2679
Sök

Fråga ang. butikssäljare.

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
har sökt ett jobb som butikssäljare på Onoff..
nu till frågan, varför verkar det vara lättare att få ett jobb om man är utbildad säljare än som jag, utbildad ljudtekniker med lite större koll på teknik hur det funkar och den delen..

Vem skulle ni helst handla av?

En säljare som inte riktigt förstår sig på det han/hon säljer, och som bara vill sälja.
eller en säljare som kan det han säljer och kanske kommer med bättre förslag efter det köparen är ute efter/i behov av, som tänker mer på kundens bästa!?

157 Inlägg
19 mars 2008
man vill ju ha någon som kan nåt.. jag brukar aldrig fråga någon på onoff elgiganten m.m eftersom att dom har oftast ändå inget vettigt att säga

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 mars 2008
OnOff (och alla de andra) skiter i kundens bästa, dom vill som alla andra tjäna pengar på sina kunder. Skit samma om en kunnig och vänlig själ säger till Asta 78 år att en liten bordsradio för 200:- räcker för melodikrysset på lördagar när en säker säljare lyckas lura i henne att ett hemmabiosystem från Bang & Olufsen är det enda rätta. Gärna då på avbetalning och extraförsäkringar. Så är det.
Senast redigerat av Gulmun (19 mars 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
OnOff (och alla de andra) skiter i kundens bästa, dom vill som alla andra tjäna pengar på sina kunder. Skit samma om en kunnig och vänlig själ säger till Asta 78 år att en liten bordsradio för 200:- räcker för melodikrysset på lördagar när en säker säljare lyckas lura i henne att ett hemmabiosystem från Bang & Olufsen är det enda rätta. Gärna då på avbetalning och extraförsäkringar. Så är det.

Jo tyvärr är det ju så, hoppas dom inte har nån kurs där man blir hjärntvättad! tongue
Jag vill sälja det kunden söker, inte det företaget vill bli av med

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 mars 2008
Dom har en riktigt saftig kurs där du blir tvättad ordentligt. sad Det dom inte blir av med måste reas ut, och då har de förlorat pengar. Ditt jobb som säljare är att tömma lagret, inte vara förstående och realistisk. Money makes the world go 'round...

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
19 mars 2008
Gulmun skrev:
Jo tyvärr är det ju så, hoppas dom inte har nån kurs där man blir hjärntvättad! tongue

Du KOMMER att bli satt på utbildning, lika säkert som en amen i kyrkan.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Dom har en riktigt saftig kurs där du blir tvättad ordentligt. sad Det dom inte blir av med måste reas ut, och då har de förlorat pengar. Ditt jobb som säljare är att tömma lagret, inte vara förstående och realistisk. Money makes the world go 'round...

Så jäkla typiskt!!
Hade varit lite skoj att få vara en som faktiskt säljer det kunden behöver....

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2008
Då får du nog öppna eget hehe, provision lever de flesta butikssäljare på för att överleva, o då ska man bara lura folk

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Då får du nog öppna eget hehe, provision lever de flesta butikssäljare på för att överleva, o då ska man bara lura folk

Vad muppigt!
Elakt att luras!

* Klåpare
1 718 Inlägg
19 mars 2008
Javisst. Världen är hård & orättvis, sen dör man. Men jag håller med Mortalis, bli återförsäljare åt några märken och sälj själv hemifrån. Så började min kompis för några år sedan, nu har han imperiet TeknikochFritid.com som drar in duktigt med pengar utan att behöva lura folk.

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Gulmun skrev:
Javisst. Världen är hård & orättvis, sen dör man. Men jag håller med Mortalis, bli återförsäljare åt några märken och sälj själv hemifrån. Så började min kompis för några år sedan, nu har han imperiet TeknikochFritid.com som drar in duktigt med pengar utan att behöva lura folk.

Okej, låter som en idé.
Men det är inte samma sak som att kunna visa olika produkter i en affär

Thorssa
19 mars 2008
Trådstartare
Anledningen till att man vill ha en säljutbildad är helt enkelt för att den personen kommer sälja bättre. I säljutbildningar får man lära sig att lyssna på kunden och förstå vad den behöver. Utifrån det får man erbjuda en vara och sälja den till kunden. Produktkännedomen kommer ganska snabbt, erfarenhet av sälj är mycket svårare att få.

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Jo det har du ju rätt i..
o iofs vem vill handla av en kille.. alla vill väll handla av en storbystad blondin:/
Får la gå svetskursen och sätta mig i mitt svetsbås och mysa till TIG-svetslågan

346 Inlägg
19 mars 2008
det handlar om att dra in så mycket TB (täckningsbidrag) som möjligt för att få så bra provis som det bara går månad in och månad ut.  Oftast e det väldigt provisionsbaserad lön.  Och framförallt Abonnemang och försäkringar det e där kulorna ligger !

8 156 Inlägg
19 mars 2008
Tråkigt nog är det ju pengarna som räknas. Det är ju inte alltför ofta som man går och handlar på onoff, siba och expert. Det är ju lite annorlunda i en liten butik. Där räknar man med support och personlig service. I dom stora butikerna så har ju personalen en mer säljande roll.
Om man är ute efter en digitalkamera så kan man ju räkna med att bli erbjuden laddningsbara batterier, laddare, extra minneskort, minneskortsläsare till datorn, förvaringsväska och så en försäkring på det.
Visserligen bra grejer att ha, men kanske lite onödigt ibland?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Tråkigt nog är det ju pengarna som räknas. Det är ju inte alltför ofta som man går och handlar på onoff, siba och expert. Det är ju lite annorlunda i en liten butik. Där räknar man med support och personlig service. I dom stora butikerna så har ju personalen en mer säljande roll.
Om man är ute efter en digitalkamera så kan man ju räkna med att bli erbjuden laddningsbara batterier, laddare, extra minneskort, minneskortsläsare till datorn, förvaringsväska och så en försäkring på det.
Visserligen bra grejer att ha, men kanske lite onödigt ibland?

Precis, men kanske inte det jag söker eller behöver!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 mars 2008
Noiseprojekt skrev:
har sökt ett jobb som butikssäljare på Onoff..
nu till frågan, varför verkar det vara lättare att få ett jobb om man är utbildad säljare än som jag, utbildad ljudtekniker med lite större koll på teknik hur det funkar och den delen..

Vem skulle ni helst handla av?

En säljare som inte riktigt förstår sig på det han/hon säljer, och som bara vill sälja.
eller en säljare som kan det han säljer och kanske kommer med bättre förslag efter det köparen är ute efter/i behov av, som tänker mer på kundens bästa!?

Vem jag vill handla av ?

Någon som vet vad dom snackar om såklart.

Vem företaget helst anställer för att sälja ?

Den som säljer mest grejor till kunden, inte den som säljer det kunden vill ha. Enkelt.

Företag som OnOff, Siba, Elgiganten osv skiter ju fullständigt i vad kunden vill ha utan är ju betydligt mer intresserade av att kränga så mycket skit som möjligt till lyckligt ovetande off.., ehh, *kunder*.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Noiseprojekt
19 mars 2008
Trådstartare
Bobo skrev:
Noiseprojekt skrev:
Gulmun skrev:

Så jäkla typiskt!!
Hade varit lite skoj att få vara en som faktiskt säljer det kunden behöver....

Jag kan svara på din fråga varför företaget hellre anställer en säljare som kan sälja eller en som är sjukt duktig på produkten. Företagen tjänar pengar på att sälja prylar inte att någon berättar allt om produkten som dessutom inte de flesta kunder förstår sig på.

Då säljen även måste gå ganska snabbt så finns inte tid att berätta allt heller. Det är inte många kunder som besöker dessa ställen som kräver mycket kunskap heller.

Det heter sälja det kunden tror att att han/hon behöver.

Exempelvis säljer du upp från en annonsprodukt behöver det absolut inte vara att man försöker lura någon utan just sälja det kunden kan ha bättre användning av. Sedan att styra på ett märke som har bättre marginal kan forfarande betyda att det är en bra produkt.

Har du några frågor är det bara ställa dem, kan försöka svara på dem

Jo det är ju så tyvärr...
Jag tycker det är så skoj att slå dom på fingrarna, slå dom i kunnande.
Jag skulle ALDRIG köpa nått av nån som inte vet eller som tvekar i kunskap om produkten jag vill köpa!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
20 mars 2008
Noiseprojekt skrev:
Gulmun skrev:

Sök dig till musikaffärer eller butiker så som "stereo", "hi-fi" och liknande.
Tror du gör mer nytta i specialbutik än bara en i mängden på onoff och liknande.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

517 Inlägg
20 mars 2008
Om du vill bli försäljare, varför gick du inte handel då?
Har du intresset för ljud osv så hade det inte varit några problem att lära sig det också.

Bara ett tips, även om det är lite sent.

Kolla upp med arbetsförmedlingen eller likande om inte dom har kurser, vad vet jag.
Men ska du få ett försäljarjobb krävs nog lite mer än kunskap om ljud..

Mvh

Sök