2811
Sök

Kortslutning till startmotorn

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Idag när jag skulle starta bilen var den först lite segstartad (vilken inte är så konstigt, batteriet är ganska dåligt och jag hade fixat en del med stereon igår, så jag hade räknat med att få rullstarta den tongue) och jag lossar handbromsen och börjar rulla. Men då märker jag något mycket underligt. Bilen låter konstigt, så jag stänger genast av tändningen. BILEN LÅTER FORTFARANDE! Jag kliver ur bilen och konstaterar att det är startmotorn som låter, den går fortfarande (med tändningen helt av). Tillslut får jag stopp på den genom att koppla ur batteriet. 

Jag börjar felsöka och har kunnat konstatera följande:
* Det är inte tändningen det är fel på, provade att koppla ur de kablarna och det var forfarande ingen resistans mellan + och jord (dvs anslutna).

* När jag kopplade bort jordanslutningen till motorn var inte + och jord (vid batteriet längre anslutna). Däremot var + och jord från motorn fortfarande anslutna.

Någon som vet var kortslutningen kan tänkas vara? Var ska jag leta? Enligt kopplingsschemat är kablarna till startmotorn: en kabeln direkt från + på batteriet, jord, en kabel till generatorn och en till tändningslåset.

Snabb hjälp vore uppskattat, ska åka på lan nere i småland på fredag...

(Bilen är en BMW 518i -82)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#2
styrstömmen till silenoiden (stavning?) lär komma åt nån ström nånstans , så följ den sladden smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

945 Inlägg
18 mars 2008
#3
kolla så att du inte har nån kortis i t-låset.
Men d kanske du redan har kollat.

blinka blått om du vill rejsa!

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#4
Har varit ute och kollat lite till. Nya upptäckter:
* Det är definitift inte själva tändningslåset, har kopplat ur alla kablar från ratten och felet kvarstod.
* De sladdar som går till solenoiden på startmotorn är: En tjock röd från batteriet (plus), på samma anslutning sitter två tjocka till som går iväg till okänd plats inne i motorn. Dessutom går en till jordad motordel. En sista liten svart-gul kabeln går upp i ett relä och sedan någonstans. Denna lyckades jag koppla ur, med nedslående resultat: felet kvarstod.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2008
#5
hur låter det då? som det snurrar eller som den försöker starta bilen?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#6
Som det snurrar.

21 761 Inlägg
18 mars 2008
#7
Koppla bort alla kablar utom den grova röda från batteriet, om startmotorn fortfarande går så är det något fel i solenoiden. Kan tänka mig att den ena av de grova röda kablarna, som försvinner till okänd plats, är laddkabeln från generatorns B+.

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#8
Ok, får kolla det imorgon.
Men eftersom det inte lät som om bilen försökte starta, utan mer som om något snurra, kanske det inte är startmotorn?

21 761 Inlägg
18 mars 2008
#9
Ibland kan drevet bara slå ut litegrann, precis så att inte kuggarna tar i svänghjulskransen. Om det har blivit något fel i solenoiden så att den får en kontinuerlig "svag" spänning, då kanske den inte orkar slå ut drevet helt vilket gör att det snurrar i tomma luften.

Eller så kärvar det helt enkelt, hävarmen går kanske inte tillbaka helt så att det ligger på spänning till själva startmotorn.

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#10
Aha. Nu fattar jag lite bättre hur startmotorn funkar me smile
Ska titta på det där med kablar imorgon när det är ljust.

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 mars 2008
#11
om startmotorn abra drar runt och runt ochdet itne visar tecken på att motorn ens försöker dra igång kan det vara soppa pumpen.. det hände mig förra veckan... testade att spruta in startgas i insuget... motorn gick då runt i 1 - 2 sekunder, fick alltså ingen soppa när startgasen avr förbrukad...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#12
Problemet är inte att motorn inte startar, problemet är att startmotorn inte stannar.

EDIT: Något tips på vad jag ska använda för olja och smörja solenoiden/startmotorn med om det visar sig vara den?
Senast redigerat av Torandi (18 mars 2008)

2 655 Inlägg
18 mars 2008
#13
Låter som att solenoiden har brunnit fast.

Testa med att ta en kabelbit mellan pluskabeln vid starten till den lilla kabeln vid starten (tillslaget), det räcker att du bara duttar mot tillslaget. Då ska starten slå ut drevet och dra runt motorn så länge du håller kabeln mot tillslaget.

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#14
Alltså problemet är att jag inte kan koppla in batteriet utan att det börjar slå gnistor om det. (Men har provat att mäta motståndet mellan startkabeln till solenoiden och den till batteriets plus, och det är inget motstånd däremellan).

EDIT: Var kan man tänkas få tag i en solenoid eller startmotor?
Senast redigerat av Torandi (18 mars 2008)

21 761 Inlägg
18 mars 2008
#15
Ja, gnistorna beror på att startmotorn är i tillslaget läge hela tiden. Då tror jag mest på att det kärvar på något sätt inuti solenoiden, eller brunnit fast som Streckkoden skriver.

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#16
Ska ta och kolla på det imorgon. Tack för alla svar smile

945 Inlägg
18 mars 2008
#17
Slår det gnistor om batteriet menar du?för att kolla om solenoiden är paj så byglar du ström från + på solenoiden till manöverströmmen på selonoiden, då hör du ifall selonoiden slår till eller inte. manöver strömmen är säkert den gul/svarta kabeln du nämner.

blinka blått om du vill rejsa!

2 655 Inlägg
18 mars 2008
#18
Du har inte numret som står på startmotorn? Antingen sitter det en klisterlapp på starten eller så är det ett nummer instansat på huset.

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#19
Ja, det slår gnistor om batteriet om jag försöker koppla in kablarna till det. Men du menar alltså att jag ska koppla in batteriet och sen (medans startmotorn kör, vilket den gör hela tiden) prova att koppla en kabel mellan + och manöverkabel?

945 Inlägg
18 mars 2008
#20
Torandi skrev:
Ja, det slår gnistor om batteriet om jag försöker koppla in kablarna till det. Men du menar alltså att jag ska koppla in batteriet och sen (medans startmotorn kör, vilket den gör hela tiden) prova att koppla en kabel mellan + och manöverkabel?

Slår det gnistor om batteriet när du ska lägga på +kabeln så har du ju kortis någonstans, kanske i solenoiden eller i starten i sig.
har du testat att koppla bort +kabeln från solenoiden och sen lägga på pluskaelb på batteriet?
Om det int egnistrar om batteriet då så är ju felet i den.
Tänk bara på att +kaebln från starten inte ligger emot chassi eller dyl.

blinka blått om du vill rejsa!


Sök