3286
Sök

Dumpventil, töntigt el. häftigt , bra eller dåligt?

Cnc-operatör
608 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1

Tycker de låter rätt gött med dumpventil men kanske är töntigt att montera på min volvo.. ?! hmm

Hört från många att turbon börjat krångla efter att man monterat dumpventilen ?!

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 mars 2008
#2
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt hmm
Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump
utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill
ha dump ljud utan att "skada" motorn...


53 Inlägg
18 mars 2008
#3
bättre med öppet filter isåfall:o) dumpar mycke mysigare plus inget skadat i motorn

Sensitive Guy

2 079 Inlägg
18 mars 2008
#4

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

2 911 Inlägg
18 mars 2008
#5
Monterar man rätt dump i rätt kombination så är den bra.

Monterar man en dump enbart för att få pffff ljudet tycker jag bara är löjligt, dels ställer folk den så jäkla slappt att dom tappar tryck istället för att dumpen får göra vad den är till för.

Cnc-operatör
608 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#6
sudden86 skrev:
bättre med öppet filter isåfall:o) dumpar mycke mysigare plus inget skadat i motorn

oki. smile är så dålig på sånt med motorn. ska höra mej för smile

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Cnc-operatör
608 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#7
Decibel skrev:
Monterar man rätt dump i rätt kombination så är den bra.

Monterar man en dump enbart för att få pffff ljudet tycker jag bara är löjligt, dels ställer folk den så jäkla slappt att dom tappar tryck istället för att dumpen får göra vad den är till för.

mmm..är bara ljudet jag är ute efter men som jag skrev så känns de lite töntigt tongue

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

442 Inlägg
18 mars 2008
#8
MeloveGolf skrev:
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt hmm
Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump
utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill
ha dump ljud utan att "skada" motorn...

Hur funkar det med sånt då? smile Och hur sätter man dom som.

2 751 Inlägg
18 mars 2008
#9
tycker inte de passar så bra på nya bilar,, Japanska tycker jag absolut de passar ihop med, vet inte varför men tycker bara de big_smile

Who Djaa bless no man curse

Lite överallt..
612 Inlägg
18 mars 2008
#10
Mackanol skrev:
http://youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw
ska ju vara rejält tongue

Det där finns det inge töntigt i! big_smile

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

OEM <3
6 957 Inlägg
18 mars 2008
#11
MeloveGolf skrev:
Personligen hatar jag "öppna" dumpar som låter högt hmm
Du har väll LMM och då ska du nog inte välja "öppen" dump
utan en återcirkulerande typ forge + öppet filter om du vill
ha dump ljud utan att "skada" motorn...

Finns de ingen risk att man skadar LMM:en om man sätter dit öppet filter?
På min Saab e risken stor, därför satsa ja på en insatsfilter, å de gjorde skillnad de oxå big_smile

OEM <3

Nismo
758 Inlägg
18 mars 2008
#12
Dumpventil är ett fränt pssch big_smile

Avstängd
914 Inlägg
18 mars 2008
#13
Vad är det som skulle vara töntigt med en dumpventil?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

1 062 Inlägg
18 mars 2008
#14
ja anser inte att det är töntigt.

1 418 Inlägg
18 mars 2008
#15
bara resten utav bilen inte ser förjävlig ut så stör jag mig inte på om folk har dumpventil på sin bil..

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 mars 2008
#16
det är inte töntigt... sak låta ordentligt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

8 883 Inlägg
18 mars 2008
#17
Har man den enbart för ljudet så är det bara löjligt...
Har man däremot lite mera mos så kommer tyvärr ljudet vare sig man vill eller inte, bra eller dåligt ja det är en smak sak. Personligen gillar jag bilar som är tysta..!

Själv tycker jag att bilar som bara låter = mycket snack och lite verkstad.
Har stått brevid diverse bilar som nyser och pyser men inte händer det mycket när dom kör i väg inte..

Fotograf på tierpidag.se

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 mars 2008
#18
Det är lite töntigt med dumpventil ja. Betala massa pengar för något som bara låter lite mer. Finns ingen större vits med en dump förutom ljudet om man inte kör på riktigt höga laddtryck. Det ger ingen effekt etc. Har man dessutom LMM på bilen så blir det lätt riktigt dåligt istället. Ställer man ventilen för hårt så att lmm inte blir lika lurad så släpper den inte all luften och då gör ni sönder turbon istället.

Så VARFÖR köpa en fjollblå ventil för över tusen spänn bara för att det skall PYSA? Imponerar det på fjortisarna vid korvmojjen? smile De flesta original ventiler pallar med minst 1,5 bar i ladd utan att bråka, ladda mer i en original motor brukar ändå inte var att rekommendera.

Så även om vissa motorer fungerar med en öppen dump (de med mapsensor tex) så vinns det inget på det utan det, vissa monterar två återcirkulerande av org modell om de kör på höga laddtryck.

Sammanfattning; Är det där pysandet verkligen värt pengarna???
Senast redigerat av MrTurbo (18 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 mars 2008
#19
Hamilton skrev:
Har man den enbart för ljudet så är det bara löjligt...
Har man däremot lite mera mos så kommer tyvärr ljudet vare sig man vill eller inte, bra eller dåligt ja det är en smak sak. Personligen gillar jag bilar som är tysta..!

Själv tycker jag att bilar som bara låter = mycket snack och lite verkstad.
Har stått brevid diverse bilar som nyser och pyser men inte händer det mycket när dom kör i väg inte..

Tja, om man har en turbo laddad V8'a på 1000+ hästar så finns ljudet där vare sig du vill eller inte. Lycka till att få en sådan bil att bli tyst.

Ärligt talat, så gillar jag mer en tystare dumpventil, en öppen ska man endast ha om det blir över 1500 hästar.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 217 Inlägg
18 mars 2008
#20
Nja.. det är lite olika från bil till bil. Men Ghetto-tuta låter för det mesta gött;)



Sök