3750
Sök

kan man inbilla sig smärta?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
jo det är så att det lossnat en bit från en kindtand, jag har pratat med tandläkaren och dom sa att det är nog lungt att jag väntar tills min tandläkartid den 2/4 och inte ska tänka så mycket mer på de.
men saken är den att jag har tandläkarskräck och är sjukt nojig att det bara ska hugga till och göra galet ont.
men redan nu känns det ibland som att det inte gör ett dugg ont men ibland får jag en konstig känsla om att det är lite ömt och då är tanken om man kan tro så mycket att kroppen tror det gör ont?

hoppas ni fattade big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 mars 2008
Visst kan man det tongue

En kille på jobbet är med sjukligt rädd för tandläkare och varje gång det är dags för tandläkarbesök för honom åker han typ femton mil bara för att komma till sin tandis.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
19 mars 2008
Ja, om man intalar sig tillräckligt mycket att det ska göra ont så kan man uppleva att det verkligen gör ont också.

Det där med tandläkarskräck är ju relativt vanligt så det är ju absolut inget att skämmas för iaf smile. Själv har jag ingen sån skräck, har nog haft turen att inte råkat ut för diverse misstag från tandläkaren. Det enda rådet är nog att åtminstone försöka att inte tänka på den trasiga tanden.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 mars 2008
Det är vetenskapligt bevisat att du kan ignorera smärta, så skulle gissa på att du kan inbilla dig smärta oxå... Men det kräver säkert massa år av "träning" precis som de smärt-ignorerande tibet-munkarna tränat på att ignorera smärta

Off topic: det sägs att dom även kan stärka kroppen fysiskt, psykist!

Sky´s the limit...

19 mars 2008
Rushman skrev:
Det är vetenskapligt bevisat att du kan ignorera smärta, så skulle gissa på att du kan inbilla dig smärta oxå... Men det kräver säkert massa år av "träning" precis som de smärt-ignorerande tibet-munkarna tränat på att ignorera smärta

Off topic: det sägs att dom även kan stärka kroppen fysiskt, psykist!

jo det går ju att "glömma bort" smärta, för mig funkar det med att tänka på nått annat, det gör inte lika ont då. men att inbilla sig smärta har jag svårt att tro att det går....

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2008
Du kan få de flesta symptom som finns utan att vara fysiskt sjuk.
Detta behöver inte vara för att du intalar dig att du är sjuk, det finns vissa ämnen i kroppen som kan hamna i obalans och då kan du t.ex. hamna i panikattacker som kan framkalla många symptom utan att du har några fel alls på dig, t.ex. hjärtklappning, uppsvällande av halsen (fast den inte sväller upp) och svårigheter att andas (fast syrehalten är normal).
Kan alltså lura kroppen till att må sämre än vad den egentligen gör.

69 Inlägg
20 mars 2008
personer med t.ex amputerade ben kan känna att det kliar på knät, fast dom inte har nått!
Senast redigerat av Davey (20 mars 2008)

Körv
3 535 Inlägg
20 mars 2008
Davey skrev:
personer med t.ex amputerade ben kan känna att det kliar på knät, fast dom inte har nått!

Det har att göra med nervtrådar som "får kontakt"

Truckdriving Man

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 mars 2008
Klart man kan inbilla sig smärta. Igår fick jag in en aluminiumspåna i ögat, jag fick ur den direkt när jag sköljde, men jag hade "kände" hur spånan skavde mot ögat hela dagen och hela natten, inte ens på samma ställe som den låg på. Så visst kan man inbilla sig smärta.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Sök