kus, men vet ännu så länge inte mer än att den finns o kompisen vill bli av med den! wink

Kolla det för om det är ett tex 16t agg så ska du ha 7:ans avgashus för att den ska passa ordenterligt samt lite annat småjobb. Ett 14t agg kan du med ett chipp få upp till ca 1.4bar peak för att sen lägga sig runt 1.25 till 1.3bar. Välj ett bra chipp om du ska chippa bara typ BSR, MTE autotech.
Om du ska pysstrimma så pys upp den max 0.2bar om du vill att den  ska hålla, dett är dock inget som jag rekommenderar dock då avgasserna blir mycket varma med den magra blandningen som uppstår = spikningar = trasig topp/kolv spruket grenrör etc.

Hur kommer det sig att du ska byta agg?

Nja ville ha lite mer drag i bilen, och chip ligger så långt fram i tiden, o nu när jag har ett agg på gång, tänkte jag hur vida det bara gick o byta... hmm
Vet ju inte ens om det passar än, kanske får låna det ikväll för närmare undersökning! wink

Senast redigerat av Mankan1978 (9 mars 2008)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
MGW
9 mars 2008 · 9 Inlägg

Av att bara byta agg får du ingen effektökning.

Mankan1978 Son Of Murphy
10 mars 2008 · 782 Inlägg

Näe men byter man agg kan man nog skruva upp laddet lite mer, vilket i sin tur ger mer effekt... (?) Eller är jag helt ute o cyklar kanske!? :S

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
torpis Forummoderator
10 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Näe men byter man agg kan man nog skruva upp laddet lite mer, vilket i sin tur ger mer effekt... (?) Eller är jag helt ute o cyklar kanske!? :S

Du måste mappa bilen för de nya förutsättningarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mankan1978 Son Of Murphy
10 mars 2008 · 782 Inlägg

torpis skrev:

Mankan1978 skrev:
Näe men byter man agg kan man nog skruva upp laddet lite mer, vilket i sin tur ger mer effekt... (?) Eller är jag helt ute o cyklar kanske!? :S

Du måste mappa bilen för de nya förutsättningarna.

Jo det är jag helt med på! smile
Tänkte bara så det funkade o byta rakt över, men det funkar tydligen. smile
Hur blir det så småningom om man skulle chippa? Chippen är väl gjorda för orginal turbo? Eller rättar sig firmorna efter bilen?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
-S40- Livsnjutare
10 mars 2008 · 403 Inlägg

säljer du din nuvarande 14t agg då? jag köper gärna en t4 turbo

Gta Iv 31april
torpis Forummoderator
10 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Chippen är väl gjorda för orginal turbo? Eller rättar sig firmorna efter bilen?

För ~5000kr (billigare via X40nordic.com) så får du ett "chip" dvs original programvara är påställd och optimerad för 98oktanig soppa, då ger man motorn de rätta förutsättningarna att leverera mer effekt på ett säkert sätt.

Byter du till störe turbo eller större IC, kanske vill köra E85 mm. Blir ändringarna för stora så kan trimfirman göra ett chip till just din bil dvs "mappa" bilen.

byter du turbo och inte mappar bilen så kommer motorn inte ungera bra, byter du turbo med ett venligt "chip" så har motorn inte heller rätt förutsättningar utab bara en bit på vägen så att säga.

att mappa bilen kostar 10000kr.

Det man gör är generellt att fixa allt som skall fixas sen mappa bilen, tex större turbo nya spridare ny IC sportluftfiter också... kanske till och med E85 i tanken, sen mappar man bilen och då ger man datorn rätt program för just din setup.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mankan1978 Son Of Murphy
10 mars 2008 · 782 Inlägg

Aj fan så jävla dyrt!? yikes
Shit, då får jag nog lägga ner planerna är jag rädd... sad
Blir nog gå den dyra tråkiga vägen o chippa... sad

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
MGW
10 mars 2008 · 9 Inlägg

Chippa är det bästa sättet att få upp hästarna, om man sen vill gå utanför chippfirmornas standard uppsättningar eller har gjort andra ändringar i motorn så är det bara att mappa.

Se nu till att du inte väljer det billigaste chippet du hittar utan välj typ BSR,Autotech eller TME, dessa företag är seriösa och då vet du att motorn få rätt luft/bränsleblandning och går därmot optimalt.

Mankan1978 Son Of Murphy
11 mars 2008 · 782 Inlägg

MGW skrev:
Chippa är det bästa sättet att få upp hästarna, om man sen vill gå utanför chippfirmornas standard uppsättningar eller har gjort andra ändringar i motorn så är det bara att mappa.

Se nu till att du inte väljer det billigaste chippet du hittar utan välj typ BSR,Autotech eller TME, dessa företag är seriösa och då vet du att motorn få rätt luft/bränsleblandning och går därmot optimalt.

Ja BSR har jag planer på faktiskt, dels är dom ganska stora, sen att dom har butik i Sthlm vilket ligger nära där jag bor.
Autotech har jag förstått är jävligt bra med, men har inte hittat något om att dom har butik eller återförsäljare i Sthlms/Uppsala området, tyvärr... hmm

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
torpis Forummoderator
11 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Mankan1978 skrev:

MGW skrev:
Chippa är det bästa sättet att få upp hästarna, om man sen vill gå utanför chippfirmornas standard uppsättningar eller har gjort andra ändringar i motorn så är det bara att mappa.

Se nu till att du inte väljer det billigaste chippet du hittar utan välj typ BSR,Autotech eller TME, dessa företag är seriösa och då vet du att motorn få rätt luft/bränsleblandning och går därmot optimalt.

Ja BSR har jag planer på faktiskt, dels är dom ganska stora, sen att dom har butik i Sthlm vilket ligger nära där jag bor.
Autotech har jag förstått är jävligt bra med, men har inte hittat något om att dom har butik eller återförsäljare i Sthlms/Uppsala området, tyvärr... hmm

Autotech finns via SAM bilverkstad i Växterås...   Men kör BSR du Johan och Jompa på BSR Stockholm är underbara lirare smile  (kanske blir det billigare om du går med i X40nordic med)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MGW
11 mars 2008 · 9 Inlägg

Det är väl 5% rabbat om man är med x40nordic? Kanske lite till om man kontakta johan eller jompa wink
Vilket som så kan BSR i Sthlm x40 bilarna så där kan du säkert lämna in den och få bra service

MST4
13 mars 2008 · 224 Inlägg

BSR i Stokholm
http://www.bsrstockholm.se

AutotechMotor i Västerås
http://www.sambilverkstad.com


//mvh Martin

Senast redigerat av MST4 (13 mars 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Mankan1978 Son Of Murphy
13 mars 2008 · 782 Inlägg

torpis skrev:

Mankan1978 skrev:

MGW skrev:
Chippa är det bästa sättet att få upp hästarna, om man sen vill gå utanför chippfirmornas standard uppsättningar eller har gjort andra ändringar i motorn så är det bara att mappa.

Se nu till att du inte väljer det billigaste chippet du hittar utan välj typ BSR,Autotech eller TME, dessa företag är seriösa och då vet du att motorn få rätt luft/bränsleblandning och går därmot optimalt.

Ja BSR har jag planer på faktiskt, dels är dom ganska stora, sen att dom har butik i Sthlm vilket ligger nära där jag bor.
Autotech har jag förstått är jävligt bra med, men har inte hittat något om att dom har butik eller återförsäljare i Sthlms/Uppsala området, tyvärr... hmm

Autotech finns via SAM bilverkstad i Växterås...   Men kör BSR du Johan och Jompa på BSR Stockholm är underbara lirare smile  (kanske blir det billigare om du går med i X40nordic med)

Jo, men tyvärr kostar det ju o bli medlem där på X40 klubben, så... hmm Visst vore det fint med rabatten, men ja får se iaf...
Men BSR blir det! smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
torpis Forummoderator
13 mars 2008 · 10 576 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Jo, men tyvärr kostar det ju o bli medlem där på X40 klubben, så...

BSR ger dig 10% (iaf i stockholm)
Autotech ger dig 10-15%

10% av "chip" är 500kr.   Går du med i klubben för 300kr så spar du mao 200kr och får en reklampryl ur klubbshoppen gratis ^^

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mankan1978 Son Of Murphy
13 mars 2008 · 782 Inlägg

torpis skrev:

Mankan1978 skrev:
Jo, men tyvärr kostar det ju o bli medlem där på X40 klubben, så...

BSR ger dig 10% (iaf i stockholm)
Autotech ger dig 10-15%

10% av "chip" är 500kr.   Går du med i klubben för 300kr så spar du mao 200kr och får en reklampryl ur klubbshoppen gratis ^^

Hehe, okej, ja man kanske skulle tänka över det då! wink
Men istället är det värt o chippa bil som gått snart 16k mil? Visst räknar inte med att få ut dom hk eller NM som utlovas, men det kanske blir i närheten iaf! wink

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang