Det är ingen barnlek att smälla på en turbo. Det kostar framför allt massa pengar då man måste göra mer än att köpa en turbo. Kolvar, stakar, tändning och bränslesystem kan tec behöva sig en rekoderlig genomgång. Sedan tar det tid. Att få allt att passa riktigt, att få allt att fungera. Det gäller att allt passar ihop och fungerar tillsammans. Man kan nästan räkna med att något inte fungerar på första försöket. Att motorn kanske rasar eller om motorn funkar skiter sig koppling, växellåda eller annat i drivlinan. MASSOR att tänka på. Helst om man vill ha lite driftsäkerhet. Är det okej att skrotet går sönder blir det ju genast enklare.
Det är absolut endast personer med stor mekvana och motorkunnande som skall ge sig på en sådan där sak. Jag som mekat turbobilar i 15år har börjat FUNDERA på att turbokonvertera en en V8a. Men tänker planera allt i detalj INNAN jag börjar så jag vet vart ev problem kan komma att uppstå.
Att stå där i garaget med nedplockad motor och ett turboaggregat från grannens traktorgrävare i handen för att sedan springa in och fråga om hur det fungerar på gorg går lixom bort.
Senast redigerat av MrTurbo (18 mars 2008)
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)