Hej!
Idag när jag skulle starta bilen var den först lite segstartad (vilken inte är så konstigt, batteriet är ganska dåligt och jag hade fixat en del med stereon igår, så jag hade räknat med att få rullstarta den
) och jag lossar handbromsen och börjar rulla. Men då märker jag något mycket underligt. Bilen låter konstigt, så jag stänger genast av tändningen. BILEN LÅTER FORTFARANDE! Jag kliver ur bilen och konstaterar att det är startmotorn som låter, den går fortfarande (med tändningen helt av). Tillslut får jag stopp på den genom att koppla ur batteriet.
Jag börjar felsöka och har kunnat konstatera följande:
* Det är inte tändningen det är fel på, provade att koppla ur de kablarna och det var forfarande ingen resistans mellan + och jord (dvs anslutna).
* När jag kopplade bort jordanslutningen till motorn var inte + och jord (vid batteriet längre anslutna). Däremot var + och jord från motorn fortfarande anslutna.
Någon som vet var kortslutningen kan tänkas vara? Var ska jag leta? Enligt kopplingsschemat är kablarna till startmotorn: en kabeln direkt från + på batteriet, jord, en kabel till generatorn och en till tändningslåset.
Snabb hjälp vore uppskattat, ska åka på lan nere i småland på fredag...
(Bilen är en BMW 518i -82)