3178
Sök

Spräck Myten om turbokonvertering för alltid, snälla!!

2 924 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1
Kan inte nån spräcka den myten om turbokonvertering nångång för alltid, nämligen att det är lätt för vem som helst att ”bara att slänga dit en turbo” på vilken bil som helst... suck... mad
Bildas ju hur många sånna trådar som helst om detta, hela tiden...

Är det tidingen Bilsport man skall skylla detta på och deras artiklar om turbokonvertering för några år sedan? roll
Senast redigerat av peegee (18 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

FreddeK
18 mars 2008
#2
det är ju lätt att turbokonvertera om man har sisådär 50 lök över så är det bara lämna ifrån sig bilen över helgen=)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#3
det funkar ju bara man inte ladda så mycket typ max 0.3 men ska man ladda mer är det lite att göra=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

FreddeK
18 mars 2008
#4
Det är lite att göra för att kunna åka lagligt också.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
18 mars 2008
#5
Att turbokonvertera är iprincip alltid olagligt vad jag förstått.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

406 Inlägg
18 mars 2008
#6
sedan blir de ju dyrare på nyabilar med avancerade styrenheter.. lättare på gammlabilar med förgasare haha big_smile men pengarlöser allt som han någraraderöver skriver...

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 mars 2008
#7
zovix skrev:
Att turbokonvertera är iprincip alltid olagligt vad jag förstått.

/Magnus

inte alltid men det kostar flis och kräver enorma ombyggnationer som inte många har pengar och/eller kunskap till..


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 mars 2008
#8
de beror helt och hållet på vilken bil de gäller....att köpa en gammal volvo 240 med b23 motor i och sen volvos förgasarturbosats begagnad kostar inte mycke,...med denna plockar man dock inte mer än kanske strax under 200 hk..men byt snurran och förgasaren till något annat  vettigt så har du en motor som pallar 300+...för 4-5 månader sen köpte jag en sån spis för 4000kr ...Komplett motor som var turbokonverterad med volvos/Gikturbos egna turbosats...+ en växellåda... sålde komplett turbosats för 3500kr... tycker inte jag e dyrt... behöver väl iofs kompsänka den lite men å lägga dit en tjockare toppapackning eller att ta upp förbränningsrummen lite i toppen kostar inte många kronor men e nog nödvändigt för dom effekterna

visst sen behöver man kanske annan koppling också


Student
232 Inlägg
18 mars 2008
#9
Xuri skrev:
de beror helt och hållet på vilken bil de gäller....att köpa en gammal volvo 240 med b23 motor i och sen volvos förgasarturbosats begagnad kostar inte mycke,...med denna plockar man dock inte mer än kanske strax under 200 hk..men byt snurran och förgasaren till något annat  vettigt så har du en motor som pallar 300+...för 4-5 månader sen köpte jag en sån spis för 4000kr ...Komplett motor som var turbokonverterad med volvos/Gikturbos egna turbosats...+ en växellåda... sålde komplett turbosats för 3500kr... tycker inte jag e dyrt... behöver väl iofs kompsänka den lite men å lägga dit en tjockare toppapackning eller att ta upp förbränningsrummen lite i toppen kostar inte många kronor men e nog nödvändigt för dom effekterna

visst sen behöver man kanske annan koppling också

jo men allt det är är ju inte att bara "kasta i en turbo" som man kan göra på en eftermiddag som det så ofta låter som att det går att göra även om man inte kan något om motorer och har en skiftnyckel

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

2 924 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#10
Xuri skrev:
de beror helt och hållet på vilken bil de gäller....att köpa en gammal volvo 240 med b23 motor i och sen volvos förgasarturbosats begagnad kostar inte mycke,...med denna plockar man dock inte mer än kanske strax under 200 hk..men byt snurran och förgasaren till något annat  vettigt så har du en motor som pallar 300+...för 4-5 månader sen köpte jag en sån spis för 4000kr ...Komplett motor som var turbokonverterad med volvos/Gikturbos egna turbosats...+ en växellåda... sålde komplett turbosats för 3500kr... tycker inte jag e dyrt... behöver väl iofs kompsänka den lite men å lägga dit en tjockare toppapackning eller att ta upp förbränningsrummen lite i toppen kostar inte många kronor men e nog nödvändigt för dom effekterna

visst sen behöver man kanske annan koppling också

Jovisst, det beror på vilken bil och motor(!) det gäller (och självklart vilka förkunskaper man har)... men myten säger ju att det går lika "lätt" på alla bilar och motorer, för vem som helst(!) och det känns inte heller som att det framgått att det är olagligt eller väldigt besvärligt och kostsamt på bilar nyare än 1975.

Volvo känns som ett kapitel för sig inom detta....med tanke på tillgång av prylar och kunskap... men myten "innebär" att det gäller generellt för alla bilar och motorer som sagt...

Ibland känns det som att det är besvärligare att montera sportfilter än att turbokonvetera, krasst sett om man tolkar myten... roll
Senast redigerat av peegee (18 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 mars 2008
#11
oftast e de ju en jävla massa pil...bmw tex där finns inga  orginal turbogrenrör billigt på skroten,inga orginal intercoolers heller... tror de dom flesta konverteringfrågor kretsar runt just dessa bilar...mycke plock men sen går de jävla bra sen också tongue


79 Inlägg
18 mars 2008
#12
Det många gör fel är att dom tror att det är billigt att göra. Även den snikigaste konverteringen kommer kosta mellan 5000-10000kr om man är novis. Visst går det att komma undan otroligt billigt, men i dom flesta fallen beror det på att man har delar ligger på hyllan man samlat på sig under åren eller liknande.

Börjar man från noll och ska turbokonvertera sin turbosexa t.ex. så kostar det pengar.

Sen ska man självklart ha tillgång till en lämplig maskinpark (svets, rondell etc) samt en viss baskunskap och motorkänsla för att det inte ska bli haveri på första provturen.

Jag har gjort måånga turbokonverteringar på olika bilar och jag får ofta mail från folk som vill göra nått själv. 5% av dom som frågat mig om tips/råd går vidare och sätter ihop nått, resten är sorgligt nog bara drömmare

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 mars 2008
#13
Finns tyvärr många som inte har en blekaste aning men hört att det är lätt och således svarar att det är busenkelt, sen har vi rycktet igång.

Vad som är enkelt är jäkligt personligt, så om någon läser en diskussion mellan två kunniga personer på forumet så verkar det som att man hinner renovera, porta och turbokonvertera på en helg. Vilket inte stämmer för alla.

Samma sak med E85, många många som är fullt övertygade om att man bara kan tanka E85 och allt funkar toppen. Sen skriver man med små bokstäver att bilen blir slö eller att dendär konverteringsboxen man behövde kostar 3500kr och då får du inte gasa fullt långa stunder mm...   Sådant som gör att motorer rasar för dem som inte vet, när de väljer att tro på det som låter vettigt.
Senast redigerat av torpis (18 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
18 mars 2008
#14
Det lämpar sig alltid att ställa ett antal kontrollfrågor:

- Vad kan du göra själv, vad har du för verktyg, vana och lokaler.
- Vad har du för krav på laglighet
- Vad har du för krav på hållbarhet
- Vad har du för krav på körbarhet som daily driver året runt
- Vad tror du det kostar
- Vad kan du lägga ner på det max

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
18 mars 2008
#15
Många verkar helt övertygade att just deras bruksbil är vettigt att konvertera också. Perfekt att åka till jobbet i en bil med skjuten topplockspackning eller liknande smile

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 mars 2008
#16
Polaren tog sin Mazda 323f och snickra ihop ett grenrör med turbo och slängde dit en ic och utöver det satte han dit insprutningen från en 626 2,2L.
Var tydligen allt som behövdes för att kunna ladda runt 0,7bar och går som fan utan problem, trodde aldrig det skulle gå men blev tydligen bara bolt on och ut för att köra wink .

- Time Attack -

1 661 Inlägg
18 mars 2008
#17
22h och omkring 1000 spänn. 205 GTi.
[video]http://www.garaget.org/video/oer31kf64olv[/video]

Inget avgas på filmen
Senast redigerat av Hardjim (18 mars 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 mars 2008
#18
Det är ingen barnlek att smälla på en turbo. Det kostar framför allt massa pengar då man måste göra mer än att köpa en turbo. Kolvar, stakar, tändning och bränslesystem kan tec behöva sig en rekoderlig genomgång. Sedan tar det tid. Att få allt att passa riktigt, att få allt att fungera. Det gäller att allt passar ihop och fungerar tillsammans.  Man kan nästan räkna med att något inte fungerar på första försöket. Att motorn kanske rasar eller om motorn funkar skiter sig koppling, växellåda eller annat i drivlinan.  MASSOR att tänka på. Helst om man vill ha lite driftsäkerhet. Är det okej att skrotet går sönder blir det ju genast enklare.

Det är absolut endast personer med stor mekvana och motorkunnande som skall ge sig på en sådan där sak. Jag som mekat turbobilar i 15år har börjat FUNDERA på att turbokonvertera en en V8a. Men tänker planera allt i detalj INNAN jag börjar så jag vet vart ev problem kan komma att uppstå.

Att stå där i garaget med nedplockad motor och ett turboaggregat från grannens traktorgrävare i handen för att sedan springa in och fråga om hur det fungerar på gorg går lixom bort. smile
Senast redigerat av MrTurbo (18 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

79 Inlägg
18 mars 2008
#19
Åh andra sidan kan man göra som jag gjorde, smällde på en turbo och ett haltech sprut på min BMW 528:a

Den har gått 27000mil varav 500 stenhårda turbomil, detta utan att öppna motorn överhuvudtaget. Laddar 0.7, uppskattningsvis 320hk. Inte ett enda problem med den sen dagen jag skruvade ihop bygget

http://www.garaget.org/?car=55273

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

2 924 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#20
NIzmO skrev:
Polaren tog sin Mazda 323f och snickra ihop ett grenrör med turbo och slängde dit en ic och utöver det satte han dit insprutningen från en 626 2,2L.
Var tydligen allt som behövdes för att kunna ladda runt 0,7bar och går som fan utan problem, trodde aldrig det skulle gå men blev tydligen bara bolt on och ut för att köra wink .

Jovisst går det om man har grejjer och kan meka som sagt... men det är preciiis sånna här historier som din NIzmO, som lurar skjortan av en del nybörjare som knappt skruvat i en motor... nämligen det låter såå enkelt för det är ju "bara snickra ihop", "bara slänga dit", "bara sätta dit", "bara bolt on och köra", bara, bara, bara... roll suck mad
Senast redigerat av peegee (19 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~


Sök