2692
Sök

behöver lite småhjälp, batteriet laddas ur. snälla hjälp mig!

127 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
var ute o körde lite idag så efter ja kommit hem o stannat bilen så låg batteriet på 12,48v så efter en timme gick ja ut o kolla och då var det 12,28 V alltså inte bra.

när jag tog bort kabeln till slutsteget och till stereon så var det fortfarande 12,28 efter en timme till..

satte nu på kabeln bak till slutsteg och ska kolla igen om en timme och sen göra samma med den till stereon.

men det är ju alltså så att det är dom som drar strömmen..

varför och vad kan jag göra åt det?

tacksam för svar.
Senast redigerat av Drjohndeere (12 mars 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 mars 2008
Kan vara. Rent allmänt om batterier så gillar inte "konventionella" batterier att bli nästan eller helt i och urladdade. Då blir det en så häftig oxidation på blyplattorna att det bildas slam (eller vad man nu ska kalla det) som samlas på botten som till slut kortsluter cellerna, en efter en.
Så, spela inte musik eller ha lampor tända för länge utan att motorn går.

EDIT: Detta svar blev helt plötsligt jättekonstigt då ovanstående fråga redigerades radikalt...
Senast redigerat av Gulmun (12 mars 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

127 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Kan vara. Rent allmänt om batterier så gillar inte "konventionella" batterier att bli nästan eller helt i och urladdade. Då blir det en så häftig oxidation på blyplattorna att det bildas slam (eller vad man nu ska kalla det) som samlas på botten som till slut kortsluter cellerna, en efter en.
Så, spela inte musik eller ha lampor tända för länge utan att motorn går.

jag spelar inte musik o så utan att ha bilen igång.. men när bilen står helt stilla utan att jag rör det så. laddas batteriet ut hela tiden.. eller det tar ju ett tag.

och det är ju alltså antingen slutsteget eller stereon som dra  men vet inte varför för inget på dom lyser när det är avstängt.

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 mars 2008
Är du säker på att det är ljudet som tjyvar? Det finns ju så mycket mer elektronik i bilen menar jag, det kan ju vara nästan vad som helst.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

127 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Är du säker på att det är ljudet som tjyvar? Det finns ju så mycket mer elektronik i bilen menar jag, det kan ju vara nästan vad som helst.

det måste ju vara det eftersom när jag tog av kabeln till slutsteget och till steron ifrån batteriet.. men hade kvar allt annat. så var det ju samma efter en timme..

har satt på kabeln till slutsteget nu ska ut och kolla om 20 minuter och se om det tagit något.. annars så är det stereon som tjuvar..

27 Inlägg
12 mars 2008
är säkert inte så men är inte så att styrströmmen till slutsteget är kopplat på ström hela tiden, så att steget ligger på hela tiden? okontakt vid jordanslutning till steget? är stereon kopplad direkt eller måste man ha tändningen på? är det direktkopplat kan det ju ha något med det att göra.

Skulle man skrivit något här?

336 Inlägg
12 mars 2008
fixa en strömbrytare till slutsteget eller fixa remoten till tändningen.
För mer info hör av dig

//
ROE

//
Roe

127 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
steget är inte igång när man stänger av bilen och stereon. steget startar när jag startar stereon.. steron e inte kopplad till tändningen så ja får starta o stänga av den av sig själv.. batteriet drog inget när ja bara hade kabeln till slutsteget kopplad.. men sen när ja koppla till steron drog den igen.. också såg man att de gnistrade till när man förde dit sladden till stereon. så då är det ju den som drar.. kan det vara att den är dåligt jordad? eller vad kan man göra för att bli av med detta??

311 Inlägg
12 mars 2008
minnet drar ju ström hela tiden.. men det är ju ytterst lite?

Pv med preppad b20..

27 Inlägg
12 mars 2008
Borde ju inte drar mer ström än vad minnet kräver när den är avstängd och det är ju inte mycket. kan vara något knas med jorden, men är tveksam.
Men du kan ju testa att dra en tillvällig jordsladd någonstans där det är bra gjord och se om det fortfarande drar.

Skulle man skrivit något här?

21 761 Inlägg
12 mars 2008
En del bilstereoapparater drar ström fastän man har stängt av dem, fast jag är lite osäker på exakt vad det är som drar. I manualerna brukar det ibland stå att man inte ska koppla konstant plus till den röda kabeln eftersom det då kan dra ur batteriet när bilen står oanvänd ett tag (typ någon eller några veckor).

127 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
nä jag tycker också det är ganska kontisgt att den drar så mycke.. får försöka hitta någon lösning på det hela.. det är en alpine 9812R tror jag det är..

ge gärna mer förslag hur jag ska bli av med detta problemet..
Senast redigerat av Drjohndeere (13 mars 2008)

Sök