3164
Sök

Varför så mycket volvo?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
26 mars 2008
#161
nä, fatta nu allihopa att det finns inget bilmärke som är bäst!
alla är byggda olika/för olika väderförhållanden och olika målgrupper!
alla är bra på olika sätt, sina sätt.

att säga att volvo är bäst är fel.. hur klarar den sig på en racingbana?
att säga att bmw är bäst är fel.. .. är den lämplig för offroad?
att säga att ferrari är bäst är fel.. passar den som familje-bil?
att säga att mercedes är bäst är fel.. är det något som en svensson vill prioritera pengar på?

*tråd låst*

Muttley
26 mars 2008
#162
massa gnällerövar smile

jag hade en peugeot som första bil, de var den värsta skitbil jag haft.
sen andra bil blev en mitsubishi, fy fan säger jag bara vad pengar ja fick lägga ut på den innan jag sålde den skit de med
sen blev de toyota och fan den var ju svindyr med att handhålla då sakerna gick sönder på den, och dyr att äga.

sen kom jag till insikt och tänkte nu ska jag ha en bil som ska hålla så köpte jag min v40. har haft den över ett år nu och fan de enda som jag har bytt är ett hjullager billigaste bilen hittils smile

så för mig är de bättre än japanska bilar iallafall.

fars 940 har gått 31500 mil som arbetsbil och han bytar bara slitage delar motorn går perfekt.
förra bilen var en 740 som han körde upp till 49 tusen mil automatare till och med även de arbetsbil.
innan 740n hade han en opel och de var de sämsta skit han hade för den var de bara problem med smile

de jag känner med saab verkar ha problem för de mesta. de är lättstulna och drivlinan hänger inte med.

japanskt dessutom smile de går sönder hela tiden.
men jag som köpt min volvo har inte lagt ut mer än 2000 i reperations kostnader och de är sköönt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 mars 2008
#163
Och den här tråden handla ju om vilken bil som var bäst? Alltid blir det såhär tongue The tråd is död?


Muttley
26 mars 2008
#164
Mortalis skrev:
Och den här tråden handla ju om vilken bil som var bäst? Alltid blir det såhär tongue The tråd is död?

inte lönt och börja diskutera om sådana här saker för de blir bara smutskastning. jag är med på att låsa tråden och förbjuda att sådana här trådar ens ska uppstå igen.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 mars 2008
#165
IMPRAZERN skrev:
richardoo290 skrev:
TenZer skrev:
Visst volvo är bra bliar men Saab är tammef*n bättre. Det hör dock inte hemma i den här tråden. Anledningen till att Volvo är snabba beror på bakhjulsdrift. Det kompenserar tydligen en allmänt tråkig bil. Kom tillbaka när volvo lärt sig bygga motorer! Det enda som jag kan säga gott om är det som sitter bakom skölden men det står det PENTA på!

saab´s motorer går mkt bättre, men inte lika långt tongue man får ju fan ta till en slägga för o döda en volvo motor.. iallafall dem gammla hmm
bilarna är bra på olika sätt, ge er

Håller me dig om deras uthållighet, för den e inte och leka med när vi snackar volvo.. har en polare som har en 740 som går 32 tusen mil, och den går fortfarande som ett klockspel..

Äh! 32 tusen mil är ju inget tongue

Min gammle Volvo 940 hade gått 44 tusen mil när jag sålde den för 2 år sedan. Och den är fortfarande i bruk smile 

Det är grejer det tongue

I do it my way

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 mars 2008
#166
BadGirl_854T5 skrev:
IMPRAZERN skrev:
richardoo290 skrev:

saab´s motorer går mkt bättre, men inte lika långt tongue man får ju fan ta till en slägga för o döda en volvo motor.. iallafall dem gammla hmm
bilarna är bra på olika sätt, ge er

Håller me dig om deras uthållighet, för den e inte och leka med när vi snackar volvo.. har en polare som har en 740 som går 32 tusen mil, och den går fortfarande som ett klockspel..

Äh! 32 tusen mil är ju inget tongue

Min gammle Volvo 940 hade gått 44 tusen mil när jag sålde den för 2 år sedan. Och den är fortfarande i bruk smile 

Det är grejer det tongue

44 tusen är la inget
våran Merca 300E har rullat snart 70 tusen
och bara slitage dealr bytt på den vi är andra ägaren på den
hade rullat runt 10 tusen när vi köpte den
och så har vi 3st merca till och ingen av dom har rullat under 40 tusen
min volvo har rullat 19800 nu och den börjar krångla
och då är den gubbkörd innan mig
Volvo
plus sidan
billiga
billiga att äga
minus
drar mycket soppa
slöa som faan
ingen väghållning
komforten är bättre i en cykel


pnorberg
18 augusti 2009
#167
Av någon anledning försvann tråden 'Varför är Volvo 740 så populära' mitt i min läsning samt min lilla forskning. Här har jag suttit nu och gjort en liten statistik över två bilar som håller mycket och går väldigt bra. Vill inte spilla bort det här på inget så fick söka upp en snarlik tråd.

Bilarna jag jämförde mellan var två i samma klass, dvs. Volvo 740 GL/GLE/GLT 88- och Toyota Carina II 88-. Båda bilarna går och köpa för ca 5000-10000 kr.
Besökte både Biltema.se samt Mekonomen.se för att jämföra priser då inte alla har tillgång till Biltema.

Volvo 740 GL/GLE/GLT
Försäkring på mitt namn: 2224 kr (länsförsäkringar, trafikförsäkring)
Skatt: ca 1800 kr
Bränsleförbrukning/kostnad på ett år: ca 1350L/16200kr (dvs. 0.9 blandadkörning)

Vanliga servicedelar från Biltema.
Luftfilter: 89,90 kr
bränslefilter: 119 kr
Oljefilter: 39,90 kr
Kamrem: 69 kr
Rotor: 44,90 kr
Fördelarlock: 199 kr
Tändkabelsats: 329 kr
Bromsskivor: 319 kr
bromsbelägg: 179 kr

Vanliga servicedelar från Mekonomen.se
Bromsbeläggsats fram: 393 kr
Monteringssats för bromsbelägg: 192 kr
Bromsskiva fram: 636 kr
Stötdämpare fram: 904 kr
Fjäder fram: 453 kr
Oljefilter: 76 kr
Luftfilter: 205 kr
Bränslefilter: 247 kr
Tändstift 4st: 184 kr
Tändkabelssats: 623 kr
Kamremssats: 584 kr
Drivrem G, AC: 118 kr
Fördelarlock: 345 kr
Rotor: 98 kr
Ventilkåpspackning: 114 kr

Toyota Carina II
Försäkring på mitt namn: 2661 kr (länsförsäkringar, trafikförsäkring)
Skatt: ca 1500 kr
Bränsleförbrukning/kostnad på ett år: ca 1200L/14400kr (dvs. 0.8 blandadkörning)

Vanliga servicedelar från Biltema:
luftfilter: 109 kr
bränslefilter: 109 kr
Oljefilter: 59,90 kr
Kamrem: 139 kr
Rotor: 29,90 kr
Fördelarlock: 399 kr
Tändkabelsats: 399 kr
Bromsskivor: 219 kr
bromsvbelägg: 219 kr

Vanliga servicedelar från Mekonomen.se:

Bromsbeläggsats fram: 386 kr
Monteringssats för bromsbelägg: 202 kr
Bromsskiva fram: 732 kr
Stötdämpare fram: 961 kr
Fjäder fram: 694 kr
Oljefilter: 87 kr
Luftfilter: 192 kr
Bränslefilter: 332 kr
Tändstift 4st: 176 kr
Tändkabelssats fördelarlock: 963 kr
Kamremssats: 1674 kr
Drivrem G, AC: 224 kr
Fördelarlock: 345 kr
Rotor: 66 kr
Ventilkåpspackning: 166 kr

Totalsummor exkl. inköpspris av bil.
Totalsumma Volvo 740 biltema: 21630 kr
Totalsumma Volvo 740 mekonomen: 25414 kr
Totalsumma Toyota Carina II biltema: 20243 kr
Totalsumma Toyota Carina II mekonomen: 25416 kr

Visst, har du tillgång till Biltema och väljer att köpa alla reservdelar därifrån vinner du på att äga t.ex. en 740 då ALLTING till bilen finns där. Dock inte till Toyotan. Men alla har inte tillgång till Biltema och de erbjuder ingen postorder vilket resulterar priser mer likt mekonomens.

Bränsleförbrukning varierar självklart från bil till bil, Carinan är dock bättre på den biten.

Angående säkerhet enligt folksam.se i verkliga krockar så vinner Volvon över Toyotan. Toyotan är som medelbilen medan Volvon har ca 20% högre krocksäkerhet. Dock så är det säkrare att köra med självaste bilen, framhjulsdrift är bättre på vintern och vid mycket regn än bakhjulsdrift. Volvo 740 är väldigt sladdrig i baken och ökar en risk för olyckor.

Varför gjorde jag detta? Jo för att vissa måste öppna ögonen lite mer och inse att det är inte bara gamla volvo bilar som är billiga och äga samt köra. Det man måste räkna in är totalsumman vad som lägs ut på en bil. detta är ganska drastiskt och dra upp en massa reservdelar men det visar iaf en genomsnitt vad det kan kosta när man inhandlar en bättre begagnad bil.

Är man bara ute efter att köra billigt så åker Volvo 740 bort direkt då t.ex. VW Golf II och Toyota Corolla är betydligt billigare på alla aspekter och likavväl hållbara bilar. Även Opel Kadett C som är nog i min syn Opels mest hållbara bil.

Det får räcka där.

Edit: Jag menar inte att 740 är en dålig bil, utan ville bara visa att det finns andra bilar som är lika billiga köra/äga som äldre Volvo bilar. Allt handlar bara om vilken prioritering man har.
Senast redigerat av pnorberg (18 augusti 2009)

1 217 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#168
MYCKET bra inlägg pnorberg, tack för det smile


Letar nytt!
102 Inlägg
18 augusti 2009
#169
Ksj: Vad var meningen med denna tråd?


Och till er andra som tjatar om vad som är bäst.

"Alla tycker vi om olika modeller på bilar men vi delar samma genuina intresse"

Och nej jag tycker inte Volvo är bäst men JAG tycker den ger mig den tillfredställelse jag behöver även om jag tycker en supra är snyggare...

1 339 Inlägg
18 augusti 2009
#170
Ksj skrev:
Är det typ 60-70% renodlade volvo-raggare här eller?

Om man kikar på de mest besökta bilarna den senaste tiden så har det mer eller mindre alltid varit minimum 3 volvobilar i topp 5.
Även volvo-bilar som inte är speciellt mycket att ha.

Det är naturligtvis inget folk kan göra åt det här men det förbryllar mig ändå att det blir så pass mycket volvo över det hela.

Jaha du, o vafan kör du själv? Bara för att du känner att du är i en minoritetsgrupp så behöver du inte klanka ner på andra bilar.


1 217 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#171
Volvo740an skrev:
Ksj skrev:
Är det typ 60-70% renodlade volvo-raggare här eller?

Om man kikar på de mest besökta bilarna den senaste tiden så har det mer eller mindre alltid varit minimum 3 volvobilar i topp 5.
Även volvo-bilar som inte är speciellt mycket att ha.

Det är naturligtvis inget folk kan göra åt det här men det förbryllar mig ändå att det blir så pass mycket volvo över det hela.

Jaha du, o vafan kör du själv? Bara för att du känner att du är i en minoritetsgrupp så behöver du inte klanka ner på andra bilar.

Jag kör bil, en sån med fyra hjul och ratt:)

Klankar jag ner på andra bilar i inlägget ovan tycker du?
Att tycka att det är mycket av något är inte det samma som att klanka enligt mig.

Viggen Finspång:
Anledningen var att få någon vettig förklaring till varför t ex vinterbilar hamnar på topp 5 när det finns så mycket mer intressanta bilar att kika på:)

Dessutom har ju en av många volvo-myter slagits i bitar i den här tråden, alltså att 740 är den absolut billigaste bilen att äga, laga och köra.


7 274 Inlägg
18 augusti 2009
#172
Visst den kanske inte är billigast att köra MEN tillgängligheten på alla delar är det nog inte många bilar som slår.
Samt att dom är så lättskruvade.

Menar om man är ute och sladdar med en 740 och plockar en trottoar så har man nog skaffat sig alla delar på en kväll ifrån en skrot och bytt dom dessutom.


1 217 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#173
Brains skrev:
Visst den kanske inte är billigast att köra MEN tillgängligheten på alla delar är det nog inte många bilar som slår.
Samt att dom är så lättskruvade.

Menar om man är ute och sladdar med en 740 och plockar en trottoar så har man nog skaffat sig alla delar på en kväll ifrån en skrot och bytt dom dessutom.

Du har en poäng där, men det förklarar inte varför folk är så ruskigt intresserade av dom.

För att dra en jämnförelse så är det i min stad lättare att få tag i saab-delar på skrotarna än volvo-delar.
Men det är nog för att jag bor i världens mest saab-täta stad.


pnorberg
18 augusti 2009
#174
Brains skrev:
Visst den kanske inte är billigast att köra MEN tillgängligheten på alla delar är det nog inte många bilar som slår.
Samt att dom är så lättskruvade.

Menar om man är ute och sladdar med en 740 och plockar en trottoar så har man nog skaffat sig alla delar på en kväll ifrån en skrot och bytt dom dessutom.

Javisst, det är en stor fördel med gamla Volvo bilar, men går man till skroten idag så hittar man likaväl många gamla Opel kadett C och Golf II som går och plocka delar ifrån.

Men det jag drog upp i min lista var typiska servicedelar som oftast köps nytt och ska köpas nytt för att hålla bilen i gott skick och gå säkert.
Skulle aldrig falla mig och köpa begagnade bromsskivor, klossar, drivknutar, spindelleder m.m. endast delar som inte rör bilens köregenskaper och säkerhet.

Men som sagt, handlar om prioriteringar, som ung vill man säkert ha något som går och åka brett med, finns inte många alternativ till detta för max 15.000 kr om man inte vill hålla på och rycka i handbromsen hela tiden.
Vissa behöver lasta mycket och/eller har en normalstor familj, ja då är faktiskt en 745 ett bra val, riktigt stort bagageutrymme och som sagt, driftsäker.

7 274 Inlägg
18 augusti 2009
#175
Många är uppvuxna med att volvo är den bästa bilen.
Det ÄR svenssons bil, eller det VAR åtminstonde det.

Menar om man växer upp med att sina föräldrar kör volvo och tycker att det är skitbra och man hör från andra håll som också tycker likadant pga samma sak så blir det lätt att man själv tycker det.
Grupptryck även fast man inte tänker på det.

Sen att dom är billiga bilar, lätta att skruva med, alla kan dom och det är pissenkelt att hitta delar gör inte direkt dom mindre attraktiva.

Visst, jag avskyr volvo och skulle aldrig äga en utöver att sladda ihjäl men jag tänker inte förneka att det är simpla, billiga och ofta pålitliga bilar.
Detta gäller givetvis dom äldre bilarna. Fast jag skulle aldrig äga en ny heller.


FreddeK
18 augusti 2009
#176
alla bilar är bra om bilarna inte strulat=)

12 086 Inlägg
18 augusti 2009
#177
Det kan vara så att Volvo va svenskt, och även anses svenskt fortf.
Volvo är Sveriges vanligaste bil och har alltid varit..

I Usa kör man Cheva, i Italien kör man Fiat, i Sverige kör man Volvo

25 Inlägg
18 augusti 2009
#178
Så Svenskt, så mycket Svensson-stämpel, en bil byggd för funktion utan passion. Riktigt förbannat slätstruken och tråkig MEN ändå står det en Volvo V70 på min parkering. Absolut inget jag skulle lägga ut här på Garaget.org, då skulle jag lika gärna lägga upp gräsklipparen, barnvagnen och tjejens bakmaskin...

Smålänning
7 883 Inlägg
18 augusti 2009
#179
Volvo är skrot.

Prova hänga på en turbo på en Volvo B230A, En Saab B201 och en Ford pinto och se vilken som rasar först smile

Men jag är mycket nöjd med min Volvo. Första i släkten som har en volvo på 20 år smile
Men att påstå att volvo är bäst är ganska dumt... Dom är inte ens billigare att laga än andra bilar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 723 Inlägg
18 augusti 2009
#180
twin_cam skrev:
Volvo är skrot.

Prova hänga på en turbo på en Volvo B230A, En Saab B201 och en Ford pinto och se vilken som rasar först smile

men kan man resonera så? att volvo är skrot bara för att man hänger på en turbo på en motor som inte ska ha turbo? you lost me... roll


Sök