Det är lite töntigt med dumpventil ja. Betala massa pengar för något som bara låter lite mer. Finns ingen större vits med en dump förutom ljudet om man inte kör på riktigt höga laddtryck. Det ger ingen effekt etc. Har man dessutom LMM på bilen så blir det lätt riktigt dåligt istället. Ställer man ventilen för hårt så att lmm inte blir lika lurad så släpper den inte all luften och då gör ni sönder turbon istället.
Så VARFÖR köpa en fjollblå ventil för över tusen spänn bara för att det skall PYSA? Imponerar det på fjortisarna vid korvmojjen?
De flesta original ventiler pallar med minst 1,5 bar i ladd utan att bråka, ladda mer i en original motor brukar ändå inte var att rekommendera.
Så även om vissa motorer fungerar med en öppen dump (de med mapsensor tex) så vinns det inget på det utan det, vissa monterar två återcirkulerande av org modell om de kör på höga laddtryck.
Sammanfattning; Är det där pysandet verkligen värt pengarna???
Senast redigerat av MrTurbo (18 mars 2008)
Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)