3333
Sök

Hur vet jag att luftmätaren är paj?

767 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#1
Är i akut behov av hjälp! Har precis satt in ett öppet luftfilter i min saab 9-3 -03 aero. När jag startade den och körde funkade den kanon, men andra gången jag startade så började motorlampan att lysa när jag kör så märker jag inget fel, kan det va luftmätaren som pajat?
Tacksam för svar!

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

113 Inlägg
24 mars 2008
#2
Du kan ju börja med att demontera LMM:en och titta hur glödtråden serut. Är den av, vilket den förmodligen inte är, så har du problemet. Den kan även vara väldigt oljig, har du tur då kan det räcka med att rengöra den med lämpligt medel. Finns på Micro. Sista utvägen blir väl att körain på SAAB och kolla felkoder, kostar väl en slant men kan inte tänka mig att det är några hissnande summor!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

767 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#3
Tack så mycket! Ska kolla detta!smile

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

761 Inlägg
24 mars 2008
#4
SAAB_4ever skrev:
Är i akut behov av hjälp! Har precis satt in ett öppet luftfilter i min saab 9-3 -03 aero. När jag startade den och körde funkade den kanon, men andra gången jag startade så började motorlampan att lysa när jag kör så märker jag inget fel, kan det va luftmätaren som pajat?
Tacksam för svar!

Rör sig "laddtrycksmätaren" så kan du nog vara ganska säker på att LMM är hel. Den visar nämligen inte trycket utan luftmassan..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 567 Inlägg
24 mars 2008
#5
Enklaste är väl att starta bilen och låta den gå på tomgång. Lossa kablen till din LMM märker du något i  motorns gång.Så är det inget fel på den.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

113 Inlägg
24 mars 2008
#6
940R skrev:
Enklaste är väl att starta bilen och låta den gå på tomgång. Lossa kablen till din LMM märker du något i  motorns gång.Så är det inget fel på den.

Behöver ju nödvändigtvis inte betyda att LMM är HELT paj, den kan ge felvisande signaler till styrdonet men fortfarande påverka motorns gång.

Men självklart, om det inte blir någon skillnad när du drar ut LMM kabeln så kan man ju misstänka att det är den som felar!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/

Wrench
82 Inlägg
24 mars 2008
#7
Kan ha liknande problem.. Bilen går som ett spjut efter att ja kopplat ur och på LMM igen.. :S


Allt i allo
358 Inlägg
24 mars 2008
#8
För det första killar, Om LMM skulle vara paj skulle det defenetift märkas! För då går ju bilen i ett limphome stadium, alltså ett förproggramerat program som anger hur mycket luft och bränsle som skall ges. det jag kan rekomendera är att ta av - polen under 30min, och sätt dit den igen och åk ut en sväng i ca 15-20minuter då jag tror det är addaptivt minne på domdär bilarna, då kan lampan släcka sig, annars får du åka till verkstad och släcka felkoden.

De é nice !

767 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#9
jaha skall testa direkt!

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

1 002 Inlägg
2 april 2008
#10
kan vara så att lampan lyser för att bilen får mer luft nu än innan helt enkelt.. det behöver alltså inte vara nått fel.. Men om det är nått fel så behöver det absolut inte vara luftmasso mätaren det är fel på..

...


Sök