2975
Sök

Wastegate på på v40 -98

24 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
#1
det är så att jag tror att min wastgate är paj på min bil,
det är en v40 -98

går det att köpa bara wasgate? eller måste man byta turbon med?
och vart kan man få tag på grejerna isf?

någon kunnig som har ett bra svar på min fråga


PULVERLACKERAR
605 Inlägg
24 mars 2008
#2
hur vet du att wasgaten är trasig?
Kan det vara turbon?
Du kan köpa en wasgate bara men du måste veta vart felet är och varför?
det finns att köpa på nästan alla styling ställen

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

24 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#3
det är så att jag har för dåligt laddtryck.
har chippat min bil på firma. men laddar bara 0.5
och om man gasar lite och bygger upp lite laddtryck o sen gasar på då laddar den 1.1 en liten stund.
och jag har bytt alla slangar


Bamse940Ltt
26 mars 2008
#4
magnetventilen kan va kass med.. är den dålig så får du dåligt laddtryck eller svajande laddtryck

60 Inlägg
26 mars 2008
#5
Om den enbart laddar grundladd vid snabba gaspådrag men laddar 1,1 vid utdragen acceleration så tror jag mer på att det är magnetventilen som är kass, kolla om du har någon du kan låna och testa.
Kolla även upp alla slangar igen, räcker med VÄLDIGT liten läcka i någon slang för att det ska strula till det.

Du kan även smörja WG'n, lossa sprinten mot turbon och dra i den för att se om den kärvar.

Men en sak är säker, till 99% så är det inte WG'n du behöver byta. MV eller Turbon ligger i större riskzon.

Vad har du för chip i bilen?

Mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 mars 2008
#6
kan mycket väl vara en tryckläcka som orsakar sina symptom... provtryck systemet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
4 april 2008
Trådstartare
#7
magnetventilen är hel för den är helt ny. den är chippad på bil o trim.
ja jag  får riva igen o se om jag hittar något.


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#8
Lundiis skrev:
magnetventilen är hel för den är helt ny. den är chippad på bil o trim.
ja jag  får riva igen o se om jag hittar något.

kan mycket väl vara bil o trims mjukvara. vet du vad de använder för chip?

förövrigt är det inte ovanligt att tryckklockan som styr WG blir dålig med tiden, denna kan man byta ut.

Jag föreslår att du frågar på x40nordic.com, många fler som kör chippade V40s där... värt ett försök innan du river för mycket smile

vad ladder den i grundladd?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#9
hittade deras hemsida, upplägget verkar väldigt likt det alla lågprisföretag använder... dvs skicka boxen till oss och vi chippar den.

Hur tusan skall de då kunna veta att bilen fungerar efter chippningen?   du köper ju steg 1 som innebär 200hk ungefär, om du fårtillbaka boxen och bilen går sämmre än innan så har de ju inte uppfyllt vad de lovar.   I synnerhet -98 är av ojämn kvalitet och det är ett dåligt val att chippa bilen på postorder.

Här följer ett tips. Det är upp till var och en vilket chip man väljer jag bryr mig inte utan bara tipsar om ett i mina ögon bra val.   Autotech har chip för 3995kr via X40nordic.com, gå med i klubben för 300kr få chippning med ~20% rabatt och tillgång till hela kunnskapen i x40nordic, vettigt i mina ögon med kvalitetschip samt god support från klubben.


hoppas det löser sig för dig oavsett smile 200hk och 1bar i ladd är kuligt som tusan big_smile

PS Autotech har just utvecklat en ny programvara till 98-99 som skall ge mer klös udner kjolen smile
Senast redigerat av torpis (4 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 april 2008
#10
att de är tjärvade WG är helt uteslutet ... tjärvar den så att den är stängd har du mkt ladd hela tiden...står den låst i halvöppet läge kommer du ha ladd tryck när du kommer upp på högt varv

är den tjärvad i helt öppet läge har du kanske lite ladd strax innan varvstoppet eller nått..varit ut för de på min kärra...de lär garanterat vara din magnetventil som e körd...läcker den i någon slang som du har så borde symptomen  visa sig direkt och hela tiden... skulle tro att du har fel på mjukvaran eller på din magnetventil... vet inte hur kunnig du är men de är ju rätt lätt å utesluta din Magnetventil och/eller tryckkloka ...rycker man slangen till tryckklockan märker man rätt fort om den laddar eller inte...laddar den på som den ska då (nu snackar vi försiktig körning) ja då är de ingen tryckslang som e sprucken i alla fall och inte fel på varken tryckklockan eller WG-ventilen..


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#11
Xuri skrev:
...rycker man slangen till tryckklockan märker man rätt fort om den laddar eller inte....

gör man så så skenar laddet häjdlöst, där du normalt inte har ladd så kommer det 5bar momentant, så det är ingen bra idé knappt ens för att testa... är man det minsta osäker så gör inte detta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 april 2008
#12
torpis skrev:
Xuri skrev:
...rycker man slangen till tryckklockan märker man rätt fort om den laddar eller inte....

gör man så så skenar laddet häjdlöst, där du normalt inte har ladd så kommer det 5bar momentant, så det är ingen bra idé knappt ens för att testa... är man det minsta osäker så gör inte detta.

de var därför som jag skrev vet inte hur kunnig du e :p men erkänn att de är ett bra sätt å testa på om man e försiktig å vet vad man gör smile orginalklockan orkar la inte hålla så mycke ladd heller för den delen heller ?

styrsystemet klipper väl rätt fort på en sån modern spis om de skulle spika också för den delen eller  ?y

visst de är ju dumt att utmana ödet men du fattar vad jag menar torpis du har ju pulat lite med detta vad jag har förstått...


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2008
#13
jadå, men systemet är inte byggt för att reglera mot skyhögt ladd, även om klockan nu bara orkar hålla enmot för 3 bar.

förstår din poäng, samtidigt som jag vill förtydliga att det är farlig mark som man inte bör beträda om man inte förstår hur styrsystemet i en bil fungerar.

man kan mycket väl testa tryckklockans funktion på detta vis, men man måste också förstå att man måste vara försiktig som tusan.  1bar ladd vid 1500varv är systemet inte alls berett på och kan inte korrigera för.

(drar man upp bilen till 4000rpm försiktigt sakta och  sen känner på gasen försiktigt och tittar på mätaren om laddet kommer upp direkt så klarar man ju sig helt okej)


smile
Senast redigerat av torpis (4 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
#14
torpis skrev:
jadå, men systemet är inte byggt för att reglera mot skyhögt ladd, även om klockan nu bara orkar hålla enmot för 3 bar.

förstår din poäng, samtidigt som jag vill förtydliga att det är farlig mark som man inte bör beträda om man inte förstår hur styrsystemet i en bil fungerar.

man kan mycket väl testa tryckklockans funktion på detta vis, men man måste också förstå att man måste vara försiktig som tusan.  1bar ladd vid 1500varv är systemet inte alls berett på och kan inte korrigera för.

(drar man upp bilen till 4000rpm försiktigt sakta och  sen känner på gasen försiktigt och tittar på mätaren om laddet kommer upp direkt så klarar man ju sig helt okej)


smile

Precis ...de e bra  att nån här i tråden e bra på att formulera sig :p
trodde iofs inte att man skulle få ladd så fort på en sån kärra heller... så  mycke ladd så långt ner i registret så riskerar man nog att kröka grejer i en sån  även om de inte spikar va?


80 Inlägg
5 april 2008
#15
Xuri skrev:
att de är tjärvade WG är helt uteslutet ... tjärvar den så att den är stängd har du mkt ladd hela tiden...står den låst i halvöppet läge kommer du ha ladd tryck när du kommer upp på högt varv

Låter väldigt riktigt....kan den ladda 1,1 så är de "högt" om Wg-n skulle vara öppen om man varvar lite/sakta.
Låter inte som turbon heller då dom ofta inte kommer upp så högt i tryck då de är slut.

Tror de är deras "ultra super luring chip som spökar"..troligen har dom Mappat på en 100% org.bil...vilket din kanske inte är???

Öj du...kan de inte vara som på en gammal bil ja hade(en sugis  men ändå)....har du besiktat den på länge?? Efter chipningen??

För min pärla..(inget märke nämnt) den varvade som fjan vid "tomvarvning" å lite gas typ 1/3del....men max 3500rpm på fullt utan belastning!!! Kan vara samma fenomen....Den varvade vid lite belastning...dvs lite avgaser...

Avgaserna kommer inte ut där e kanske felet....du kör normalt...de funkar sisudär...trycker du på så hinner inte avgaserna ut å de dämpar avgas-flödet i/från turbon..å den laddar inget!!!!!

Kolla om du bränt katten!!!!!!! Turbon kan ha ett ärtrör å andas i!!

Du har nog en strypning i avgassystemet som gör att de inte blir nå riktigt flöde!!

Skicka ett pm till mig om de är de som är fel....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


OBS!!!
Kolla upp lambda värdet innan du byter katt om de är de som är felet...annars brinner katten igen om lambdan e paj!!!!!!!

Lättast å billigaste sättet å kolla detta är att åka till bes. å kolla värdena där...fråga nån så får du säkert hjälp!!!!!

Pm-a om du hittar felet....."importante"...vill veta om min teori stämmer....
Senast redigerat av Jetman (5 april 2008)

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
#16
Jetman skrev:
Xuri skrev:
att de är tjärvade WG är helt uteslutet ... tjärvar den så att den är stängd har du mkt ladd hela tiden...står den låst i halvöppet läge kommer du ha ladd tryck när du kommer upp på högt varv

Låter väldigt riktigt....kan den ladda 1,1 så är de "högt" om Wg-n skulle vara öppen om man varvar lite/sakta.
Låter inte som turbon heller då dom ofta inte kommer upp så högt i tryck då de är slut.

Tror de är deras "ultra super luring chip som spökar"..troligen har dom Mappat på en 100% org.bil...vilket din kanske inte är???

Öj du...kan de inte vara som på en gammal bil ja hade(en sugis  men ändå)....har du besiktat den på länge?? Efter chipningen??

För min pärla..(inget märke nämnt) den varvade som fjan vid "tomvarvning" å lite gas typ 1/3del....men max 3500rpm på fullt utan belastning!!! Kan vara samma fenomen....Den varvade vid lite belastning...dvs lite avgaser...

Avgaserna kommer inte ut där e kanske felet....du kör normalt...de funkar sisudär...trycker du på så hinner inte avgaserna ut å de dämpar avgas-flödet i/från turbon..å den laddar inget!!!!!

Kolla om du bränt katten!!!!!!! Turbon kan ha ett ärtrör å andas i!!

Du har nog en strypning i avgassystemet som gör att de inte blir nå riktigt flöde!!

Skicka ett pm till mig om de är de som är fel....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


OBS!!!
Kolla upp lambda värdet innan du byter katt om de är de som är felet...annars brinner katten igen om lambdan e paj!!!!!!!

Lättast å billigaste sättet å kolla detta är att åka till bes. å kolla värdena där...fråga nån så får du säkert hjälp!!!!!

Pm-a om du hittar felet....."importante"...vill veta om min teori stämmer....

att de är katten kan vi nog utesluta också...dubbla lambdasonder och dessa lär känna av om inte  katten sitter fast i buren så att säga... och kmr då tända motorlampan....


80 Inlägg
5 april 2008
#17
Mappnign a la disconected der sensoret!!!!!!!!!!!!!????????????????
Katten kan brinna utan att lambdan är paj!!!! För mycke soppa ett tag så brinner den ju......
Ja skrev ju "Kolla upp lambda värdet innan du byter katt om de är de som är felet"...dvs som de är skrivet OM DE ÄR DE SOM ÄR FELET!!!!!

Kan ju vara så enkelt att den fått "kolat igen" sen brunnit pga beläggningar/värme?????!!!!

Dubbla "lambada" (dansen ni vet) sonder spelar ingen rööl...Varför ha dubbla om Volvo är så bra??? Okej...de behövs för att de haft problem me de tidigare...ja förstår!!!

Freak???? Kanske e mer kul att "Freaka utan bekymmer"

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 april 2008
#18
Xuri skrev:
trodde iofs inte att man skulle få ladd så fort på en sån kärra heller... så  mycke ladd så långt ner i registret så riskerar man nog att kröka grejer i en sån  även om de inte spikar va?

exakta värdena är svårt att säga men principen kvarstår, man kan kröka sådant som skall vara rakt om man joxar med saker man inte har koll på wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 april 2008
#19
Jetman skrev:
Mappnign a la disconected der sensoret!!!!!!!!!!!!!????????????????
Katten kan brinna utan att lambdan är paj!!!! För mycke soppa ett tag så brinner den ju......
Ja skrev ju "Kolla upp lambda värdet innan du byter katt om de är de som är felet"...dvs som de är skrivet OM DE ÄR DE SOM ÄR FELET!!!!!

Kan ju vara så enkelt att den fått "kolat igen" sen brunnit pga beläggningar/värme?????!!!!

Dubbla "lambada" (dansen ni vet) sonder spelar ingen rööl...Varför ha dubbla om Volvo är så bra??? Okej...de behövs för att de haft problem me de tidigare...ja förstår!!!

Freak???? Kanske e mer kul att "Freaka utan bekymmer"

Vad gnäller du om nu ?

jag menar de att man har dubbla sonder...och nej även om inte dom är trasiga någon av dom så kan man få fel på tex lmm och få för möe soppa ...men har man 2 sonder som känner av...då är de 2 sonder man måste lura för att katten ska brinna upp pga av fet blandning... och motorlampan tänds rätt fort...tror jag aldrig varit med om att katt brunnit upp utan att motorlampan varit tänd..


varför hoppar du på mig ?


80 Inlägg
5 april 2008
#20
Xuri skrev:
Vad gnäller du om nu ?

jag menar de att man har dubbla sonder...och nej även om inte dom är trasiga någon av dom så kan man få fel på tex lmm och få för möe soppa ...men har man 2 sonder som känner av...då är de 2 sonder man måste lura för att katten ska brinna upp pga av fet blandning... och motorlampan tänds rätt fort...tror jag aldrig varit med om att katt brunnit upp utan att motorlampan varit tänd..


varför hoppar du på mig ?

Inget påhopp så ta inte illa upp!!! De ja ville ha sagt är att lambdan "hjälper" motorn att gå så riktigt som möjligt...right!?!?! Men om de chippet gör att den får för mycke soppa under ett visst varv...typ 3000 till 3750v....alltså den går för fett!!! Då när mannen rattar sin brum brum så hårt han kan på säg 2ans växel (detta händer ju garanterat efter en chippning) så blir de för mycke soppa för katten å den tar stryk...men styrsystemet känner inte av detta i tid för att systemet behöver ett antal sekunder på sig för att räta till lambdavärdet som hela tiden pendlar.Den hinner alltså inte med att larma för högt lambdavärde i tid.


De du skriver""och motorlampan tänds rätt fort"" de där "rätt fort" är ju iaf en viss tid lr hur....kanske är de så fort du slänger i 3ans växel å ger gas??? Då är de redan för sent du vet!!!!!

Föressten Xuri...skulle inte du vilja "Freaka utan bekymmer"???

Tillbax till frågan nu...

Tror de är katten eller iaf nått som stryper avgaserna!!!!!

Skulle borra ett mindre hål före katten om ja vore dig.. typ 2-3mm som sen är lätt att svetsa igen..sen ut å gasa lite....pyser de som tryckluft så är de stopp i röret!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!


Sök