2812
Sök

Kortslutning till startmotorn

70 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#21
Kopplar jag bort solenoiden slår det inga gnistor, så det blir till att demontera startmotorn imorgon och se om jag kan åtgärda felet själv eller måste köpa ny startmotor.

945 Inlägg
18 mars 2008
#22
Torandi skrev:
Kopplar jag bort solenoiden slår det inga gnistor, så det blir till att demontera startmotorn imorgon och se om jag kan åtgärda felet själv eller måste köpa ny startmotor.

vet inte hur din start ser ut, men ofta så blir det enklare att antingen köpa en beggad från skroten eller köpa en beggad som är renoverad, finns firmor som bara håller på med  att reppa startmotorer och generatorer.
Sen så vet du ju inte i nuläget om det är solenoiden eller startmotorn i sig som har pajjat.

Såg nu att du bor i Täby, det finns en firma på folkungagatan. den ligger på höger sida mellan östgötagatan och bröderna olssons om du kommer uppifrån medis. Generator service tror jag dom heter, surra med dom så hjälper dom dig om du inte grejar det själv. Lycka till nu!
Senast redigerat av TTTTT (18 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

2 655 Inlägg
19 mars 2008
#23
Generatorservice ligger i Uppsala, riktigt trevliga grabbar där..
Ligger mot stockholms hållet i Uppsala.

70 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#24
Idag efter mycket jobb startade bilen. Problemet är dock att jag egentligen inte gjorde något. Jag försökte få loss startmotorn i ~1h men den satt som berget. Därefter lossade jag alla anslutningar till solenoiden kopplade in batteriet för att kolla att det verkligen var den (det var det) och kopplade sedan tillbaka solenoiden (med batteriet ur, såklart). Sen var felet borta... jätteskumt. Är lite orolig för att det ska komma tillbaka när jag minst anar det. Och självklart var det irriterande att jag inte kunde lossa startmotorn...

945 Inlägg
19 mars 2008
#25
Torandi skrev:
Idag efter mycket jobb startade bilen. Problemet är dock att jag egentligen inte gjorde något. Jag försökte få loss startmotorn i ~1h men den satt som berget. Därefter lossade jag alla anslutningar till solenoiden kopplade in batteriet för att kolla att det verkligen var den (det var det) och kopplade sedan tillbaka solenoiden (med batteriet ur, såklart). Sen var felet borta... jätteskumt. Är lite orolig för att det ska komma tillbaka när jag minst anar det. Och självklart var det irriterande att jag inte kunde lossa startmotorn...

kanske bara var fukt som gjorde att det kortade någonstans, bara att hålla tummarna nu big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

70 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#26
Justdet, en sak till (som jag kom på nu). När jag först startade ryckte det till och sen dog allt (lampor, allt). Sen när jag kopplade ur batteriet och provade startade den (eller försökte, att den inte lyckades beror på urladdat batteri, laddar nu).
Dessutom sprejade jag rostlösare i ett försök att lossa startmotorn, kanske något lossade i startmotor..

21 761 Inlägg
19 mars 2008
#27
Låter ju trevligt att det fungerar nu. Fast såna där saker, när grejorna helt plötsligt börjar fungera utan att man har gjort någonting, är ganska irriterande eftersom man inte fick reda på själva felet.

Med tanke på att batteriet också tidigare har råkat ut för rejäl urladdning så får du kolla upp att det verkligen blir fulladdat, om batteriet har några år på nacken så finns alltid risken att det helt tvärt slutar fungera efter en ordentlig urladdning.

70 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#28
Helt urladdat var det inte, bara lite. Ska nog köpa ett nytt snart, det nuvarande orkar inte hålla mer än 12 V (det sjunker ner från 12.3 som det har efter körning till 12 V på bara 30 s) och tappar laddning hyfsat fort.

945 Inlägg
19 mars 2008
#29
Torandi skrev:
Justdet, en sak till (som jag kom på nu). När jag först startade ryckte det till och sen dog allt (lampor, allt). Sen när jag kopplade ur batteriet och provade startade den (eller försökte, att den inte lyckades beror på urladdat batteri, laddar nu).
Dessutom sprejade jag rostlösare i ett försök att lossa startmotorn, kanske något lossade i startmotor..

Om felet återkommer så får du höra av dig, så tar vi det därifrån, som sagt, med lite tur, fukt som har skapat en kortis i lindningen eller nåt sån. Rostlösare som typ wd 40 och 556 är ju fuktdrivande och kontaktskapande åxå, inte bara rostlösande.

blinka blått om du vill rejsa!

21 761 Inlägg
19 mars 2008
#30
Torandi skrev:
Helt urladdat var det inte, bara lite. Ska nog köpa ett nytt snart, det nuvarande orkar inte hålla mer än 12 V (det sjunker ner från 12.3 som det har efter körning till 12 V på bara 30 s) och tappar laddning hyfsat fort.

Ja, då kan det förstås vara läge för nytt batteri. Men du bör kolla upp så att generatorn laddar som den ska, även att alla kablar vid batteri och generator har bra kontakt. Annars är det ju lite bortkastade pengar att sätta ett nytt batteri ifall det inte får bra laddning.

Kikar man i tabellerna hos Tudor så verkar det sitta normalstort batteri i den bilen, typ 55-60Ah, men ifall det ryms ett större så är det aldrig någon nackdel att sätta så stort som ryms på batterihyllan när man ändå ska byta batteri.

70 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#31
Har mätt laddspänningen och den ligger strax över 13 V på tomgång (~800 rpm) och inget på

21 761 Inlägg
19 mars 2008
#32
Bara strax över 13V?

Det lät inte bra. Fast för att få en rättvisande mätning så ska batteriet helst vara fulladdat, annars belastas generatorn så att laddspänningen blir lägre än vad den borde vara.

Har du också provat att varva upp till 1500-2000 varv och se om spänningen stiger?

70 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#33
Nej, får prova det sen, men är lite svårare att prova eftersom jag måste få hjälp då, men får be någon kompis hjälpa mig.

21 761 Inlägg
19 mars 2008
#34
Jo, blir lite enklare då. Rätt laddspänning, när motorn går på tomgång och bara halvljuset är igång, ska vara runt 14-14,4V ifall allting är i sin ordning (dvs fulladdat batteri och frisk generator/laddregulator). Med ca 800 varv i tomgång så borde generatorn klara av att ge rätt spänning, men för säkerhets skull kan man öka litegran till tex 1000 varv och se vad spänningen är.

Min 240-86 med 80A generator ger ungefär 14V på tomgång (900-1000 varv) med enbart halvljuset igång, det är "godkänt" men några tiondelar högre spänning ska jag försöka fixa till med hjälp av ny generator och bättre jordning av generatorchassiet.
Senast redigerat av Drönirettab (19 mars 2008)


Sök